La veu experta

Revista abril 2023

Emocions i habilitats
emocionals

«La bona vida és un procés, no un estat de ser. És una direcció, no una destinació.»
CARL ROGERS

Voldria començar aquesta reflexió sobre l’educació emocional partint d’aquesta frase de Rogers. La expressió «la bona vida», que per a cada persona tindrà un significat diferent, és un procés, una direcció, i —jo afegiria— un viatge. Per a aquest viatge, moltes vegades per terrenys desconeguts, el millor és disposar d’un bon mapa i una brúixola. El pensament ens permet establir el nostre mapa del món, és necessari per a la vida, l’anem construint amb els aprenentatges i les experiències i com més detalls, com més informació (com més desenvolupem el pensament) més ben elaborat estarà el nostre mapa. Les emocions són la brúixola —inherents a la vida, no elegibles, amb diferents nivells de complexitat— que ens permet moure’ns en la direcció triada i de manera encertada. Un bon mapa sense una bona orientació pot fer que perdem el nord. Una bona brúixola sense un mapa pel qual orientar-nos pot fer que anem en la direcció equivocada. Equilibrar pensament i emoció ens ajuda a construir i triar la nostra bona vida.
Les emocions són processos de caràcter neurofisiològic, són una part essencial de la vida humana i tenen un significat, són causades per una circumstància que pot ser externa o interna i tenen un impacte fisiològic, és a dir, les sentim en el cos. En tot moment són presents les emocions, encara que no sempre en prenguem consciència. Les emocions ens ajuden a organitzar el nostre comportament, dirigint la nostra atenció cap a allò que és important. Potser estàs pensant que a vegades les emocions et desorganitzen en lloc d’ajudar-te a organitzar. La realitat és que no podem deixar d’emocionar-nos, i si poguérem, no seria bo. Ben portades, les emocions són les nostres aliades i no les nostres enemigues. Amb «ben portades», em referisc a la capacitat de veure les nostres emocions, sentir-les en el cos, entendre-les, expressar-les, trobar-hi sentit i regular-les. Quan som capaços de fer això, tenim un bon nivell d’intel·ligència emocional. Llavors les emocions són les nos-

tres aliades i no ens desorganitzen, sinó que ens orienten.
La intel·ligència emocional es defineix, per a Mayer i Salovey (1977) com «la capacitat per a supervisar els sentiments propis i els dels altres, de discriminar entre ells i d’usar la informació per a orientar l’acció i el pensament », i segons els mateixos autors, el model teòric d’habilitat té una estructura jeràrquica conformada per quatre competències.
La primera competència és la percepció, valoració i expressió emocional, que és la capacitat per a percebre, identificar i valorar tant les emocions pròpies com les de les altres persones, i per a expressar-les de manera adequada. Implica prestar atenció als senyals emocionals, cognitius i fisiològics, i saber descodificar-los.
La segona competència és la facilitació emocional del pensament, que és la capacitat d’incloure els sentiments en la solució de problemes per a tindre diferents punts de vista segons l’estat emocional. Atén aquest efecte de les emocions sobre el sistema cognitiu i dirigeix l’atenció́ cap a la informació́ més rellevant tant interna com externa.
La tercera competència és la comprensió́ de les emocions, l’habilitat per a entendre, analitzar i predir les emocions utilitzant la informació́ emocional. Implica saber desglossar els senyals emocionals, etiquetar les emocions i agrupar els sentiments propis i els aliens.
Per últim, la regulació́ emocional és la competència més complexa i s’entén com l’habilitat per a utilitzar les emocions de manera adaptativa i aprofitar la informació́ que ofereixen. Implica ser capaç de reduir o disminuir les emocions negatives i augmentar o mantindre les positives, sense reprimir-les o exagerar-les.


Per què cal desenvolupar les habilitats emocionals?

En totes les etapes evolutives les habilitats emocionals estan relacionades amb la salut mental. Un bon nivell d’habilitats emocionals té un efecte positiu sobre el desenvolupament cognitiu i emocional en la infància i l’adolescència. Els estudis científics mostren que en aquestes etapes evolutives si es tenen baixos nivells d’habilitats apareixen més problemes emocionals (ansietat, depressió i estrés, especialment), més problemes conductuals i més problemes amb els iguals.
Les habilitats emocionals són un bon recurs que podem posar en la motxilla de xiquetes, xiquets i adolescents per a afrontar els reptes que se’ls vagen presentant. És una de les fortaleses psicològiques més potents per a ajudar a tindre una bona vida. En aquest sentit es relaciona amb millor adaptació escolar, major benestar, relacions positives, major competència social, entre altres.
Una altra fortalesa molt potent és l’autoestima. Un bon nivell d’autoestima ens prevé de problemes emocionals, dificultats 

escolars, conductes disruptives, necessitat d’aprovació constant, problemes amb els iguals, entre altres, i ens ajuda a millorar el nostre benestar emocional.


Com desenvolupar les habilitats emocionals?

Basat en el model teòric esmentat, us presente una seqüència, aplicable a qualsevol edat, que indica el procés pel qual arribem a la regulació de les nostres emocions: «Percebre- Comprendre-Regular». La paraula PeCeRa pot ajudar-te a recordar la seqüència.
El primer pas és PERCEBRE l’emoció:
Prendre consciència del nostre cos, sentir- nos, notar les sensacions corporals. Por exemple: de buit (tristesa), d’energia (alegria, sorpresa), de tremolor (por), de nàusees (fàstic), o de tensió (enuig). Aquestes sensacions poden ser diferents per a cada persona.
Reconéixer les emocions en els altres. Això sol succeir de manera automàtica perquè el nostre cervell hi està preparat 

de manera innata. Reconeixem les emocions dels altres a través del seu rostre, la seua postura corporal, el seu to de veu, etc. Però el fet que siga una cosa automàtica, no significa que sapiem donar un sentit a allò que percebem.
El segon pas implica COMPRENDRE
l’emoció:
Dedicar atenció i temps a aquestes sensacions en el cos per a poder identificarles. De vegades és fàcil posar-hi etiquetes. Unes altres vegades sentim coses a les quals no sabem com anomenar exactament.
No és imprescindible, però saber el tipus d’emoció que experimentem ens ajudarà a regular-la millor.
Identificar la causa de l’emoció, poder reconéixer el fet extern o intern que l’ha disparada, és a dir, amb què té a veure la nostra emoció i què és l’important per a nosaltres en aquella situació. 
El tercer pas és REGULAR l’emoció. És important superar el pas anterior (comprendre) per a decidir què fer amb cada emoció en cada moment. Normalment tenim dues opcions: reaccionar o respondre.
• Quan reaccionem des de l’emoció, generalment realitzem una acció impulsiva. Per exemple, quan una persona espenta a una altra en el parc perquè li ha llevat el torn en el tobogan o llança un joguet perquè s’ha enfadat amb algú. En aquesta mena de conductes no hi ha reflexió, ens deixem portar en lloc de decidir.
• Quan responem a l’emoció, ens donem un temps per a saber què ha passat. Aquesta reflexióno és innata, depén en gran manera del fet que dediquem temps i atenció a aquesta emoció, i que ens distanciem d’ella tant com siga necessari per a poder comprendre-la i reflexionar sobre què és el millor que es pot fer per a gestionar-la.

