4rtB-Solucionari activitats setmana del 16 al 20 de març

Bon dia famílies,
Aquí us deixem el solucionari de les tasques programades durant la setmana del 16 al 20 de març perquè les pugueu revisar.

XAT
Activitat 1 pàgina 120
−  Mides era el rei de Frígia.
−  Silè estava agraït amb Mides perquè l’havia acollit i li havia donat menjar i sostre durant una setmana, després que ell s’hagués equivocat de camí i hagués caminat durant diversos dies per la muntanya, mort de fam i de set.
−  Mides va demanar a Silè que tot el que toqués es convertís en or.
−  La primera cosa que va tocar i que es va convertir en or va ser una cadira.
−  Mides es va posar a plorar perquè, realment, tot el que tocava es convertia en or, ja fos menjar o la seva família, per tant, no podia menjar ni beure ni tocar ningú sense que es tornés una estàtua d’or.
−  La solució al seu problema li va donar un oracle que va anar a consultar.
−  La solució va ser banyar-se en les aigües del riu Pactol, d’aquesta manera desapareixeria la maledicció.
Activitat 2 pàgina 120
–  Pedra preciosa. → or
–  Que desitja excessivament les riqueses. → cobdiciós
–  Persona que permet que algú s’allotge a sa casa. → generós
–  Conjunt d’animals que cria l’ho- me per a usar-los en l’alimentació o en el treball. → caps de bestiar
–  Habitació, cambra. → sala
–  Que brilla molt. → lluent
Activitat 11 pàgina 122
–  estime → estimar
–  escrivíem → escriure
–  obrí → obrir
–  trencat → trencar
–  senta → sentir
–  temia → témer
–  sabem → saber
–  escolta → escoltar
Activitat 13 pàgina 123
Primera conjugació: arribar, equivocar, caminar, donar, que- dar, organitzar, desitjar, agradar, deixar, expressar, brillar, passar, tocar, imaginar, acabar, portar, llevar, començar, cansar, estar, acomiadar, canviar, ordenar, espentar, transformar, plorar, augmentar, abraçar, consultar, anar, banyar, esperar, alli- berar.
Segona conjugació,acabats en -er: ser, recórrer, haver, poder, fer, voler, córrer, desaparèixer, haver.
Segona conjugació, acabats en -re: prendre, retre, riure, veure, asseure, caure.
Tercera conjugació: tenir, acollir, partir, dir, agrair, concedir, elegir, convertir, decidir, suggerir.
Activitat 14 pàgina 123

–  El pare es va haver de cosir el botó de la camisa.
–  Tenia tanta son que es va adormir de seguida.
–  Tenia molta set, però no va poder beure perquè no portava aigua.
–  Volia cantar una cançó de Pasqua i era Nadal!
–  M’entusiasma mirar pel·lícules de dibuixos animats.
–  No he pogut rebre cap carta perquè he canviat d’adreça.
Activitat 15 pàgina 123
–  Horitzontals: ser, llegir, nevar, parlar, sentir, cuinar, riure.
–  Verticals: creure, saber, viure.
Activitat 17 pàgina 124
–  colònia / glòria / convèncer / tècnic / francès
–  pròxim / camió / esplèndid / fèmur /cafè
Activitat 18 pàgina 124
–  No et fies del fred un pèl. / Quan t’encantes l’aigua es farà gel.
–  Si qui vols compres una flor / serà un regal que li arribarà al cor.
–  El terrisser fa un cànter u una gerra. / I sols necessita aigua i un grapat de terra.
–  Tan menuda que és la granota, / per a menjar obri una bona bocota.
Classificació de paraules de la lectura inicial.
E tancada: Silé, era, déu, pensa
E oberta: perquè, diversos, vespra, manera, expressa, aquest, gemmes, aquestes.
O tancada: cobdiciós, món, honor, generós
O oberta: home, portes, sostre, hoste, però, cosa

