Projecte innovació Escacs

Els escacs com a eina metodològica

Els beneficis i la utilitat de l'aprenentatge de l'escacs en els àmbits educatiu han estat profusament contrastats. Existeixen estudis molt concloents sobre la relació entre els escacs i la millora del rendiment acadèmic de l'alumne.

Els escacs com a eina educativa

Els escacs escolar ajuda a l'alumne a desenvolupar d'una forma natural habilitats tant de tipus cognitives com socials.

Entre aquestes habilitats destacarem les 12 següents:

• La memòria.
  • La capacitat de concentració.
  • La presa de decisions i l'acceptació davant l'error.
  • L'atenció i reflexió.
  • La visió espacial de la realitat: tàctica i estratègia.
  • La resolució de problemes.
  • El raonament lògic-matemàtic.
  • El pensament creatiu.
  • L'autoestima i el sentit d'assoliment.
  • La capacitat crítica.
  • La iniciativa.
  • L'empatia.

Sessions d'escacs.

A les hores de lliure disposició, des de primer a sisé de primària, durant dues sessions mensuals, es realitzaran sessions d'escacs per a conèixer les regles bàsiques de l'esport. Aquesta sessió serà impartida per un docent del centre.

A infantil, les mestres iniciaran als xiquets i xiquetes a conèixer les peces, el tauler, moviments al tauler gegant...

IMG_20190604_114509

Racó d'escacs a l'hora de l'esbarjo.

Els xiquets i les xiquetes del Gasparot a l'hora del pati tenen la possibilitat de jugar als escacs amb qualsevol company i/o companya del col·le.

En aquest racó de joc haurà dos mestres per assessorar i col·laborar amb ells i elles a les partides.

Escacs

Escacs com a eina educativa.

Mitjançant els escacs treballem de forma transversal a les diferents àrees curriculars. D'aquesta forma els contiguts treballats s'assoleixen de forma més activa i motivant per als i les alumnes.

Formació dels i les docents

Les i els docents del CEIP Gasparot hem realitzat diferents formacions en escacs educatiu per a portar a terme el projecte de forma efectiva.

S'ha realitzat formació al CEFIRE d'Alacant, en tallers del CEFIRE, formació de centre on vam tindre com a ponents a professors especialiciats en el tema.

A més a més hem participat en el I Congrés Internacional d'escacs educatiu on participaren diferents ponents de diversos països i comunitats d'España on els escacs són un àrea més del curriculum.

També hem visitat el CEIP Santa Ana d'Oliva on porten un projecte d'innovació en escacs de moltíssima qualitat.

IMG_20190604_121845

Escacs social.

Participació en jornades de convivència i escacs amb altres centres de la localitat. D'aquesta manera millora la convivència entre els i les alumnes de la població.

FB_IMG_1558369193391

Tallers i formació a famílies.

Al projecte es realitzaran tallers i formació bàsica d'escacs per a tota la comunitat educativa.

A més a més, és tornarà a realitzar una Jornada on els ponents ens explicaran els beneficis dels escacs a nivell acadèmica i social.

IMG_20200125_101706

Jocs esportius de la Generalitat (JOCSE).

Participació i SEU dels Jocs esportius de la Generalitat en la modalitat d'escacs. Esdeveniment que va ser tot un boom de motivació i il·lusió per als i les nostres alumnes.

Jornada que compartiren amb xiquets i xiquetes d'altres localitats al nostre col·le.

Jugant s'aprèn millor!

Projecte innovació educativa

Al CEIP Gasparot realitzem un projecte d'innovació educativa financiat per la Conselleria d'Educació de la Comunitat Valenciana.

Si voleu tindre més informació, visualitzeu el vídeo.

Testimonis

Leontxo García
Jugador d'escacs i comentarista

Vídeo de Leontxo explicant els beneficis dels escacs a l'escola.