Regulació emocional i etapa evolutiva

La regulació emocional que mostrem depén de molts factors: genètics, com el temperament; familiars, com l’estil de criança i d’inclinació; socioculturals, econòmics, etc. D’altra banda, tindre un bon nivell d’habilitats emocionals no ens assegura que sempre puguem posar-les en marxa, ja que la conducta està influïda per una altra mena de factors personals. Presentem a continuació,  i  molt  breument,  unes pinzellades 

de com ajudar a regular-se emocionalment segons l’etapa evolutiva:
Neonatal (0-2 anys). És important una bona interpretació dels senyals i una regulació externa per part del cuidador o cuidadora principal. El treball fonamental es realitza amb les famílies.
Infància-preescolar (2-6 anys). Es pot treballar la percepció de les emocions, validació emocional i ensenyar estratègies de regulació emocional (seqüencia PeCeRa).
Infantesa-escolar (6-12 anys). És útil desenvolupar la claredat emocional, la comprensió de la funció de les emocions, utilitzar tècniques com la distracció cognitiva, la reavaluació i l’acceptació. Cal previndre l’acte de rumiar les idees en excés, i la catastrofització.
Adolescència (+12 anys). Les tècniques són similars a les de les persones adultes, tenint en compte que per etapa evolutiva s’enfronten a molts reptes i canvis i que estan en procés de delimitar una identitat pròpia. Els canvis en el seu cervell influeixen en el seu comportament, per la qual cosa és necessari un major treball de regulació emocional.
En síntesi, el nostre benestar està influït pel nivell d’habilitats emocionals amb el qual ens enfrontem als reptes presents en la nostra vida. Desenvolupar aquestes habilitats constitueix una fortalesa psicològica que ens ajudarà a superar etapes mantenint una bona salut mental. Aprendre aquestes habilitats passa per un procés que ens permetnarribar a la regulació o gestió de les nostres emocions. Desenvolupar les nostres pròpies habilitats emocionals com a adults ens permet acompanyar els nostres xiquets, xiquetes i adolescents per un camí que nosaltres ja hem transitat. //


De les línies anteriors, queda clar que les emocions juguen un paper fonamental en el desenvolupament humà i que l’emoció és un camí de contacte amb la realitat. En aquest camí, la família juga un paper primordial. Com és sabut, la família es considera el primer agent de socialització i l’espai on s’assenten els models d’actuació personal i social. Aquests models serveixen de guia al menor en el seu procés d’inserció a la vida adulta, en la dimensió personal i social. Les relacions pares/mares–fills/filles constitueixen el primer nucli en el qual interaccionen i inicien el procés de socialització; el lloc on reben els primers missatges i on les interaccions establides es graven amb fermesa i arriben a ser una guia en les seues futures relacions amb l’entorn més

pròxim. Constitueix, per tant, juntament amb l’escola, el nucli primordial en el desenvolupament personal, cognitiu, emocional i socioafectiu. És important que l’educació emocional siga present en els diferents contextos en els quals està immers el xiquet, la xiqueta i l’adolescent, la família i l’escola. I, entre ambdues, família-escola, és en la família, on aquest rep les primeres lliçons sobre el que està bé o malament, del que pot fer o no, on rep missatges sobre la seua vàlua i la importància que tenen les seues accions.  El xiquet i la xiqueta experimenten el món a través dels pares i les mares.
Així doncs, el grup familiar aporta senyals i formes de relació entre els seus membres, que el xiquet i la xiqueta perceben, i van configurant trets personals futurs. Aquests senyals es refereixen a ser acceptat o rebutjat, sentir-se estimat, escoltat, ignorat, experimentar èxits o fracassos… S’espera que la família oferisca afecte, respecte, seguretat i autonomia. Quan no proporciona aquests elements, els fills i les filles solen ser dèbils i vulnerables en els àmbits emocional i socioafectiu.
En aquest context, els estils de criança influiran en la capacitat del i de la menor per a establir les relacions socials i per a autoregular les seues conductes, així com les seues emocions. En aquest sentit, els patrons d’interacció, de relacions entre els pares i mares i els xiquets, les xiquetes i els adolescents són fonamentals en el seu desenvolupament socioafectiu i, per tant, també, en la seua regulació emocional. Concretament, el control psicològic i la negligència s’han relacionat amb la inestabilitat emocional, mentre que el control, juntament amb la calidesa i l’afecte, s’han mostrat com a factors determinants en el desenvolupament social i emocional dels xiquets i xiquetes. És a dir, un estil parental disfuncional, molt controlador o molt lax, es relacionarà amb un desenvolupament emocional inadequat o falta de regulació emocional. En definitiva, un estil de criança caracteritzat per l’avaluació positiva, saber compartir, l’expressió d’afecte i el suport emocional, l’estimulació intel·lectual dels fills i les filles, així com una autonomia moderada, on s’estimula la sociabilitat i el pensament independent i es percep un tracte d’igualtat, són forts indicadors d’un desenvolupament emocional positiu en el qual el xiquet, la xiqueta i l’adolescent aprendran a gestionar les emocions, atés que aniran  adquirint  les  competències  i  les 

habilitats per a afrontar situacions conflictives així com a manifestar conductes adaptades socialment. És important, tal com assenyala BISQUERRA (2003), prendre consciència de la interacció entre emoció, cognició i comportament: els estats emocionals incideixen en el comportament i aquests en l’emoció; tots dos poden regularse per la cognició (raonament). La regulació emocional i la seua constant educació formen part de les situacions que es van experimentant al llarg de la vida.
Com podem aconseguir, llavors, l’estil de criança ací descrit, que sabem que està relacionat amb un bon desenvolupament no sols emocional sinó personal i social dels nostres fills i filles? Com han d’actuar els pares i les mares sabent que conformen models potents de transmissió de comportaments, actituds, valors, creences, emocions… i que d’aquesta manera estan intervenint en l’educació emocional dels seus fills i filles? Què poden fer per a aconseguir que els seus fills i filles aprenguen i sàpien identificar, comprendre i gestionar les emocions? La base principal serà exercir com a tals models expressant, verbalitzant, gesticulant, compartint, 

dialogant, jugant. No hi ha educació emocional possible si nosaltres, com a pares i mares, no transmetem què sentim i com ho sentim, què estem experimentant, com i quan, què ens preocupa, què ens alegra, què ens enfada, què ens entristeix, i com vivim aquestes i altres tantes emocions (bàsiques i secundàries). Aquest és un procés clau, el camí a través del qual, els nostres fills i les nostres filles, aprendran a identificar, comprendre i posteriorment, gestionar i/o regular, les
seues emocions. Per aquest motiu, és fonamental que en siguem conscients i actuem en aquest sentit; és fonamental  . . .


