Congrés. Ponts de paraules

La Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, en coordinació amb la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa, organitza el congrés Ponts de paraules per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat auditiva. Aquest esdeveniment està dissenyat per la Unitat Especialitzada d'Orientació de l'àmbit de discapacitat sensorial: auditiva i visual, i gestionat pel CEFIRE Específic d'Educació Inclusiva, Benestar i Salut Mental.

El congrés representa una oportunitat per a minimitzar barreres, valorar la diferència i potenciar les fortaleses de l'alumnat amb discapacitat auditiva. S'abordaran qüestions d'especial rellevància vinculades a la inclusió educativa, com ara l'accés a la lectoescriptura i a la comunicació, l'ús de mitjans tècnics i tecnologies per a la millora de l'accessibilitat cognitiva i sensorial, així com la diversitat i la convivència en els entorns escolars.

Comptarem amb la participació de professionals de reconegut prestigi en l'àmbit de la discapacitat auditiva, que oferiran ponències i taules redones. Aquests espais afavoriran la reflexió i l'intercanvi de bones pràctiques, a més de l'actualització i ampliació de coneixements, amb l'objectiu d'avançar cap a una educació veritablement inclusiva.

Informació general

  Data: 17 i 18 d'octubre del 2025


Horari:  16:30 a 19:30 h.

   09:00 a 19:00 h.


Espai: Ciutat Administrativa 9 d'Octubre C/ de la Democràcia,77 – EDIFICI CA-90 (València)

Programa

Divendres 17 d'octubre

16:00 h – 16:30 h       Acreditacions


16:30 h – 17:00 h      Inauguració


17:00 h – 18:00 h      Modelo de intervención en alumnado con discapacidad auditiva 

Adoración Juárez · Fundadora i directora de l'Escola “Tres Olivos” (Madrid)


18:00 h – 18:30 h     Discapacitat Auditiva Plus

Faustino Nuñez · President de la Comissió per a la Detecció Precoç de la Hipoacúsia (CODEPEH)


18:30 h – 19:15 h    Taula redona: Inclusió i discapacitat auditiva

Marcos Monfort · Cap d'estudis i docent de la Escola "Tres Olivos" (Madrid)

Caridad Pomares · Directora Unitat Especialitzada d'Orientació (UEO) Discapacitat Sensorial: auditiva i visual


19:15 h – 19:30 h    Preguntes i tancament de la jornada

Dissabte 18 d'octubre

09:00 h – 09:15 h  Recepció participants


09:30 h – 10:00 h   Tecnologia i rehabilitació auditiva a l'aula: conceptes bàsics i pautes d'intervenció

Mariana M. De Maggi · fonoaudiòloga i logopeda.


10:00 h – 10:30 h  Subtitulat i transcripció amb intel·ligència artificial

Jose Maria Fernández · Unitat d'accessibilitat de la Universitat d'Alacant 


10:30 h – 10:50 h  Accessibilitat i mesures de resposta educativa en alumnat amb discapacitat auditiva

Assessories de la UEO Discapacitat sensorial: auditiva i visual


10:50 h – 11:00 h   Preguntes


11:00 h – 11:45 h   Descans


11:45 h – 12:05 h 

Aspectes més rellevants de la implantació coclear en el xiquet

Dr. Guillermo Severá · Metge otorrino implantador IC en l'Hospital d'Alacant


12:05 h - 12:25 h

Experiència en implantació coclear precoç, com? quan? i per què?

Dr. Carlos De Paula  Metge otorrino implantador en l'hospital La Fe de València


12:25 h – 12:50 h  Implant coclear i implicacions sobre intervenció i desenvolupament comunicatiu-lingüístic

Antonio Ferrer · Degà de Psicologia de la Universitat de València 


12:50 h – 13:30 h Taula redona: moviment associatiu i cartera de serveis

Fiapas · Fesord · Aice 


13:30 h – 13:45 h   Preguntes i tancament 


13:45 h – 16:00 h   Dinar


16:00 h – 17:00 h  Lectoescriptura en DA: Lectura en alumnat amb discapacitat auditiva

