4rtB-Solucionari activitats setmana del 23 al 27 de març

Famílies,

Us adjuntem les solucions de les activitats proposades per a la setmana del 23 al 27 de març perquè les pugueu revisar.

XAT
Activitat 20 pàgina 125
–  Lingüística: verb, sinònim, diftong.
–  Biologia: vivípar, mamífer, clorofil·la.
–  Música: corxera, pentagrama.
Activitat 21 pàgina 125
– Escàner: 
Tecnologia: aparell que explora una zona d’una manera seqüencial, per escombratge, i en dóna una imatge digitalitzada. 
Medicina: aparell que explora una regió corporal d’una manera contínua i sistemàtica, especialment el destinat a obtenir tomografies.
–  Article: 
Gramàtica: determinant mancat de significació independent que encapçala el sintagma nominal i indica si aquest sintagma introdueix un element nou en l’univers del discurs o un element conegut i fàcilment recuperable a partir del context. 
Periodisme: gènere del periodisme d’opinió que consisteix en un comentari d’una certa extensió, signat i no sotmès necessàriament a una periodicitat fixa.
–  Triangle: 
Música: instrument musical que consisteix en una vareta de metall doblegada en forma de triangle i que es toca colpejant-la amb una vareta metàl·lica. 
Geometria: figura formada per tres línies que s’intersequen cada dues en un punt formant tres angles.
Activitat 22 pàgina 125
– Com que l’endoll era massa lluny, no vam poder encendre la bombeta. Gràcies a l’allargador finalment la vam poder connectar, però es va fondre de seguida. Joan va intentar canviar-la, però s’hi va enrampar. Es va produir un curtcircuit i van saltar els ploms. Vam haver d’encendre un ciri! El corrent elèctric és molt perillós!
Activitat 1 pàgina 130
– Rompre: és de la 2a conjugació i la resta són de la 1a.
–  Mirar: perquè és de la 1a conjugació i la resta són de la 2a.
–  Dir: perquè és un verb irregular.
–  Témer: perquè pertany a l’altre subgrup dels verbs de la 2a.
–  Voler: perquè és de la 2a conjugació i la resta són de la 1a.
–  Seure: perquè pertany a l’altre subgrup dels verbs de la 2a.
Activitat 2 pàgina 130
–  Fer dibuixos: dibuixar.
–  Tenir somnis: somiar.
–  Fer sospirs: sospirar.
–  Fer visites: visitar.
–  Fer crits: cridar.
–  Fer operacions: operar.
–  Fer cants: cantar.
–  Fer una elecció: elegir.
–  Donar consell: aconsellar.
–  Fer més gran: engrossir.
–  Sentir alegria: alegrar-se.
–  Fer més llarg: allargar.
Activitat 3 pàgina 130
–  E oberta: tren, fideus, pren, aquell, tela, cel, terra, misteris.
–  E tancada: llenya, calent, bec, paper.
–  O oberta: flors, dona, tro, Antoni, taronja, gros, dijous.
–  O tancada: agost, mosques, gorra, boca, gossa.
Activitat 1 pàgina 134
–  Les escoles del poble de la Laia organitzen un campionat de futbol en motiu de la Trobada d’Escoles en Valencià.
–  Al començament de l’últim partit, Roser es va fer mal al genoll i es va haver de retirar.
–  A l’equip de Laia li marquen el gol de la derrota en el temps de descompte.
–  Molta gent, quan es retiraven del camp els repetia la frase: “Vosaltres sí que us heu quedat a la lluna de València”.
–  A Laia li explica el significat de la frase que els repetia la gent gran el profe de gimnàstica.
–  La plaça amb forma de mitja lluna es trobava davant de la porta de Serrans.
Activitat 3 pàgina 134
–  La classe de la Laia va ser la representant del col·legi en el campionat de futbol: verdadera (V).
–  L’equip de la Laia va guanyar la final per un gol: falsa (F).
–  El professor de gimnàstica no sabia ben bé què volia dir “quedar-se a la lluna de València”: falsa (F).
–  Laia i son pare van buscar el significat de la frase feta en els llibres de Joan Amades: verdadera (V).
–  Hi ha una única explicació de l’origen de la frase feta: falsa (F).
Activitat 12 pàgina 136
–  Present: resulta
–  Passat: Imperfet: jugàvem Passat perifràstic: va sorprendre Passat simple: organitzaren Perfet: heu quedat
–  Futur: no n’hi ha cap.
Activitat 13 pàgina 136
Present:
–  Maria menja pa amb formatge cada tarda.
–  Pau i Aina van de vacances a la muntanya.
–  Roger cau del gronxador.
Passat:
–  Maria menjava pa amb formatge cada tarda.
–  Pau i Aina van anar de vacances a la muntanya.
–  Roger va caure del gronxador.
Futur:
–  Maria menjarà pa amb formatge cada tarda.
–  Pau i Aina aniran de vacances a la muntanya.
–  Roger caurà del gronxador.