que siguem capaços de mostrar, expressar, transmetre i per a fer-ho possible, nosaltres mateixos hem de saber identificar, comprendre i gestionar les nostres pròpies emocions, que adquirim les competències necessàries per a això.
Com podem arribar a aquest camí, a aquest procés de transmissió, a aquest estil de criança que ens permetrà aconseguir un desenvolupament emocional òptim dels nostres fills i filles? Específicament:
• Els pares i les mares hem de demostrar que volem els nostres fills i filles mitjançant actes visibles que ens acosten a ells, com besar, acariciar, jugar, en definitiva, estant amb ells i elles. És el primer pas, partim de l’estima, de l’afecte, del vincle necessari
que ens permet crear aquesta relació necessària a partir de la qual oferir seguretat i suport, i a partir de la qual els nostres fills i filles, atendran els nostres senyals quan expressem i transmetem les nostres pròpies emocions.
• Quan tenen un problema, hem d’escoltar i posar-nos en el seu lloc. En parlar amb ells i elles, hem de parar atenció al llenguatge verbal i no verbal: to de veu ferma, sense crits, amistós, mirant als ulls, posant-se a la seua altura, escoltant el que diuen fins al final, sent pacients sense tallar els seus
arguments…
• Hem d’estimular el diàleg amb ells i elles escoltant el que ens volen contar, però també explicant-los nosaltres a ells i a elles el nostre dia a dia, a més d’esdeveniments i històries viscudes, intentant evitar interrupcions en les explicacions que ens ofereixen, escoltant els seus arguments i no intentant imposar els nostres. És fonamental evitar jutjar o emetre judicis de valor.
• Hem de compartir els sentiments d’alegria o de pesar, d’enuig o de decepció, d’eufòria o d’abatiment… Els xiquets i les xiquetes aprenen per imitació.
• Hem d’aportar idees, contribuir a buscar alternatives adequades que resolguen conflictes, evitant ser els qui solucionem els problemes. Estimular les idees del fill o filla, atenent-les i enaltint-les obertament quan han sigut positives. Això els ajudarà a experimentar emocions relacionades amb la satisfacció personal, l’orgull, l’autonomia…
Tindre temps per als nostres fills i filles. Buscar un temps diari per a parlar, per a estimular la convivència adaptant-nos  al  moment  evolutiu:  engegar 

activitats i projectes conjunts, estimular el joc compartit… Es tracta d’un temps per a viure i experimentar emocions conjuntament.
Hem de reconéixer els seus èxits, elogiarlos, gratificar-los verbalitzant-los. Els reforços socials poden ser a vegades més importants que els materials i ajuden i guien en el procés d’identificació i comprensió emocional.
En tot aquest procés, juga un paper fonamental el moment evolutiu dels fills i les filles. En aquest sentit, els canvis de l’adolescència poden comportar tensions que manejades amb èxit arriben a ser transitòries, però que en cas contrari poden disminuir l’afecte positiu i augmentar l’afecte negatiu i fins i tot provocar desajustos psicosocials. No obstant això, malgrat la cerca d’autonomia per part dels fills i les filles, i la sol·licitud de desapegament dels pares i les mares, aquests continuen sent fonamentals per al desenvolupament positiu i el bon funcionament emocional dels fills i les filles.
En aquest sentit, s’ha comprovat que la
criança anteriorment descrita, competent, basada en el caliu, l’afecte i el control ferm es relaciona amb el desenvolupament positiu dels fills i les filles, i facilita la resolució d’aquestes situacions problemàtiques. A més a més, la capacitat per a establir un bon control conductual dels fills i les filles mitjançant criteris i regles o normes que faciliten la convivència pot contribuir al desenvolupament saludable de les criatures. Per tot això, és necessari dotar els pares i les mares d’estratègies per a fer front als canvis de l’adolescència, perquè quan els pares i mares tenen la capacitat de manejar amb eficàcia les emocions, poden evitar situacions negatives carregades d’irritabilitat, així com evitar reaccions emocionals negatives en els i les adolescents.
En definitiva, el tipus de normes que la família estableix, els recursos i els procediments que fan servir per a fer complir les normes de convivència, juntament amb el grau d’afectivitat, comunicació i suport entre pares i mares i fills i filles constitueixen dimensions fonamentals per al creixement personal dels més joves, per a la seua interiorització de valors i les decisions que prenen davant de conflictes socials, i es mostren com a factors de protecció associats als estils de vida saludables i un desenvolupament emocional òptim. //



Aquest és el resultat de la combinació de múltiples factors estressants, com els reptes pedagògics que planteja la relació professorat- alumnat, la gestió eficaç de l’aula, el mal comportament o la falta de motivació de l’alumnat, la responsabilitat de l’ensenyament dels xiquets i les xiquetes,
així com les demandes externes dels pares i les mares. Els estressors ocupacionals, com ara les llargues jornades, els baixos salaris, la falta de recursos, les pressions de la burocràcia educativa i l’escàs reconeixement professional, també són fonts potencials de burnout, especialment quan es combinen. Per tant, hi ha considerables demandes, pressions i tensions amb les quals el professorat s’enfronta tots els dies, que poden influir negativament en la capacitat dels i les docents com a educadors eficaços, però també amenacen la seua pròpia salut mental i el seu benestar. Així, els i les docents breguen amb l’estrés a través d’estratègies d’afrontament,
però podrien fracassar a llarg termini, per la qual cosa augmenta la seua vulnerabilitat als problemes emocionals, com ara la depressió i l’ansietat, problemes de consum de substàncies i alcohol, símptomes psicosomàtics, fatiga crònica i altres problemes mèdics (per exemple, malalties cardíaques).
A partir d’aquestes troballes, existeix una necessitat òbvia de proporcionar més suport al professorat tant en l’àmbit professional com en el personal. Donada la importància del fet que els i les docents siguen eficaces en relació amb els resultats desitjables de l’alumnat, la salut mental i el benestar del professorat és essencial per a si mateix i per a l’èxit de l’estudiantat, les escoles i tot el sistema educatiu. Arribats a aquest punt, dirigim la nostra atenció al desenvolupament de les habilitats emocionals com a potencial factor protector de la salut mental i de les exigències professionals dels i de les docents.

S’ha demostrat que la intel·ligència emocional (IE) és un recurs personal de gran eficàcia, que repercuteix positivament en trastorns emocionals com són la depressió i l’ansietat, així com en la salut física i mental en general, inclosa la síndrome de burnout. Sembla que els i les docents amb alta IE senten que tenen més control sobre les tasques estressants a l’aula, utilitzen patrons de pensament més constructius per a fer front a l’estrés i s’adapten més fàcilment als factors estressants relacionats amb el treball. A més, el professorat amb alta IE és més propens a considerar les situacions estressants més com un desafiament que com una amenaça, la qual cosa podria explicar per què la IE s’associa amb un major ajust psicològic i més benestar. Per tant, la idea de l’entrenament en habilitats emocionals sembla concebible per a reduir l’impacte dels factors estressants i donar suport a la salut psicològica i el benestar del professorat.

Per què és important la
intel·ligència emocional en el professorat?