1. Estratègies de lectura de frases i textos en alumnat amb hipoacúsia o sordesa.

Presenta: Laura Gil · Universitat de València 

 

2. Fatiga auditiva i rendiment lector en adolescents amb implants coclears.

Presenta: Inmaculada Fajardo · Universitat de València 

 

3. Què sabem i què podem fer per a intervindre en processos lectors d'estudiants sords: de l'evidència a la pràctica.                                           

Presenta: Laura Hernández-Sobrino · Universitat de Salamanca


17:00 h – 17:30 h Estudi sobre l'ús de les llengües de signes espanyoles en entorns educatius inclusius

María Bao Fentes  · Universidad de A Coruña 


17:30 h – 18:20 h Taula redona: Bones pràctiques centres-ILS

Professionals de centres docents de la Comunitat Valenciana


18:20 h – 18:30 h Preguntes


18:30 h -19:00 h  Tancament de la jornada

Ponents

2

Dr. Faustino José Núñez Batalla

Llicenciat en Medicina i Cirurgia per la Universitat d'Oviedo, especialista en otorrinolaringologia i Doctor en Medicina i Cirurgia.

Actualment és facultatiu Especialista d'Àrea (otorrinolaringologia) a l'Hospital Universitari Central d'Astúries (HUCA) i Professor associat, àrea d'otorrinolaringologia, Facultat de Medicina de la Universitat d'Oviedo.

Fotos ponentes congreso UEO 25-26

Dra. Laura Gil Pelluch

Professora titular en el Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la Universitat de València i membre de l'Estructura d'Investigació Interdisciplinària sobre la Lectura (ERI-Lectura). Va obtindre el Doctorat en Psicologia amb menció internacional al febrer de 2009 en la Universitat de València. A més, va ser Becària Postdoctoral Juan de la Cierva amb el Grup d'Investigació "Pensament, comprensió i memòria operativa" en la UNED.

Des de 2011 imparteix docència en l'àmbit de les Necessitats Educatives Especials, principalment en els Graus d'Educació Infantil i Primària i en el Màster en Educació Especial.

La seua carrera investigadora s'ha centrat en l'anàlisi, l'avaluació i la intervenció en els processos de comprensió lectora de textos únics i múltiples. Posseeix àmplia experiència en el disseny de tasques per a la intervenció i l'avaluació dels processos de comprensió lectora en alumnat d'Educació Primària i Secundària. Ha participat en diversos projectes d'investigació finançats públicament relacionats amb l'avaluació i intervenció en processos de comprensió lectora i els processos executius.

3

Mariana Maggio De Maggi

Llicenciada en Fonoaudiología (fonoaudiòloga i logopeda) per la Universitat de Buenos Aires (1993), amb més de 30 anys d'experiència en audiologia i rehabilitació auditiva pediàtrica. Terapeuta Auditiu Verbal. Docència en nombroses universitats nacionals i internacionals. Consultora dels Centres Preferents d'Atenció Audioprotètica Pediàtrica (ZIP) i directora del programa infantil Phonak España.

5

Dra. Virginia González Santamaría

Llicenciada en Pedagogia i Màster d'Investigació en Discapacitat per la Universitat de Salamanca. Doctora en Ciències de l'Educació, en l'àrea de Didàctica i Organització Escolar.

Actualment, professora d'Universitat de Salamanca en l'àrea de Didàctica i Organització Escolar. Treballant, a més, la línia d'investigació centrada en l'anàlisi de les estratègies lectores principalment d'estudiants amb Discapacitat Auditiva.

7

Dra. Adoración Juárez Sánchez

Doctora per la universitat d'Almeria (2012). Llicenciada en Psicopedagogia per la Universitat Complutense de Madrid (2005). Diplomada en Logopèdia per la Seguretat Social, Barcelona (1971). Diplomada en Magisteri per la Universitat Complutense de Madrid (1987).

Fundadora i directora de la Escola “Tres Olivos” 2001-2025 que és un centre d'educació inclusiva preferent d'alumnes amb discapacitat auditiva, on conviuen persones sordes i oients en un entorn normalitzat d'ensenyament (Madrid).

