Metodologies a l’educació infantil

Entenem l’Educació Infantil com un període fonamental en el desenvolupament integral del xiquet/a, en el qual l’aprenentatge ha d’estar basat en l’experiència, en el principi d’aprendre fent. Per a això, les metodologies actives estan diàriament presents a les nostres aules a través de projectes, matemàtiques manipulatives, espais d’aprenentatge i ambients. Eixos són els quatre eixos d’identitat que ens definixen.

Considerem que, en el procés d’aprenentatge, l’alumnat és el verdader protagonista i la seua experiència és font d’adquisició de nous coneixements gràcies a la pròpia curiositat, a l’error i els descobriments que aconseguix. Es tracta d’un aprenentatge globalitzat i significatiu, connectant amb els aspectes de la vida quotidiana, amb els coneixements previs i també amb els interessos del nostre alumnat.

Com a docents volem que els peques estiguen motivats, que es divertisquen i juguen mentre aprenen, potenciant les seues habilitats i destreses a través de problemes que els plantegem. D’aquesta manera, van desenvolupant un pensament crític, buscant solucions i noves alternatives, fent-se preguntes i buscant respostes i, en definitiva, descobrint el sentit del que aprenen.

Respecte a la lectoescriptura, al llarg de l’etapa submergim a l’alumnat en eixe món de lletres d’un mode significatiu i contextualitzat, tot té un sentit per a ells, res està forçat. Progressivament, a mesura que van madurant, van descobrint de manera espontània i autònoma el significat d’eixes lletres, de les paraules, podent descodificar-les i entendre-les. Així és com aprenen a escriure i a llegir i es van preparant per a l’etapa d’Educació Primària.

D’altra banda, volem recalcar el valor i importància d’una correcta educació emocional i la necessitat de treballar-la des d’edats primerenques. Té un paper fonamental en el desenvolupament cognitiu de l’alumnat, ja que afavorix al benestar personal dels xiquets/es i, per tant, ajuda a crear les condicions necessàries per a una correcta adquisició de coneixements.

L’educació emocional afavorix les capacitats comunicatives, les relacions interpersonals, la resolució de conflictes, etc. Per això, busquem formar a personetes que des de ben xicotetes aprenguen a reconèixer i detectar les seues emocions i les dels altres, que aprenguen a gestionar-les establint les pautes i ferramentes que els permeten sentir-se bé amb elles mateixes i amb el seu entorn. Perquè en tota aquesta màgica experiència que suposa l’Educació Infantil, allò que ens importa per damunt de tot, és afavorir la creació d’una bona base emocional que els permeta ser feliços mentre van obrint-se camí en l’aventura de la vida.