Els i les docents amb alts nivells d’estrés relacionat amb el treball, i un nombre creixent de casos de burnout entre el professorat, exigeixen recursos nous i innovadors per a millorar la seua gestió de l’estrés i els problemes de salut mental, que al seu torn exerceix un paper central per a l’ensenyament eficaç i l’èxit acadèmic de l’alumnat. El desenvolupament de la competència emocional dels i les docents a través de l’entrenament en habilitats específiques té un impacte positiu en un ventall de variables psicològiques, la qual cosa condueix directament a una millor salut i benestar.
Els i les docents socialment i emocionalment competents tenen la capacitat de desenvolupar una relació sana professorat-alumnat basada en el respecte i el suport. Les seues classes estan dissenyades per a fomentar les fortaleses i les habilitats de l’alumnat en lloc de castigar pels errors i les dificultats que promouen la motivació intrínseca. Aquest professorat estableix i posa en pràctica pautes
de comportament per a aconseguir una convivència pacífica a l’aula facilitant la cooperació entre l’alumnat, orientant-los en situacions de conflicte i actuant com a model emocional de comunicació 

respectuosa i apropiada i d’exhibició de conductes prosocials. A mesura que els i les docents s’impliquen en l’aprenentatge social i emocional a les seues aules, disminueix el nivell de conflicte i comportament disruptiu de l’alumnat. El clima de l’aula canvia a causa de les expressions adequades de les emocions, la comunicació respectuosa i la resolució de problemes en combinació amb l’atenció de suport i resposta a les diferències individuals i les necessitats dels estudiants.
Per contra, quan el professorat no aconsegueix gestionar eficaçment els reptes socials i emocionals dins de l’aula, l’alumnat mostra nivells més baixos de motivació i rendiment acadèmic. A més, la deterioració del clima de l’aula, marcat per l’augment del comportament disruptiu de l’alumnat, pot desencadenar un esgotament emocional i físic quan el professorat intenta gestionarlo.
Aquestes condicions podrien contribuir a un cercle autosostenible de disrupció a l’aula en el qual el professorat respon de forma excessivament punitiva al mal comportament de l’alumnat en lloc d’ensenyar estratègies d’autoregulació.

Educació Emocional des de la perspectiva del docent

L’educació emocional a les aules depén principalment de la capacitat i disposició del professorat per a no sols ensenyar en competències emocionals sinó també actuar com a mestre i mestra emocional aplicant les seues pròpies competències emocionals a l’aula. Seguint el lema «No podem acompanyar més enllà d’on nosaltres hem arribat», primer són els i les docents qui necessiten entrenar les seues pròpies competències emocionals per a després ser capaços de generar un clima a l’aula basat en el respecte, la convivència i la resolució de conflictes pacífics utilitzant estratègies de regulació emocional eficaces. De fet, molts docents demanden recursos i formació específica en educació emocional dirigit a les seues necessitats emocionals.
L’objectiu principal de molts programes de desenvolupament professional per a docents ha sigut millorar el coneixement de continguts
específics o enfortir les habilitats pedagògiques i instructives (per exemple, l’ús de les TIC a l’aula). No obstant això, estudis recents suggereixen que la salut psicològica dels i les docents és igualment important, la qual cosa ha portat al disseny i la 

implementació de programes d’intervenció dirigits a alleujar l’esgotament docent i millorar el benestar emocional. S’integren components d’intervenció nous en la formació professional docent dirigits a l’afrontament, la gestió de l’aula i/o la gestió de l’estrés, que se solapen amb components de programes de formació basats en les emocions que han demostrat ser eficaços. A més a més, el debat inicial al voltant de la plasticitat de la intel·ligència emocional ha canviat de la pregunta sobre si les habilitats emocionals es poden ensenyar, a l’enfocament més recent sobre com s’han de mesurar aquestes habilitats apreses en els programes d’intervenció i prevenció.
Un dels programes del Grup EMINA, el Programa d’Educació Emocional per a Docents, MADEMO, (MONTOYA CASTILLA ET AL., 2021), ha mostrat la seua eficàcia per a reduir el burnout i augmentar el benestar dels docents. El programa MADEMO comparteix amb programes previs l’objectiu principal de millorar les competències emocionals dels docents i introduir l’educació emocional a les aules. No obstant això, s’hi pretén fer un pas més, partint d’un paradigma humanista, existencial, dialògic i orientat a l’aprenentatge significatiu. La metodologia utilitzada en el programa fomenta la reflexió i situa les emocions en el centre de l’experiència, simulant la forma més natural d’aprendre les competències emocionals.
En definitiva, els programes d’educació emocional com el MADEMO atenen una necessitat real dels i les docents que demanden recursos emocionals per a afrontar les tasques que impliquen l’atenció a altres persones i les interrelacions amb els companys i les companyes. En aquest sentit, l’entrenament en habilitats emocionals del professorat té un paper important en la prevenció de problemes de salut mental i en la promoció del seu benestar psicològic, que, al seu torn, afavorirà un millor clima escolar i millor atenció a tota la comunitat educativa, incloent-hi l’alumnat, el professorat i les famílies. //


/Dolors López Alarcón
Assessora de de Formació del Professorat en Prevenció de Suïcidi dins de la Conselleria d’Educació i assessora del Ministeri de Sanitat. Va actuar com a
ponent en la Jornada organitzada pel CECV “Claus per a entendre l’adolescència” i, davant de l’èxit de la seua intervenció, ha sigut convidada pel consell de redacció de PARTICIPA a fer una col·laboració en aquest número de la revista.

El suïcidi és un problema d’índole global, perquè afecta tots els països i totes les cultures. Les accions proposades per l’OMS per a previndre aquesta xacra se centren a elaborar i aplicar estratègies nacionals integrals de prevenció d’aquest, prestant especial atenció als col·lectius en què s’haja detectat un major risc. 
Aquestes mesures es poden resumir en

  • sensibilització pública, política i mediàtica sobre la magnitud del problema i sobre la disponibilitat d’estratègies de prevenció eficaces
  • restricció de l’accés a mitjans d’autolesió
  • promoció d’una informació responsable per part dels mitjans, en relació amb els casos de suïcidi
  • promoció d’iniciatives de prevenció en el lloc de treball
  • millora de les respostes del sistema de salut a les autolesions
  • avaluació i maneig dels casos d’autolesió i suïcidi i dels trastorns mentals
  • optimització del suport psicosocial amb els recursos comunitaris disponibles, tant per als qui hagen intentat suïcidar-se, com per a les famílies i afins de les persones que s’han suïcidat.

A més, és important tindre en compte que el suïcidi no ha de ser abordat des de l’esfera personal i individual, i que s’hauria d’incloure en les agendes dels responsables polítics, sanitaris i en els mitjans de comunicació per a conscienciar i sensibilitzar a tota la comunitat. //

INTRODUCCIÓ / MARC TEÒRIC

El suïcidi és una tragèdia social que no hem aconseguit aturar. Les causes de cadascuna d’aquestes morts solen ser múltiples, encara que la malaltia mental està present en la majoria dels casos.

El suïcidi és un tabú que estigmatitza a les persones que han tingut un intent, i que ho oculten, impedint així l’ajuda per a superar els motius que li han portat fins a aquesta temptativa. Els familiars i persones vinculades a algú que s’ha suïcidat queden també marcats i a soles davant una tragèdia impensable.

Com tot tabú, el suïcidi ha generat els seus propis mites que dificulten la comprensió d’aquest greu problema. Un dels mites gira entorn de la creença que els mitjans de comunicació no han de parlar de les morts per suïcidi per a evitar l’efecte de contagi. El fet de silenciar-les no ha tingut com a conseqüència la seua disminució, al contrari, el nombre de suïcidis ha registrat un constant increment des del segle passat. L’OMS reclama el compromís de la premsa, les radiotelevisions i les xarxes socials per a comunicar amb rigor sobre aquest fenomen. 

Informar per a visibilitzar el problema i donar a conèixer plans i estratègies de prevenció és una labor inestimable en la batalla contra aquest terrible problema social de salut pública.