10

Marcos Monfort Juárez

25 anys com a professor, cap d'estudis, coordinador de benestar, membre de l'Equip directiu de l'Escola Tres Oliveres de Madrid i Patró de la Fundació Dales la Palabra.

Des de la seua implantació l'any 2018, codirector i responsable de pràctiques en el Màster de la UNED Ús de Sistemes alternatius i augmentatius de la comunicació.

Director de l'editorial especialitzada Entha Ediciones durant 20 anys.

6

Dr. Antonio M. Ferrer Manchón

Professor titular en la Facultat de Psicologia de la Universitat de València i membre de l'equip d'investigació ERI Lectura. La seua trajectòria se centra en l'estudi de la comprensió lectora, el desenvolupament lingüístic i la intervenció psicoeducativa en alumnat amb discapacitat auditiva.

Amb més de dues dècades d'experiència investigadora en el camp de la discapacitat auditiva.

4

Dr. Carlos De Paula Vernetta

Llicenciat en Medicina i Cirurgia, especialista en otorrinolaringologia. Facultatiu especialista en ORL a l'Hospital Universitari La Fe en la Unitat de Otología, Base de crani lateral i Implants auditius. Professor en la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València.

Des de 2024, membre del Comité Científic WIDEX, de la Junta Directiva Societat Valenciana ORL i Cirurgia de Cap i Coll i coordinador de la Comissió de Otología de la Societat Valenciana ORL i Cirurgia de Cap i Coll.

8

Dra. María Concepción Bao Fente

Doctora en Lingüística Aplicada, docent i investigadora en la Universidad da Coruña, especialitzada en llengua de signes, bilingüisme i educació inclusiva. Ha treballat com a logopeda, intèrpret i professora de LSE, i lidera projectes sobre adquisició lingüística en llengües orals i signades.

12

Dr. Guillermo Severá Ferrándiz

Doctor en Medicina i Cirurgia per la Universitat d'Alacant. Especialista en Otorrinolaringologia . Cap de la Secció d'Otología de l'Hospital General Universitari Dr. Balmis d'Alacant.

Director de la Unitat d'Implants Coclears de l'Hospital General Universitari Dr. Balmis d'Alacant.  Professor associat de la Universitat Miguel Hernández d'Elx.  Coordinador de l'assignatura d'Otorrinolaringologia.  Investigador del grup ORL de ISABIAL.

11

José María Fernández Gil

Enginyer en Informàtica i Màster en Desenvolupament d'Aplicacions i Serveis Web per la Universitat d'Alacant. Especialista en accessibilitat digital i desenvolupador d'aplicacions.

Actualment, responsable de la Unitat d'Accessibilitat Digital en la Universitat d'Alacant. Expert en elaboració d'informes de revisió de l'accessibilitat de llocs web.

Ha promogut i desenvolupat aplicacions de Subtitulat i transcripció amb Intel·ligència Artificial i el CADUA, entre altres.

9

Dra. Inmaculada Fajardo Bravo

Catedràtica en la Facultat de Psicologia de la Universitat de València i membre de ERI Lectura. La seua trajectòria se centra en l'estudi de la comprensió lectora, el desenvolupament del llenguatge i l'accés a la informació escrita en alumnat amb trastorns del desenvolupament, amb especial atenció a la discapacitat auditiva.

Ha liderat projectes d'investigació sobre adquisició de la lectura, processament gramatical i suports visuals en alumnat amb sordesa.

Plantilla fotos congresos-web

Dra. Laura Hernández-Sobrino

Professora Ajudant Doctor en la Facultat de Ciències de l'Educació de Zamora (Universitat de Salamanca). Graduada en Pedagogia i especialista en dificultats d'Aprenentatge, forma part del Grup d'Investigació sobre Competència Lingüística i Discapacitat (COMPLyDIS). La seua tasca se centra en l'elaboració de materials per a l'avaluació i intervenció en lectura i escriptura, amb especial atenció als estudiants amb discapacitat auditiva o trastorns del llenguatge oral i escrit.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies