El Salvador o Escoles Graduades per a Xiquets i Xiquetes de Mutxamel, que va ser la seua primera denominació, va nàixer sota el mandat de la II República i d’acord amb els valors educatius d’aquesta, que creien en l’educació i la cultura com a motor de transformació de la societat, fent-la més justa, igualitària i humana. Anys després va passar a conéixer-se com a Col·legi Nacional Mixt El Salvador i, finalment, CEIP El Salvador, la seua actual denominació.

Va ser inagurado l’any 1932 i reubicat a l’any 2005 en unes modernes instal·lacions on ara ens trobem. Des del 1932 al 1976 va ser l’únic centre escolar, juntament amb l’escola unitària mixta del Ravalet. En els seus més de 90 anys d’existència han passat generacions i generacions de mutxameleres i mutxamelers per a formar-se i instruir-se.

Els alumnes de llavors encara recorden com res més eixir de les classes es trobaven amb les plantacions de tomaques i ametlers i amb les séquies per al reg, ja que el Mutxamel d’eixos anys vivia bàsicament de l’agricultura.

Alguns d’ells en veure ara les fotografies escolars d’aquella època el primer que destaquen és la figura del seu mestre. “Aquest és don Rafael Azuar”, manifestava un emocionat ex alumne. “Quin bon mestre era i com el volíem tots!”.

El col·legi “El Salvador” va continuar desenvolupant la seua labor cultural i educativa durant el franquisme, sent el referent cultural i educatiu per a la major part dels mutxamelers que van continuar la seua formació amb noves promocions de mestres, que amb el suport de l’enciclopèdia Álvarez, van continuar instruint a la infància i a la joventut, a la qual arribaven a preparar per a l’ingrés en l’institut o en la formació professional.

“Grats anys de convivència, malgrat les penúries i necessitats de tota mena, que van estar acompanyades dels esmorzars amb el formatge i la llet en pols que es repartien a l’hora del pati”, comentava un altre ex alumne.

Cal esmentar el gran increment de número d’alumnat el centre i de professorat. En l’anys 2004 la comunitat educativa estava formada per 23 mestres/as i aproximadament per 300 alumnes. Actualment som aproximadament més de 40 mestres/as i més de 500 alumnes/as.

El CEIP El Salvador, com actualment es denomina, va ser traslladat a l’any 2005 a la partida El Calvario, a un bell i funcional edifici.

L’antic edifici encara segueix en peus, altiu, presidint l’avinguda més cèntrica de la localitat, com a conservatori de música fa uns anys i actualment com a modern Mercat de la localitat.

Durant el curs 2008-2009 el nostre centre va celebrar el seu 75 aniversari a través de diversos actes commemoratius i una exposició, en la qual va col·laborar la direcció del centre, professorat i alumnat, tant actual com antic, així com l’Arxiu Municipal.

“GRUPO ESCOLAR EL SALVADOR”. Epicentro de la Historia escolar de Mutxamel

Autor: Antonio Yebes Rodrigo.