El suïcidi és un fet transversal a totes les cultures i nacions.  Les persones que moren per suïcidi dupliquen, en el nostre país, les morts per accident de trànsit.

Cada dia se suïciden 11 persones a Espanya i almenys una d’elles és de la Comunitat Valenciana.

Segons l’OMS, el suïcidi es pot prevenir.

El primer pas en la prevenció del suïcidi és donar-li visibilitat, nomenar-lo, posar-lo en l’agenda pública de la política dels seus responsables,  i dels mitjans de comunicació. Perquè existeix. Perquè silenciar-lo només aconsegueix perpetuar el tabú i impedir l’inici de mesures que ajuden a reduir la taxa sagnant de més de 800.000 persones mortes, per aquesta causa, cada any en el món.

És necessari i urgent dissenyar i engegar un pla nacional de prevenció de suïcidis que també coordine, els diferents plans autonòmics. A més a més, és primordial dotar-lo de consignació econòmica perquè resulte viable.

Cal potenciar els serveis de salut mental en tota la seua xarxa per a atendre un dels factors de risc presents en quasi totes les morts i temptatives suïcides.

La formació en estratègies de prevenció i detecció de suïcidi dels professionals sanitaris, cossos de seguretat, professorat, serveis socials, etc., propicia una ràpida i adequada intervenció en cas de temptativa suïcida, i contribueix al fet que disminuïsca la taxa de suïcidis. 

Recolzar les associacions de supervivents i familiars és una part important en la lluita per l’eliminació del tabú. Així mateix, l’acció d’aquestes associacions redueix el perill de nous suïcidis entre les persones que han fet algun intent. Les famílies i supervivents d’una defunció per aquesta causa, són també persones amb un important factor de risc que i es veuen beneficiades per l’ajuda que aporta la pertinència a aquests grups.

Aquestes mesures han aconseguit resultats positius en els països que les han aplicat.

En paral·lel, totes i cadascuna de les persones hem de responsabilitzar-nos de la nostra acció comunitària, de fer possible un entorn més acollidor perquè ningú quede exclòs.  La nostra meta ha de centrar-se en aconseguir que tots els membres del grup al que pertanyem puguen sentir-se part important d’ell, reconeguts i valorats tal com són.

Si treballem en aquesta direcció, estarem teixint una xarxa de sustentació que farà  possible que no caiga cap dels seus membres.

Una societat inclusiva és el factor de protecció més important front al suïcidi perquè no exclou a ningú per la seua diversitat o estat. Perquè no deixa a ningú en la solitud. Porque no deixa a ningú enrere.

El suïcidi és un fenomen social i tota la societat està implicada en la seua erradicació.

OBJECTIUS / HIPÒTESI

Considerat un dels majors problemes de salut pública a nivell mundial, des de mitjan segle XX, la taxa de suïcidis ha tingut un constant increment. El suïcidi és universal, no coneix fronteres i la seua prevenció segueix sent un repte.

El suïcidi es troba entre les 20 principals causes de mort. Més de 800.000 persones se suïciden cada any en el món, la qual cosa equival a una mort cada 40 segons. Cal també sumar que per cada persona morta, aproximadament 135 persones pateixen un dolor intens o es veuen afectades d’alguna manera. Allò implica que 108 milions de persones es veuen afectades a l’any. A més, la conducta suïcida inclou no solament les morts per suïcidi, sinó també la ideació suïcida i els intents. Aproximadament es considera que per cada suïcidi 25 persones fan un intent i moltes més tenen idees sobre aquest tema.

Les persones que tenen conductes suïcides no són un grup homogeni. L’heterogeneïtat representa un desafiament per a la seua prevenció que, per tant, només pot ser abordada des d’un enfocament multisectorial i cohesionat. Prevenir el suïcidi requereix treball i l’esforç de molts: la família, amics, companys de treball, membres de la comunitat, educadors, professionals de la salut i governs i d’estratègies integrades que abasten des del nivell individual fins al comunitari.

La participació de persones amb experiències de suïcidi en la recerca, avaluació i intervenció hauria de ser central en el treball de cada organització que aborda la conducta suïcida.

Les seues experiències són d’un valor incalculable per a informar sobre mesures de prevenció i per a influir en la provisió de suports per a persones suïcides i per als qui els envolten.

Hi ha evidència sobre quines intervencions són efectives, com ara, la restricció de l’accés a mitjans letals, informació responsable pels mitjans de comunicació, polítiques de salut mental, identificació primerenca i atenció, formació del personal sanitari, especialment orientada a l’apoderament dels professionals d’atenció primària de salut i  de seguiment i suport.

Mesures a prendre:

  • Assumir els compromisos de l’OMS. El Pla d’Acció sobre salut mental 2013- 2020. Els estats membres de l’OMS  es van comprometre a aconseguir la meta mundial de reduir les taxes de suïcidi en un 10% per a 2020.

Accions per als Estats Membre:

  • Elaborar i posar en pràctica estratègies nacionals i integrals de prevenció, prestant especial atenció als col·lectius en què s’haja detectat major risc.

Accions per a la secretaria:

  • Brindar suport tècnic als països per a reforçar els seus programes de prevenció del suïcidi.

A Espanya:

  • hi ha un suïcidi cada dos hores i mitja de mitjana, 11 suïcidis al dia.
  • tres de cada quatre casos els cometen homes encara que (però les dones ho intenten tres vegades més que els homes)
  • les persones mortes per suïcidi dupliquen a les morts per accident de trànsit, superen en onze vegades als homicidis i en vuitanta a la violència de gènere
  • el 40% es produeix entre els 40 i els 59 anys
  • quasi 1000 suïcidis es produeixen entre majors de 70 anys
  • el risc de suïcidi augmenta amb l’edat. La major taxa es dona en homes de més de 79 anys.
  • les dones ho intenten tres vegades més que els homes, però els homes ho consumen tres vegades més que les dones.

METODOLOGIA

El Pla d’Acció Salut Mental 2013-2020 en el seu objectiu 3, relatiu a aplicar estratègies de promoció i prevenció en matèria de salut mental, va establir com a meta la disminució en un 10% de la taxa de suïcidi per al 2020. Aquestes estratègies s’estenen a tots els sectors i a totes les administracions governamentals, ja que els problemes de salut mental estan molt influïts per una àmplia gamma de determinants socials i econòmics. Açò implica lleis contra la discriminació i campanyes informatives que atallen l’estigmatització i les violacions de drets humans que, amb massa freqüència,  acompanyen als trastorns mentals, el foment dels drets, les oportunitats i l’atenció, cultiu dels principals recursos psicològics de l’individu , intervenció primerenca mitjançant la detecció precoç, prevenció i tractament, sobretot en els problemes afectius i de conducta en la infància i l’adolescència, instaurar condicions saludables de vida i de treball, programes o xarxes comunitàries de protecció que combaten el maltractament infantil i la violència de gènere i la protecció de les poblacions pobres.

Dins d’aquest objectiu, la prevenció del suïcidi és una de les prioritats més importants. A més a més, els joves i les persones majors estan entre els grups d’edat més propensos a auto lesionar-se. En general, les taxes de suïcidi estan subestimades a causa de carències en els sistemes de vigilància i per l’atribució errònia de certs suïcidis a causes accidentals.