CASTELLÀ
Activitat 2 pàgina 95
–  Los niños lo entendieron sin más palabras y bailaron alrededor del alcalde y le contagiaron su alegría.
–  Ese perro puede morder a alguien y, como está sucio y sin vacunar, el mordisco se infectaría.
Activitat 3 pàgina 95
–  Los personajes principales de la historia son el perro y el niño pelirrojo.
–  Son secundarios el viejo Juan, el alcalde y los cuarenta niños que se quedan al final con el perro
Activitat 1 pàgina 98
Respuesta personal. A modo de ejemplo:
– Si lloviera, cogería un paraguas para no mojarme.
Activitat 2 pàgina 98
–  Los alcaldes de los pueblos salieron a las plazas.
–  Los perros sin amos lo entendieron muy bien, se pusieron tristes y empezaron a correr.
–  Los niños pelirrojos, sin entender nada, se pusieron a llorar.
Activitat 4 pàgina 98
Respuesta personal. Por ejemplo:
–  La lagartija, que era muy ágil, subió rápidamente al árbol.
–  Mi pueblo, que es muy pequeño, tiene pocos habitantes.
–  A Paquita, cuando resbaló, se le rompió el jarrón.
–  Manuel, a media tarde, se encontró con sus amigos.
–  La planta, que tenía mucha energía, crecía muy deprisa.
–  Anita y Jaime, que son primos, celebraron su cumpleaños.

NATURALS
Pàgina 106/107
Exercici 1.
Elèctrics: nevera, microones, rentavaixelles, assecador, planxa, forn…
Gas natural: cuina, calefacció i caldera…
Exercici 2.
Estalvi: consumeixen menys aigua i energia el que repercuteix en les factures.
Major cicle de vida: en consumir menys recursos i ser més eficients el cicle de vida d’aquests electrodomèstics és major.
Mateix resultat: aquests electrodomèstics, poden llavar, assecar, congelar… amb uns resultats similars i fins i tot superiors als dels electrodomèstics normals.
Ecològic: l’impacte ambiental és menor.

Pàgina 108/109
Exercici 3.
La neu es veu blanca i el carbó negre perquè la llum blanca incideix sobre un objecte, aquest absorbeix alguns colors de la llum i reflecteix els altres. Per tant veiem blanc i negre perquè la neu i el carbó absorbeixen tots el colors de la llum excepte aquests.

MATEMÀTIQUES
TEMA 1. ACTIVITATS D’AMPLIACIÓ
Exercici 1.
Pregunta: Quantes boles té Elisabet?
Resposta: Té 123 boles.
Exercici 2.
17é
18é
19é
20é
21é
22é
23é
Vint-i-dosé
Setzé
Exercici 3.
Si, Jordi podria comprar el televisor.
Perquè té 500€ i aquesta quantitat és major al preu del televisor.

TEMA 1. ACTIVITATS DE REFORÇ
Exercici 1.
505.420 500.000+5000+400+20 cinc-cents cinc mil quatre-cents vint
807009 800.000+7000+9 huit-cents set mil nou
5.000.043 5.000.000+40+3 cinc milions quaranta-tres
9.090.003 9.000.000+90.000+3 nou milions noranta mil tres
Exercici 2.
149.832˂194.832 248.544˂258.544 828.767˃827.767
6.280.640 ˃628640 843.572 ˂ 943.572 4.295.800˂4.995.800
1.013.004< 1.103.004 362.882 ˃362.288 199.988 ˂200.988
Exercici 3.
26é
18é
Onzé
Vint-i- nové
Exercici 4.
875 1000 900
7490 7000 7500
12381 12000 12400
528.423 528.000 528.400
Exercici 5.
DCCIX 709
MMXV 2015
LXIV 64
MDXLII 1542

TEMA 2. ACTIVITATS REFORÇ
Exercici 1.
Els resultats de les operacions són d’esquerra a dreta.
10.585 9787 4072 45742 34367
Exercici 2.
897.180 prova: 905.740 67475 prova: 74.203
Exercici 3.
Balena gris 18000 Balena blava 1000 Balena del nord 128.00
Exercici 4.
35+12=47
290-47=243
Queden 243 animals a la granja

Exercici 5

Propietata commutayiva

Propietat associativa