Aquest programa té com a objectiu apropar el professorat al Disseny Universal i l’Aprenentatge Accessible (DUA-A) com a marc de referència per a garantir la presència, la participació i l’aprenentatge de tot l’alumnat. A partir d’una visió pràctica i aplicada, el programa facilita estratègies per anticipar i eliminar barreres, dissenyar entorns i tasques accessibles i promoure un clima emocionalment segur i regulador.
El programa es desplega a través de diverses formacions que exploren les principals dimensions del DUA-A —planificació multinivell, accessibilitat cognitiva, docència compartida, avaluació competencial, eines per a infantil, resposta inclusiva i aules transformadores— oferint recorreguts especialitzats i progressius. Cada curs combina fonaments teòrics, exemples reals, recursos descarregables i aplicació immediata al centre i a l’aula.
A través d’estes accions formatives, el professorat aprèn a dissenyar experiències d’aprenentatge flexibles, comprensibles i motivadores, alineades amb la normativa vigent i amb el benestar emocional de l’alumnat. El Programa DUA-A impulsa una transformació educativa que parteix de l’equitat i posa el focus en què necessita cada alumne per participar, progressar i sentir-se part de la comunitat educativa.
Calendari de formacions
Les accions formatives estan organitzades per mesos. Selecciona el curs que t’interesse per consultar els detalls i inscriure’t.
Setembre
Com podem assegurar que tot l’alumnat, siga quina siga la seua necessitat, tinga un accés equitatiu a l’aprenentatge? De quina manera podem reforçar la col·laboració entre la família i l’escola per a afavorir el seu desenvolupament? Comptem amb estratègies efectives per a atendre la diversitat a l’aula d’infantil?
Aquest curs naix amb l’objectiu de dotar el professorat d’educació infantil d’eines pràctiques i coneixements fonamentals per a garantir una educació inclusiva des dels primers anys. Al llarg de la formació treballarem estratègies per a facilitar el procés d’adaptació en el primer cicle d’infantil, enfortint la relació entre famílies i docents per tal de crear un entorn segur, acollidor i emocionalment accessible.
A través del curs descobriràs recursos per a afavorir l’adaptació dels xiquets i xiquetes a l’escola, aprendràs a establir una comunicació fluida i efectiva amb les famílies, i coneixeràs tècniques per a construir una aula inclusiva que atenga les necessitats emocionals i educatives de cada infant. També explorarem maneres d’estimular el llenguatge i la comunicació des d’edats primerenques, així com activitats de psicomotricitat essencials per al seu desenvolupament integral.
Acompanyar l’alumnat en els seus primers anys és una gran responsabilitat.
Octubre
Esta formació té com a finalitat oferir una mirada profunda i aplicada sobre què implica construir una escola realment inclusiva. Al llarg del curs reflexionarem sobre les bases d’aquest model educatiu i coneixerem, de manera sintètica però funcional, el marc teòric-pràctic del DUA-A com a eina per a facilitar l’accés a l’aprenentatge de tot l’alumnat. També abordarem les habilitats bàsiques del desenvolupament en el primer cicle d’Educació Infantil i establirem criteris d’avaluació inicial que permeten detectar barreres en les diferents àrees evolutives.
La formació proporcionarà estratègies preventives d’actuació a nivell de centre (mesures de nivell I) i oferirà recursos per a reforçar la participació de les famílies en les dinàmiques escolars. A més, treballarem la planificació d’actuacions d’aula que potencien l’accés, la participació i l’aprenentatge des d’una perspectiva inclusiva i d’acord amb el DUA-A.
L’avaluació competencial és fonamental per garantir un aprenentatge actiu, significatiu i adaptat a la diversitat de l’aula. Aquest curs et proporcionarà estratègies i eines pràctiques per dissenyar activitats i instruments d’avaluació alineats amb el DUA-A, assegurant que l’alumnat aplique els seus coneixements a situacions reals i desenvolupe autonomia i pensament crític.
Aprendràs a comprendre l’avaluació com una eina per a millorar l’aprenentatge, més enllà de la qualificació, i a crear activitats competencials que afavorisquen la participació activa de tot l’alumnat. A més, aprofundiràs en estratègies per garantir una avaluació inclusiva, adaptada a les diferents necessitats educatives, assegurant una educació equitativa i de qualitat.
Aquesta proposta formativa sobre programació multinivell s’emmarca en els principis de la inclusió educativa i del Disseny Universal i Aprenentatge Accessible (DUA-A). El curs pretén situar la programació multinivell dins del marc de l’escola inclusiva i proporcionar les claus necessàries per a dissenyar activitats que garantisquen la participació i el progrés de tot l’alumnat, iniciant el professorat en la creació de propostes multinivell, adaptades a diferents ritmes i necessitats d’aprenentatge.
Al llarg de les sessions abordarem conceptes fonamentals com la inclusió, les barreres per a l’aprenentatge i la participació, així com els principis bàsics del DUA-A. Treballarem la programació multinivell des d’una perspectiva pràctica, integrant la Taxonomia de Bloom com a referent per a la planificació i desenvolupant tallers centrats en el disseny d’activitats multinivell. També s’analitzaran qüestions concretes sobre la seua aplicació a l’aula, així com exemples i contraexemples que ajuden a visualitzar les possibilitats reals d’aquesta metodologia.
