4rtB-Solucionari activitats setmana del 30 de març al 3 d’abril

Hola classe de 4rtB,

Aquí us deixem el solucionari de les activitats proposades per a la setmana del 30 de març al 3 d’abril.

XAT

Activitat 14 pàgina 137
–  Netejaren els vidres → Van netejar els vidres.
–  Vingueren ràpidament → Van vindre ràpidament.
–  Eixirem fosc → sense emparellar.
–  Eixim fosc. → sense emparellar.
–  Vam dir que sí. → Diguérem que sí.
–  Vau jugar prompte → Jugàreu prompte.
Respondrem a les preguntes de la manera següent:
–  S’han quedat sense emparellar les frases “eixirem fosc” i “eixim fosc”.
–  La frase “eixirem fosc” està en futur i la d’“eixim fosc” està en present.
–  Les que hem emparellat estan totes en passat.

Activitat 15 pàgina 137
–  El pirata guardà el tresor en un lloc secret: guardà → passat simple.
–  Vindràs a l’excursió que farem dissabte vinent?: vindràs, farem → futur.
–  Va acabar molt cansat del viatge: va acabar → passat perifràstic.
–  Estudie quart de primària. I tu?: estudie → present.
–  No hem eixit perquè plovia massa fort: hem eixit → passat perfet, plovia → passat imperfet.
–  Caminen quinze minuts cada dia de sa casa a l’escola.: caminen → present.
–  Vivia en la mateix casa que jo.: vivia → passat imperfet.
–  Creuà el bosc a fosques.: creuà → passat simple.

Activitat 16 pàgina 137
D’esquerra a dreta, les formes discordants de cada grup són:
– rigué, caic, rescataren, trencava, bufava, vindreu.

Activitat 18 pàgina 138
–  So suau de la r: taronja, tisores.
–  So fort de la r: creïlles, rosa, ratolí, guitarra.

Activitat 19 pàgina 138
–  Primera filera: ratolí, ric, ràdio, roda.
–  Segona filera: arròs, carretera, gerra, gorra.
–  Tercera filera: raïm, rei, riure, redona.

Activitat 20 pàgina 138
–  La iaia Enriqueta explica històries divertides i riem molt-
–  La mare treballa de cuinera en un restaurant marroquí.
–  L’oncle Martí no duu rellotge i va corrent a tot arreu.
–  Mon pare té una sabateria al barri.

Activitat 21 pàgina 139
–  Primera columna de l’esquerra: clarejar, parpellejar.
–  Segona columna: caracteritzar, horroritzar.
–  Tercera columna: coixejar, humitejar.
– Quarta columna: mobilitzar, bavejar.
– Cinquena columna: hospitalitzar, bronzejar.
– Sisena columna: estiuejar, generalitzar.

Activitat 22 pàgina 139
– Passar el raspall: raspallar.
– Posar més lluny: allunyar.
– Fer més espès: espessir.
– Posar mobles: moblar.
– Donar tracte de favor: afavorir.
– Contactar per telèfon: telefonar.

Activitat 23 pàgina 139
– La iaia no es pot agenollar perquè té els genolls adolorits.
– No s’han d’acaramullar els joguets, s’han d’arreplegar.
– Has d’afluixar la corda, si no, et farà mal.
– Per a fer l’oli, cal premsar les olives per traure’ls el suc

Activitat 24 pàgina 139
– El pintor Salvador Dalí va produir moltes obres d’art.
– El compositor compon cançons.
– En la fàbrica de ton pare es fabriquen molts cotxes.
– Els àrabs van construir la torre de la Calaforra.
– En aquell taller es confeccionen vestits de festa.

Activitat 1 pàgina 144
–  Demà menjarem gaspatxos…
–  Ma germana tots els dies vol a- nar d’excursió i això no pot ser.
–  Ahir va ser el meu aniversari i vam fer una festa.
–  Ara no puc, perquè estic…
–  La setmana passada va caure una pedregada…
–  L’any que ve passaré a cinquè.

Activitat 2 pàgina 144
– pedal → pedalar / alerta → alertar / ajut → ajudar / escàs → escassejar / pàl·lid → empal·lidir / furt → furtar / pla → aplanar / dur → endurir.