–    Ja que, a més dels trastorns mentals, hi ha molts altres factors de risc associats al suïcidi, com ara,  dolor crònic o trastorn emocional agut, les mesures preventives no poden procedir únicament del sector de la salut, sinó que altres sectors han d’actuar també simultàniament. Podrien ser eficaces mesures com la reducció de l’accés a mitjans per a auto lesionar-se, una praxi informativa responsable per part dels mitjans de comunicació, la protecció de les persones amb elevat risc de suïcidi i el reconeixement i tractament precoç dels trastorns mentals i conductes suïcides.

RESULTATS I DISCUSIÓ. CONCLUSIONS I P ROPOSTES

 Mesures a prendre:

  • Urgència a activar un PLA NACIONAL de PREVENCIÓ del SUÏCIDI com a marc per a la creació de plans autonòmics i dotació pressupostària per a la seua execució
  • Assumir els compromisos de l’OMS
  • Millora de l’atenció primària de salut per a detectar a les persones en risc
  • Incrementar la qualitat dels serveis de salut mental, ara col·lapsats i amb escassos recursos, i implementar campanyes que minoren l’estigma social que acompanya la malaltia mental
  • Pla de formació per a sanitaris, professionals de l’ensenyament, treballadors socials, professionals d’urgències i de cossos de seguretat i treballadors en l’àmbit de la tercera edat incorporant la prevenció del suïcidi en els plans curriculars
  • Millora en els estudis estadístics i recollida de dades
  • Suport i atenció a les organitzacions dedicades a la prevenció i a aquelles que aglutinen els afectats i els seus familiars
  • Compromís dels mitjans de comunicació per a oferir informació que done visibilitat al problema i a les estratègies preventives
  • Pla d’actuació en les xarxes socials per a la detecció del risc dels més joves
  • Plans específics de prevenció per als cossos de seguretat de l’estat

REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES.  

Palacio, A.F (2010) La comprensió clàssica del suïcidi. D’Emile Durkheim als nostres dies. Revista Affectio Societatis 7 (12), 1-12. 

Organització Mundial de la Salut (10 de maig de 2021). Prevenció del suïcidi: un imperatiu global. https://www.who.int/mental_health/suicideprevention/world_report_2014/és/

Generalitat Valenciana. Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública (2016). Viure és l’eixida. Pla de Prevenció del suïcidi i maneig de la conducta suïcida, http://www.prevenciodelsuicidi.san.gva.es/documents/7217942/7263263/Pla+prevenci%C3


Revista novembre 2022

Sociòleg i director de la Càtedra de Renovació
Pedagògica de la Universitat de Girona

Lany 1984, els sociòlegs Salvador Cardús i Joan Estruch publicaven un excel·lent llibre titulat Les enquestes a la joventut de Catalunya. Bells deliris fascinen la raó. En ell, els autors posaven damunt de la taula la construcció de tot un seguit d’estereotips, la major part dels quals parlaven dels joves com a problema. Aquesta consideració em serveix per encetar aquest breu article que, a mode d’assaig, pretén abordar tres qüestions comptades: en primer lloc preguntar- os si és veritat que els joves, en el seu conjunt, no participen; en segon lloc, acceptant que alguns segurament no ho fan, a què es pot deure; i per acabar, voldria plantejar amb tota humilitat de manera genèrica algunes estratègies i pràctiques per afavorir la cultura participativa (i, per extensió, democràtica) dels joves en el marc del sistema educatiu. És cert que els joves no participen? Em resulta difícil respondre aquesta pregunta pensant que l’encerto i dic la veritat. Podria fer ús dels resultats d’enquestes, però no ho faré, perquè sovint em costa creure-me-les i a més, quan et poses a comparar resultats en trobes per a tots els gustos. El que sí que puc dir sense temor a equivocar-me, és que tenint en compte el context nacional, estatal, europeu i internacional bufen mals aires per a la participació, no només pensant en els joves, sinó també en els infants i els adults. Ens trobem en un context internacional globalitzat on els mercats, agències (algunes opaques) i think tanks, sense haver estat escollits democràticament, prenen decisions que afecten aspectes importants de la vida 

col·lectiva. Per altra banda, l’auge del pensament neoliberal ha inoculat en la ment de molts, així com en la cultura de diverses organitzacions, valors individuals i relacions verticals molt allunyades de la cultura participativa.
Aquesta ideologia, tots ho sabem, pregona lemes com per exemple: «anem per feina», «fem via», «no ens encantem», «siguem pragmàtics, productius, eficients», etc., lemes que, a mode de pluja fina, ens fan creure que allò que val són els resultats més que no pas els processos. I per acabar-ho d’adobar, els efectes de la pandèmia em fa molt la impressió que han llimat processos participatius i experiències democràtiques prenent com a pretext la urgència imperiosa de preservar la salut.
Malgrat tot això, i per sort de tots, tant la democràcia com la participació no estan anorreats. Mirant el nostre voltant, qui més qui menys té coneixement d’algun grup de joves que té ganes d’influir en qüestions col·lectives, de fer coses pels altres, d’arremangar-se i baixar a l’arena amb el perill, a voltes, de ser titllats de radicals. Estic pensant en joves que sovint s’identifiquen amb noves formes de participació. Joves atrets per la política no institucional que es nodreixen de principis ideològics arrenglerats amb el que alguns politòlegs anomenen democràcia de la immediatesa, que lluiten per causes puntuals i amb compromisos amb data de caducitat, joves molt allunyats de les estructures de participació clàssiques que per definició són rígides, força encotillades i sovint fàcils de controlar.
Dit això, doncs, no podem caure en la trampa tan estesa de dir que els joves no participen, sabent que en aquesta afirmació tan recurrent encabim tots i cadascun dels nois i les noies que socialment hem inclòs en aquesta etapa tan interessant com circumstancial.
En qualsevol cas, i abordant la segona qüestió, què passa amb el contingent de joves que no senten aquest impuls, o que sentint-lo no el duen a la pràctica? De debò ens creiem que hi ha un sector de joves que ja els hi està bé passar de tot? Que tant els fa participar com no? Que se senten plens i realitzats no intervenint 

en processos de decisió sobre aspectes que els concerneixen? Jo, sincerament, no m’ho crec; i en aquesta posició em resisteixo a creure que soc il·lús.
Sé que obro la capsa dels trons en afirmar que el sistema educatiu no està pensat perquè els infants i els joves participin, almenys que ho facin tal i com són avui. Tant la literatura sociològica com pedagògica (pedagogia crítica) ho ha explicat sobradament amb arguments més que plausibles. Pierre Bourdieu, als anys seixanta del segle passat, en el llibre La reproducció afirmava que l’escola (en sentit genèric) és una institució de reproducció social i econòmica, i també de relacions de poder. L’engranatge de la seva maquinària fa molt difícils -per bé que no impossibles- les relacions democràtiques i participatives en un sentit ple i transformador.
Però més enllà d’aquest apunt acadèmic, i reprenent per què hi ha joves que no participen avui, faig unes preguntes que també me les remeto a mi com a docent a la universitat: Sabem com són realment els adolescents i els joves d’avui en dia? Tenim coneixement del que pensen i les necessitats que tenen? Quantes vegades ens hem interessat per saber com se senten a l’institut o a la universitat; què els agrada i què no de la institució on estudien? Quins espais de participació els oferim? Els convidem a assumir responsabilitats més enllà d’arribar puntuals a classe, fer els deures o estar asseguts? Podria anar afegint preguntes i més preguntes, les respostes de les quals, sospito, ens evocarien a una realitat no massa optimista. I això que s’han fet accions no pas menors en pro de . . .