La formació es completarà amb l’intercanvi de bones pràctiques, la resolució de dubtes sorgits durant el procés de disseny i implementació, l’exploració de recursos digitals per a la inclusió educativa i una reflexió final sobre cultures, pràctiques i polítiques de centre que promouen una educació inclusiva.
Com podem aconseguir que l’aula siga un espai realment accessible per a tot l’alumnat? Els materials que preparem són comprensibles per a tothom? Disposem d’estratègies per a adaptar els continguts a diferents necessitats cognitives?
Si aquestes qüestions et resulten familiars, aquesta formació és per a tu. Al llarg del curs aprendràs a aplicar els principis de l’accessibilitat cognitiva i del Disseny Universal per a l’Aprenentatge, així com a redactar textos en lectura fàcil i utilitzar pictogrames per a afavorir la comprensió. També treballarem com adaptar l’espai i els materials per a facilitar l’accessibilitat cognitiva i coneixeràs la legislació vigent i les principals pautes europees que orienten cap a una educació més inclusiva.
Desembre
Aquesta formació ofereix un recorregut pràctic i reflexiu pel model de Disseny Universal i Aprenentatge Accessible (DUA-A), abordant tant els seus fonaments conceptuals i normatius com les seues implicacions en la pràctica educativa quotidiana. Es presenta el DUA-A com un marc que permet repensar la resposta educativa per garantir que tots els alumnes, amb independència de les seues característiques, tinguen accés real al coneixement i a la participació.
A través dels diferents mòduls es treballa la detecció de barreres que dificulten l’aprenentatge, així com la identificació de fortaleses i oportunitats del context educatiu. S’hi aborda la planificació de situacions d’aprenentatge inclusives i flexibles, que permeten donar resposta a la diversitat present a l’aula. A més, s’utilitzen eines com el CANVAS DUA-A, que facilita la integració dels elements essencials del model, com ara la motivació, la participació activa, la multimodalitat en la presentació de la informació i l’avaluació formativa orientada a la millora contínua.
La formació combina teoria i pràctica per oferir al professorat criteris, recursos i estratègies aplicables que afavorisquen un aprenentatge accessible i de qualitat per a tot l’alumnat.
Gener
Esta acció formativa té com a finalitat oferir al professorat eines pràctiques per afavorir la inclusió i transformar l’aula en un espai d’aprenentatge accessible i innovador. Al llarg de la formació, els participants coneixeran els principis del Disseny Universal i l'Aprenentatge Accessible (model DUA-A), exploraran diferents espais i àrees de l’aula transformadora i reflexionaran sobre les barreres de l’entorn per planificar ajustos que responguen a les necessitats de tot l’alumnat. La proposta combina l’anàlisi de barreres amb el disseny d’activitats inclusives i l’experimentació de metodologies centrades en l’alumnat, especialment pensades per a contextos d’aprenentatge innovadors.
Març
Esta acció formativa té com a finalitat oferir al professorat eines pràctiques per afavorir la inclusió i transformar l’aula en un espai d’aprenentatge accessible i innovador. Al llarg de la formació, els participants coneixeran els principis del Disseny Universal i l'Aprenentatge Accessible (model DUA-A), exploraran diferents espais i àrees de l’aula transformadora i reflexionaran sobre les barreres de l’entorn per planificar ajustos que responguen a les necessitats de tot l’alumnat. La proposta combina l’anàlisi de barreres amb el disseny d’activitats inclusives i l’experimentació de metodologies centrades en l’alumnat, especialment pensades per a contextos d’aprenentatge innovadors.
Com podem assegurar que tot l’alumnat, siga quina siga la seua necessitat, tinga un accés equitatiu a l’aprenentatge? De quina manera podem reforçar la col·laboració entre la família i l’escola per a afavorir el seu desenvolupament? Comptem amb estratègies efectives per a atendre la diversitat a l’aula d’infantil?
Aquest curs naix amb l’objectiu de dotar el professorat d’educació infantil d’eines pràctiques i coneixements fonamentals per a garantir una educació inclusiva des dels primers anys. Al llarg de la formació treballarem estratègies per a facilitar el procés d’adaptació en el primer cicle d’infantil, enfortint la relació entre famílies i docents per tal de crear un entorn segur, acollidor i emocionalment accessible.
A través del curs descobriràs recursos per a afavorir l’adaptació dels xiquets i xiquetes a l’escola, aprendràs a establir una comunicació fluida i efectiva amb les famílies, i coneixeràs tècniques per a construir una aula inclusiva que atenga les necessitats emocionals i educatives de cada infant. També explorarem maneres d’estimular el llenguatge i la comunicació des d’edats primerenques, així com activitats de psicomotricitat essencials per al seu desenvolupament integral.
Acompanyar l’alumnat en els seus primers anys és una gran responsabilitat.