Activitat 3 pàgina 144
–  A començament de mot, s’escriu r: rinoceront, raspall.
–  A començament de mot, s’escriu rr: no n’hi ha.
–  Després de consonant, s’escriu r: vibrant, enredar, braç, somriure, folrar.
–  Després de consonant, s’escriu rr: no n’hi ha.
–  Entre vocals, s’escriu r: corona, cara, florista
–  Entre vocals, s’escriu rr: càrrec, arribada, barrejar, espàrrec
–  D’altres: oportunitat.
Queden caselles buides, perquè la rr no va mai a principi de paraula ni rere consonant.

CASTELLÀ

Activitat 1 pàgina 109
fósiles → Restos de animales o plantas que vivieron hace millones de años y se han con servado petrificados
científico → Persona que se dedica al estudio de una ciencia.
obrero → Persona que, a cambio de un sueldo, realiza un trabajo manual.
carroñero → Animal que come carne muerta.
meteorito → Fragmento de materia sólida que cae del espacio sobre la Tierra.
fango → Agua mezclada con tierra.

Activitat 2 pàgina 109
–  Francia → franceses
–  Portugal → portugueses
–  Italia → italianos
–  Suecia → suecos
–  Irlanda → irlandeses
–  Alemania → alemanes

Activitat 3 pàgina 109
–  herbívoros: zebra, koala, conejo.
–  carnívoros: serpiente, águila, pingüino.
–  omnívoros: gallina, cerdo, mono.

Activitat 1 pàgina 110
–  ¡Ay! Me duele la rodilla.
–  En Egipto hay pirámides.
–  El camino está por ahí.

Activitat 2 pàgina 110
–  Ahora echo la carta al buzón.
–  María ha hecho un pastel.
–  Laura ha hecho un puzle.
–  Echo de menos mi casa.
–  Siempre echo poca sal.
–  Hoy he hecho muchas cosas en familia.

Activitat 3 pàgina 110
prohibir, recibir, escribir, percibir, vivir, servir, hervir, describir, convivir.

SOCIALS

Pàgina 82
Exercici 1.
Són aquelles activitats relacionades amb l’obtenció de productes de la naturalesa: agricultura, ramaderia, pesca, mineria i explotació forestal.

Exercici 2.
Agricultura: segar el blat
Ramaderia: alimentar el bestiar
Explotació forestal: tala d’arbres
Mineria: traure roca d’una pedrera

Pàgina 83
Exercici 4.
Són aquelles que transformen el recursos naturals en productes per a consumir directament o elaborar-ne uns altres productes, obtenim energia i construeixen habitatges, carreteres…

Exercici 5.
Perquè les activitats econòmiques del sector terciari són els que presten serveis a les persones.

MATEMÀTIQUES

TEMA 4. ACTIVITATS D’AMPLIACIÓ
Exercici 1.
Cotxe A. 453×45=20385
Cotxe B. 500×41=20500
La més econòmica és l’opció A

Exercici 2.
40x500x10000=200000000
8x70x100=56000
1000x25x30=750000

Exercici 3.
295x312x1897=174.599.880
300x300x1900=171.000.000
El resultat aproximat és més menut que l’exacte.

TEMA 5. ACTIVITATS DE REFORÇ
Exercici 1.
41:5=8 entera
72:9=8 exacta
36:8=4 entera
73:2= 36 entera
23:3=8 entera
56:8=7 exacta

Exercici 2.
48:7=6
Sobraran 6 cartes

Exercici 3.
462:5=92 prova: 92×5=460+2=462
976:8=122 prova: 122×8=976
208:3=69 prova:69×3=207+1=208
345:7=49 prova:49×7=343+2=345

Exercici 4.
471:6=78
Puc omplir 78 oueres i sobraran 3 ous.

TEMA 5. ACTIVITATS D’AMPLIACIÓ
Exercici 1.
65×8=520
520:5=104
S’utilitzen 104 paquets a cada pis.

Exercici 2.
324:9=36 A cada fila hi ha 36 butaques.
492-324=168 168:6=28 A cada fila hi ha 28 butaques.

Exercici 3.
14005:9=1556
23083:5=4616

TEMA 6. ACTIVITATS DE REFORÇ
Exercici 1.
73:7=10 prova:10×7070+3=73
324:3=108 prova:108×3=324
240:15=16 prova:15×16=240
7315:81=90 prova 81×90=7290+25=7315

Exercici 2.
670:45=14
Fan falta15 autocars.

Exercici 3.
3108:15=207
Li calen 207 caixesi li sobren 3 taronges.

Exercici 4.
10+2=12
6:3=2
4×9=36