la participació i la democràcia. La LODE, per exemple, va instaurar i generalitzar un sistema de participació als centres d’educació
primària i secundària, no pas sense l’oposició fèrria dels partits de dretes: els Consells Escolars de Centre. I posteriorment, no ha faltat normativa curricular per introduir aspectes concernents al tema que aquí ens ocupa: l’Educació per a la Ciutadania n’és un exemple. Mirant-ho amb retrospectiva, però, i essent honestos, tant una cosa com l’altra, en general, han servit de ben poca cosa si analitzem els resultats en termes de fer créixer la cultura democràtica i participativa de l’alumnat.
Dit això, doncs, voldria concloure aquest apartat, afirmant que una part important de la no-participació d’alguns joves es deu inequívocament a les dificultats que tenim els adults en oferir-los espais de participació adequats.
Passo a la tercera i darrera qüestió, estratègies i pràctiques per afavorir la cultura participativa i democràtica en els infants i joves des del sistema educatiu, que, com intentaré explicar, em permet introduir una nota d’optimisme i d’esperança.
Des de fa més de deu anys he tingut la sort d’investigar amb els col·legues del grup de recerca Demoskole aspectes relacionats amb la democràcia, la participació, i més recentment la renovació pedagògica. Aquestes investigacions m’han permès visitar centres d’educació infantil i primària que s’han escapat
de la dinàmica reproduccionista que he comentat anteriorment. El que m’han explicat i hi he vist m’ha donat proves suficients com per pensar que una altra educació és possible; i que la democràcia i la participació, quan ens la creiem de debò, quan la treballem a fons (és a dir, sense manies), funciona en el sentit que produeixen transformacions individuals i col·lectives de gran calat i deixen petja en la manera de ser les persones. La com per pensar que una altra educació és possible; i que la democràcia i la participació, quan 

ens la creiem de debò, quan la treballem a fons (és a dir, sense manies), funciona en el sentit que produeixen transformacions individuals i col·lectives de gran calat i deixen petja en la manera de ser les persones. La pregunta central, arribat a aquest punt,
és: què han fet aquests centres per donar un gir de tres-cent seixanta graus en la cultura participativa?

  1. Perquè els alumnes participin el que primer s’ha de donar és que tots i cascun d’ells se sentin partícips d’una comunitat real i amb sentit, notin que formen part d’una comunitat que els acull i s’interessa per com estan. Sense aquesta condició prèvia, ja podem organitzar estructures participatives i activitats per fomentar la democràcia que serà difícil vincular-los. Dit això, un bon pla d’acollida i la presència d’unes accions dirigides a la cura de tots els alumnes, especialment dels que més ho necessiten, té com a conseqüència la creació d’un subsol fèrtil que fa crèixer la participació, i per extensió la cultura democràtica.
  2. La participació es fomenta també a partir del testimoni del mestre. El què diem com a docents, com ho diem, amb quina intencionalitat ho fem; com ens relacionem amb els altres (els nostres iguals i sobretot amb els que no ho són), com reaccionem davant la crítica, el conflicte; i principalment, què n’esperem dels altres, mostren
    un conjunt d’actituds que propicien que l’alumnat s’obri, s’expressi i participi.
  3. Una altra qüestió determinant, en part vinculada a l’anterior, és com es concep i s’exercita el rol del mestre. La participació es fomenta a través d’allò que n’hem dit el mestre acompanyant: un mestre, com esmentava. Freinet, més preocupat per escoltar que no pas per parlar; un mestre que potencia el fet d’enraonar, de pensar; un mestre que no escatima temps per dialogar i és respectuós amb els interessos dels seus alumnes.
  4. La participació es fomenta participant. Així de senzill i complicat alhora. Participant en estructures estandarditzades i institucionals, i d’altres de flexibles i adaptades a la manera de ser dels alumnes. Dins de les estructures. estandarditzades cal fer esment de les bones assemblees: assemblees periòdiques on ens asseiem en rotllana no pas per parlar de temes buro-

cràtics, purament informatius o intranscendents; sinó que ho fem per dialogar i consensuar qüestions de fons, a voltes temes punyents, incòmodes i conflictius. Fem assemblees per aprendre a dialogar, per posar-nos d’acord en allò que podem acordar, per parlat dels temes que ens interessen i preocupen els uns i els altres, dedicant-hi tot el temps que calgui, sense presses i menys encara deixant pel final els aspectes més complexos.

  1. El fet de repartir i assumir responsabilitats rellevants ajuda a fomentar la participació activa dels nostres alumnes. Les responsabilitats rellevants es diferencien, i de molt, de les responsabilitats que sovint exigim
    als nostres alumnes. Abans m’hi he referit: els alumnes s’han de responsabilitzar d’arribar a l’hora (només faltaria!!!), han de portar els deure fets (podríem parlar de què serveixen…), han d’estar asseguts tota l’estona a la seva cadira (crec que és un despropòsit), han de tenir cura del seu material (hi estic d’acord, tot i que només del seu?), etc. A mi, el que més m’interessa és que pensem en encàrrecs importants, rellevants i transcendents lligats a qüestions curriculars o al carisma de l’escola. A l’Escola del Mar, per exemple -una escola de renovació pedagògica que ara celebra el centenari- hi havia el càrrec de cronista (l’alumne que escrivia relats sobre fets importants que succeïen al centre i que generalment es publicaven a la revista Garbí), el de jardiner/a (encarregat de tenir cura del jardí de l’escola), el de meteoròleg/loga, que cada dia prenia nota del registre de temperatura, vent i humitat a partir del qual elaboraven unes seqüències estadístiques que enviaven periòdicament al servei nacional de meteorologia. També hi havia els alumnes que formaven part del cos de cerimonial (encarregats d’ensenyar i explicar l’escola -en català, castellà o francès- als visitants), etc. El que és notori dels exemples que acabo d’esmentar és que tots i cadascun dels càrrecs tenien una dimensió col·lectiva en un doble sentit: d’allò que una persona o un grup reduït de persones feia se’n servia tot el grup classe o escola; i, en segon lloc, la tasca realitzada era valorada i comentada per tot el col·lectiu a fi de determinar si s’havia fet bé

o es podia millorar. En qualsevol cas, difícilment podem demanar que els joves siguin responsables si abans no els hem donat aquesta confiança mitjançant la pràctica de tasques concretes que són veritablement importants.

  1. La participació i per extensió la democràcia es fa possible i esdevé de qualitat quan fomentem sense temor el pensament crític. Tanmateix, què és això que gairebé
    llegim en tots els projectes educatius de centre però que és tan difícil de veure en
    el dia a dia? El pensament crític està conformat per les idees o explicacions que donem sobre un determinat fet anant més enllà de les evidències, del sentit comú o d’allò establert de manera donada per descomptat. Aquesta forma de raonar i enraonar es teixeix tenint cura d’obrir la
    nostra mirada i la dels nostres alumnes; cercant arguments alternatius als oficials
    (que sovint tendeixen a legitimar allò que la institució li cal); evitant explicacions estereotipades i desterrant les que parteixen de prejudicis; explicitant les fonts d’informació que hem utilitzat; establint matisos i ponderacions; revisant els processos
    i resultats d’allò que fem i de les responsabilitats que portem a terme.


