Tècniques d’estudi
En la primera sessió de tècniques d’estudi de 4t de primària repassem el que vam aprendre a 3r i a més completem el qüestionari VAK, d’estils d’aprenentatge.
Hem recordat:
– LA PREPARACIÓ PERSONAL PER A L’ESTUDI
– EL LLOC D’ESTUDI
– EL TEMPS D’ESTUDI
I després, l’alumnat ha completat el qüestionari VAK (adjunt a continuació), per tal que cada alumne puga conèixer millor la seua forma d’aprendre i per tant adequar la forma d’estudiar a les seues habilitats.
En este qüestionari els alumnes contesten a unes preguntes, i en funció de les seues respostes s’obté el estil preferent d’aprenentatge que tenen (adjunt document amb informació).
Així hem observat els alumnes que són més:
VISUALS: tenen molta facilitat per a aprendre i recordar les coses que veuen, s’orienten quan tenen un mapa davant, són bons fent trencaclosques, tenen facilitat per a recordar les cares de les persones que coneixen, encara que no recorden el seu nom, etc. Fan poques faltes d’ortografia, ja que recorden la imatge de les paraules. És important que estudien utilitzant esquemes, amb molt de colors, fent requadres, cercles… utilitzant el major nombre de recursos gràfics per a que la memòria visual els ajude a assolir el contingut. Aprendran molt veient vídeos, veent la imatge del que estan estudiant, etc.
AUDITIUS: el que millor aprenen és el que escolten, es beneficiaran de les explicacions dels mestres. A casa els pot anar molt bé que els pares els expliquen les coses que no entenen. Són xiquets que tenen molta facilitat per a assolir una llengua nova, recorden el vocabulari, tenen facilitat per a reproduir els sons… Quan coneixen a una persona es queden en el seu nom, encara que els coste recordar la cara. Quan han d’anar a un lloc nou pregunten a algú com es va, ja que tenen facilitat per a recordar el trajecte que els expliquen. Els anirà bé estudiar mitjançant videos on hi hague explicacions orals, gravant-se i escoltant el que han llegit, estudiar amb l’ajuda dels pares explicant-los les coses i fent-los preguntes…
KINESTÈSICS: tenen un aprenentatge més lent que els visuals i els auditius, ja que no tenen facilitat per a retindre ni els estímuls visuals ni els auditius, ells han de fer per aprendre. Es a dir, per a entendre un problema matemàtic no els val l’explicació oral ni vore com ho fa un altre, per a assolir el procediment l’han de fer ells. Quan coneixen a una persona els costa recordar la seua cara i el seu nom, recorden més bé algun tret del ser caràcter, alguna emoció que van sentir… Fan moltes faltes d’ortografia. Quan han d’anar a un lloc nou els costarà seguir la explicació verbal i els costarà entendre el mapa, però una vegada han anat, sabran tornar amb facilitat. Els xiquets Kinestèsics aprenen més lentament, però una vegada aprenen alguna cosa la consoliden i els costa oblidar-la. A l’hora d’estudiar és molt important que facen resums i esquemes, si sols lligen difícilment assoliran la informació.
El que està clar es que ningú de nosaltres aprenem sols amb un d’estos sistemes, utilitzem una barreja dels diferents sistemes d’entrada d’informació. Però és important conèixer quins són els prioritaris, per una banda per a poder escollir les millors estratègies d’aprenentatge, i comprendre un poc millor com som i com aprenem. I per l’altra, per a treballar els sistemes en els que no som tan hàbils per tal de millorar-los.