CASTELLÀ
Activitat 2 pàgina 99
a. Mecanismo de metal que se fija habitualmente en puertas y que se utiliza para cerrar o abrir algo: cerradura. 
b. Pieza cilíndrica, normalmente de metal, con una hélice que sirve para enroscarse en una tuerca: tornillo. 
c. Parte alargada y estrecha por la cual se puede agarrar mejor un instrumento o utensilio: mango. 
d. Palo de madera fino y recubierto de cera, con una punta con fósforo y que se enciende por fricción: cerilla.
Activitat 3 pàgina 99
a. beagle c. labrador e. caniche
b. san bernardo d. pastor alemán f. bóxer

Activitat 4 pàgina 99
1. ojo           3. nariz         5. lomo        7. cola
2. oreja       4. morro        6. pata        8. uña

Activitat 1 pàgina 100
–  Al principio: plátano, águila, brújula, pájaro.
–  En medio: barbero, vacuna, alcalde, camisa.
–  Al final: labrador, pescador, celebrar, animal.
Activitat 2 pàgina 100
a. hiena
b. huevera
c. huella
d. hiedra
e. hueso
f. hierba
g. hielo
h. huevos
Activitat 3 pàgina 100
– Al llegar el buen tiempo, la hiedra y la hierba llenan el jardín.
– Teresa sacó un huevo de la huevera, le resbaló y se rompió.
– El explorador siguió las huellas de la hiena toda la tarde.
Activitat 4 pàgina 100
–  hueco: Que tiene vacío el interior.
–  huérfano: dicho de una persona de menor edad: A quien se le han muerto el padre y la madre o uno de los dos, especialmente el padre.
–  hierbabuena: planta herbácea, vivaz, con tallos erguidos, poco ramosos, de cuatro a cinco decímetros, hojas vellosas, elípticas, agudas, nerviosas y aserradas, flores rojizas en grupos axilares.
Activitat 1 pàgina 105
Los dinosaurios pertenecían al grupo de los reptiles: V.
Los dinosaurios compartieron la Tierra con los humanos: F.
La palabra dinosaurio significa “lagarto terrible”: V.
El Tyrannosaurus Rex era un dinosaurio herbívoro: F.
Los dinosaurios vivieron porque fueron capaces de adaptarse: V.
Los paleontólogos estudian la evolución de los animales: F.
Algunos científicos piensan que los dinosaurios desaparecieron después del impacto de un meteorito: V.
Activitat 1 pàgina 108
Respuesta personal. A modo de ejemplo:
–  Unos tenían aletas, otros tenían patas.
–  Unos caminaban, otros volaban.
–  Unos eran grandes, otros pequeños.
Activitat 2 pàgina 108
–  Antes de salir, preparamos la mochila.
–  Luego subimos al autocar que nos tenía que llevar a la montaña.
–  Cuando llegamos al bosque, empezamos a caminar.
–  Entonces vimos un ciervo que nos miraba sorprendido.
–  ¡Qué maravilla! Jamás habíamos visto un ciervo.
–  Todavía nos acordamos de aquella excursión tan divertida.
Activitat 3 pàgina 108
Respuesta personal. A modo de ejemplo:
Esta mañana en la calle había una pintora pintando un paisaje cuidadosamente.