  1. Per acabar, permeteu-me que ho faci amb una obvietat: no hi ha participació possible si no hi destinem temps i espais. La participació de qualitat exigeix un temps suficient i espais adequats; i encara hi afegiria una altra qüestió: desenvolupament d’una complexitat progressiva tant en les formes com en el procediment a mesura que els alumnes maduren.

La bona participació demana anar sense pressa per poder exposar els temes que volem abordar, per escoltar els diferents punts de vista que sovint ens porten a posicions diferenciades, per podernos interpel·lar sobre les posicions defensades, per acostar posicions i així fer possible pactes i aliances que ens duguin -quan sigui possible- a consensos; i temps per portar a terme allò que hem decidit fer.
Amb relació als espais, tendim a participar més fàcilment quan l’espai hi acompanya. Un lloc agradable, bonic, confortable (ampli, net -en el sentit que no estigui sobrecarregat-, ben il·luminat) ens fa estar bé; i és sabut per part de tothom que quan ens sentim bé en un lloc les accions que duem a terme són més fecundes. Per al tema que aquí ens ocupa és important que l’espai, a més de ser confortable, faciliti una disposició adequada per tal que els subjectes cridats a participar puguin veure’s els uns als altres i comunicar-se.
Pel que fa a la graduació de la complexitat de la participació és important fer alguna cosa perquè aquesta no esdevingui rutinària. Per exemplificar- ho em remeto de nou a l’assemblea esmentada a l’apartat núm. 4: si de primer curs a sisè fem les assemblees exactament iguals, per més potents que siguin, és molt probable que a mesura que avancem de curs generin apatia quan no desinterès o directament desafecció. Per això és tan important mimar-les en el sentit d’introduir noves dinàmiques, compromisos i responsabilitats.
Acabo amb set punts i no amb deu, que és allò que per coherència amb els decàlegs sovint s’espera quan algú proposa un conjunt de mesures per aconseguir una fita. Deixo els tres punts que falten perquè el lector o lectora ho completi al seu aire, fent volar la seva imaginació o posant en valor la seva experiència. En qualsevol cas, i amb això m’agradaria acabar aquest breu assaig proclamant als quatre vents que avui dia, tal com estem i sospitant on anem, fomentar la participació i la democràcia en forma de vivència individual i col·lectiva significa una necessitat imperiosa que amb categoria d’urgència cal aconseguir com més aviat millor. Totes les persones que desenvolupem la tasca en l’àmbit educatiu en som responsables: posem-nos-hi! //

Soc una persona que contradiu la realitat diària als centres: soc estudiant i participe. Hi ha excepcions però aquest és el problema: la participació és l’excepció i no la norma. La pregunta és ben clara: en què fallem? Qui falla?
La respostano és clara, perquè els responsables en som molts, des de la comunitat educativa a les instàncies superiors. Tanmateix, hi ha moltes mesures que es poden
prendre per tal d’acabar amb una situació anòmala, ja que sense la visió i l’anàlisi dels i les estudiants és impossible aconseguir reformes educatives de qualitat i que s’enfronten al futur.
En primer lloc m’agradaria entrar en la ment d’un o una estudiant que no participa. Aquesta persona deu conéixer que el Consell de Delegats i Delegades té funcions importants? I el Consell Escolar? Deu saber què són les associacions d’alumnes? I el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana? Excepcionalment, sabrà donar una resposta, però només excepcionalment. El problema n’és un que amb el pas del temps s’ha convertit en dos: la informació i la comunicació primerament i, en segon lloc, els seus espais.
Des que es va aprovar la LODE mai s’ha fomentat, informat i comunicat de manera continuada, efectiva, capil·laritzada territorialment i 

real, però ara trobem que els joves, nosaltres, ens comuniquem per altres canals. Hem de mantindre i potenciar amb caràcter d’urgència la col·laboració docent, d’equips directius i famílies en entorns educatius però, per sort o per desgràcia, sense Instagram, Tiktok o Twitter ja no arribem enlloc: les relacions socials digitals i la informació instantània són fonamentals.
Solucionat el primer problema, que en aquest cas és saber iniciar la participació, arribem al segon: voler. Contra açò no podem fer res: qui vol, vol i qui no vol, no vol. Malauradament, des d’una visió adulta se sol prendre aquest com el problema principal, però és un problema menor: clar que existix una apatia participativa i política però els informes estatals sobre joventut ja contradiuen aquesta premissa: l’Informe de la Joventut de 2020, diu que a Espanya un 37% dels joves entre 15-24 anys afirma que està molt interessat en la política i en la participació, considerant participació des d’anar a votar en les eleccions, participar en mobilitzacions, campanyes concretes o formar part d’un col·lectiu. Per tant, és ben clar que els joves tenim altres interessos com els esports, la música, la dansa, la lectura, el turisme, les sèries i pel·lícules i, per que no dir-ho, la festa, però molts els compartim diàriament amb la 

participació. Superant la primera barrera del saber en el cas de la participació, tenint en compte qui vol, falta aclarir com es pot: poder. Ací pot ser cal fer una reflexió més gran i profunda. Per una banda tenim el poder de capacitat personal, és a dir, poder compaginar la participació i voluntariat diari, setmanal o mensual amb l’ensenyament, les extraescolars i la pertinença a altres col·lectius.
D’altra banda, i en l’aspecte en què em permetré ser més reivindicatiu, hi ha el poder normatiu. La normativa regula els espais per a participar, la seua organització i funcionament però se’ns queda curta: el procés per a la creació d’associacions d’alumnes és prou fastigós, ineficient i du als que prenen la iniciativa a desistir per la complexitat administrativa; el foment de la participació de les administracions educatives no es veu reflectit directament o indirectament als centres, que són els espais bàsics de participació; fa falta una figura de Coordinació de Participació, per a fer funcionar els espais, anar més enllà amb les associacions i fer conéixer els drets, ja que els deures són ben coneguts; i el finançament de les activitats i funcionament de les associacions d’alumnes en l’àmbit dels centres i de les federacions autonòmiques és molt baix, ja que els fons privats  

són inexistents i els públics insuficients.
Fan falta reformes, especialment del Decret 127/1986, de 20 d’octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual són regulades les Associacions d’Alumnes als Centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana. Necessitem una reforma normativa en la participació que canvie les perspectives, que siga més àmplia, que s’adapte als temps actuals i que dinamitze els espais i els processos.
Sabent, volent i podent és possible arribar a la participació, que com diu l’article 118.1. de la LOE és un valor bàsic per a la formació de ciutadans autònoms, lliures, responsables i compromesos amb els principis i valors de la Constitució. Sense la participació dels i les estudiants, mai aconseguirem un sistema educatiu de qualitat, sense barreres, un espai segur de convivència, que ens prepare per al futur personal i laboral, que eduque en valors i, en definitiva, que participe.
El problema és la transmissió de la informació, l’apatia participativa i política (encara que a la baixa), la disponibilitat i la norma obsoleta. Transformem l’excepció en la norma. //

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies