El CEIP JUAN MANUEL MONTOYA és un centre de titularitat pública. Aquest Centre, antigament era denominat “Promoción de Niños Gitanos” i més tard “Centre d’Escolarització Gitana” i va sorgir el curs 1978-1979, a la població valenciana de Sant Antoni de Benagéber. En els seus orígens es tractava d’una escola-pont que donava resposta escolar i preparava l’alumnat, majoritàriament d’ètnia gitana, en la seva transició i integració al sistema escolar ordinari.

Des del curs 1998-1999, el Centre es troba ubicat en el barri de Natzaret de València, ocupant els locals del desaparegut C.P. Vicente Hervás.

Així mateix es va canviar el nom del centre pel qual actualment se’l coneix i sota l’empara de ser un centre CAES (Centre d’Acció Educativa Singular). El 2018 i amb la nova llei d’inclusió educativa, es deixa enrere aquesta nomenclatura i passa a anomenar-se CEIP (Centre d’Educació Infantil i Primària) encara que el perfil d’alumnat continua sent el mateix, independentment de la cultura d’origen. També tenen circumstàncies desfavorables d’ordre social, econòmic, cultural, ètnic o personal.

Aquesta situació de desventaja soci-educativa, està causada majoritàriament por incorporació tardana al Sistema Educatiu, desconeixentment dels idiomes oficials de la Comunitat Valenciana, inadaptació al mig escolar o a l’entorno educatiu i absentisme periòdic por itinerància familiar (immigració, treballs temporals i vivenda precària).

El nostre context escolar, acull la realitat d’un grup social divers, perteneixent a diferents barris de València, amb una desigualtat creixent i injusta en referencia a possibilitats d’accés als recursos econòmics, educatius i culturals.

• Diversitat i desigualtat social i econòmica; atur, precarietat laboral i salarial, pobresa, desprotecció i vulnerabilitat.
  • Diversitat cultural i ètnica; coexistència de grups en processos d’identificació ètnica, població gitana, població d’origen estranger o d’altres comunitats.
  • Diversitat física i psíquica.

En general, la marginació social i la situació de pobresa i exclusió, que sofreixen gran part del nostre alumnat, no es sols un problema de carències materials, sinó principalment una qüestió de falta d’expectatives, de motivació, de sentit de la responsabilitat, i sobre tot de possibilitats i habilitats per desenvolupar un projecto vital humanament digne.

Por tot això, com a Comunitat Educativa coherent con el context descrit d’antic CAES (Centre d’Acció Educativa Singular), desenvoluparem les actuacions d’èxit que considerem necessàries per previndre i compensar las desigualtats, i fer efectiu el principio d’igualtat en l’exercici del dret a la educació.

Destacar també el treball que es realitza des del centre per aconseguir ser una escola de Barri en el que qualsevol família que aplegue de nou puga sentir-se acollida i “com en casa”.

¿Quin és el caràcter propi del Centre?

El Centre se manifesta aconfessional i respectuós amb totes les creences. Igualment es manifesta lliure de qualsevol tendència ideològica o política determinada. El centre es defineix pluralista i respectuós amb la diversitat: en la mesura en no excloure a ningú per causa de la seua procedència, raça, sexe, religió, aspecte físic, ideologia o nivell econòmic i també perquè deu capacitar a l’alumnat per viure en una societat, de la qual forme part la escola, que és plural i on es deu respectar a tots.

Volem doncs, una escola oberta, lliure, crítica, democràtica, respectuosa amb las diferències individuals; participativa i inclusiva. Una escola on alumnat, famílies, docents i resta de membres de la Comunitat Educativa, puguen desenvolupar dinàmiques de col·laboració, tolerància i respecte.