NATURALS
Pàgina 110/111
Exercici 1.
La calor és la forma d’energia que es transfereix d’un cos que està més calent a un altre que està més fred.
Exercici 2.
Un cos s’escalfa quan rep calor i es refreda quan cedeix la calor.
Exercici 3.
Un font de calor és tot allò que emet calor.
Exercici 4.
Fonts naturals: sol, lava d’un volcà
Fonts artificials: estufa, radiador, foguera…
Exercici 5.
La temperatura indica com està de fred o de calent un cos. I es mesura amb el termòmetre.
Exercici 6.
Poden ser analògics (la temperatura es llig en una escala) o digitals (es llig es una pantalla).
*Trieu la resposta segons el termòmetre que tingueu a casa.
Pàgina 112/113
Exercici 1.
El so és una forma d’energia que percebem amb el sentit de l’oïda.
Exercici 2.
La veu humana, una guitarra, un cotxe, un timbre i un tambor
Exercici 3.
El so no es pot propagar en el buit, perquè el so el so necessita un medi material per propagar-se.
Exercici 4.
L’eco és el fenomen que es produeix quan un so rebota en un objecte i torna una altra vegada al seu lloc d’origen. Perquè el so rebota a la muntanyes i torna cap a nosaltres.

Repasse el que he aprés pàgina 116 i 117
Exercici 2.
L’energia és allò que produeix canvis en la matèria i ens permet fer un treball.
L’energia procedeix de les fonts d’energia.
L’energia es pot presentar de maneres diferents: elèctrica, tèrmica, mecànica, sonora, química, lluminosa i nuclear.
Les fonts d’energia no renovables són les que es troben en forma limitada al planeta.
Les fonts d’energia renovables són les que es poden utilitzar una vegada i una altra i no s’exhaureixen mai.
L’energia elèctrica s’obté en les centrals elèctriques.
Tots tenim l’obligació de fer un consum responsable de l’energia.
Els materials poden ser transparents, translúcids o opacs al pas de la llum.
La llum del Sol, que percebem com a blanca, en realitat està formada per una infinitat de colors.
Una font de calor és tot allò que emet calor.
La temperatura ens dóna una idea de com de calent o de fred està un cos.
El so és una forma d’energia que percebem a través del sentit de l’oïda.
Exercici 3.
Perquè són aparells que consumeixen energia 24 hores del dia encara que estiguin aparentment apagats.
Al seu dia van poder semblar una bona idea, perquè permetien una encesa, però actualment s’ha observat que el seu consum encara així contínua sent molt alt.
S’han de desconnectar de la xarxa elèctrica.
Televisor, calefactor…
Els vampirs elèctrics, avantatges o inconvenients? (és un exemple, qualsevol proposta estarà bé)

MATEMÀTIQUES
TEMA 2. ACTIVITATS D’AMPLIACIÓ
Exercici 1.
2 9 4 12 5 10
7 5 3 7 9 11
6 1 8 8 13 6
Exercici 2
– Barcelona / Corunya 1242 km
– Santa Cruz de Tenerife / Barcelona 2423 km
-Màlaga / Oviedo 1493 km
-Alacant / Oviedo 1417 km
Exercici 3.
6492-2137=4355
1820-1206=614
4.672-931=3741
TEMA 3. ACTIVITATS DE REFORÇ
Exercici 1.
8x4x2 = (8×4)x 2 = 64 8x(4×2) =64
6x3x3= (6×3)x3 =54 6x(3×3)=54
3x1x5 = 3x(1×5)=15 (3×1)x5 = 15
Exercici 2.
120×5=600
Pot transportar 600 cotxes
Exercici 3.
30×6000= 180.000 2000×300= 600.000
800×90= 72.000 1500×100= 150.000
Exercici 4.
250×3=750
Pesen 750 grams.
Exercici 5.
3648×5=3600×5=18000
7109×6=7100×6=42.600
790×3=800×3=2400
493×9=500×9=4500
TEMA 3. ACTIVITATS D’AMPLIACIÓ
Exercici 1.
5×121=605
3×121=363
2×484=968
4×216=864
2×216=432
6×216=1296
Exercici 2.
Nombre 4
Nombre 4
Nombre 1
Exercici 3.
(3×500) + (3×100) + (7×1500)
(3×500) + (3×100) + (7×1500) = 1500+300+10500=12300 quilos.
TEMA 4. ACTIVITATS DE REFORÇ
Exercici 1.
25×12=300
En minuts pot fer 300 fotocòpies.
Exercici 2.
325×56=18200
6351×14=88914
5117×874=4165238
7039×215=1513385
3218×503=1618654
1946X130=252980
Exercici 3.
35000×30=1050000
En 30 dies es venen 1.050.000
Exercici 4.
6042×714=4313988
5315×246=1307490
3246×237=769302