CODOCÈNCIA A L’AULA 🧩

“Un camí cap a l’educació col·laborativa”
La codocència és una estratègia potent per millorar l’aprenentatge i l’experiència educativa que es fonamenta en el treball col·laboratiu i planificat entre dos o més docents que treballen conjuntament amb un mateix grup-classe, amb l’objectiu de garantir una resposta inclusiva i l’èxit educatiu de tot l’alumnat.
TIPUS DE CODOCÈNCIA
👉📃 Segons David Duran i Felipe Rodríguez 👈📃
| UN DOCENT IMPARTEIX I L’ALTRE OBSERVA | DOCÈNCIA COMPARTIDA EN EQUIP | DOCÈNCIA COMPARTIDA EN PARAL·LEL |
![]() | ![]() | ![]() |
| DOCÈNCIA COMPARTIDA PER ESTACIONS | DOCÈNCIA COMPARTIDA ALTERNATIVA | UN DOCENT IMPARTEIX I L’ALTRE RECOLZA |
![]() | ![]() | ![]() |
MECANISME COORDINACIÓ
DOCÈNCIA COMPARTIDA i SUPORTS ESPECIALITZATS
Per garantir l’èxit d’aquesta estratègia educativa, es fonamental comptar amb mecanismes que faciliten la coordinació entre el professorat i que fomenten el treball col·laboratiu.
👇 EXEMPLE 👇
REUNIONS DE COORDINACIÓ
Així mateix també és fonamental la organització de reunions periòdiques de seguiment, coordinació i reorganització dels recursos personals.
👇 EXEMPLE 👇
| AUTOFORMACIÓ INICIAL | Sessió d’autoformació a l’inici de curs amb el professorat nouvingut. |
| REUNIÓ EQUIP DOCENT INICI DE CURS | Reunió a principi de curs per determinar la tipologia de codocència a aplicar en les diferents sessions en els quals intervenen dos mestres amb les plantilles per a tal efecte. |
| REUNIÓ SETMANAL | Reunió setmanal dins de l’horari per a fer seguiment i coordinar la docència compartida i els suports inclusius. |
| REUNIÓ MENSUAL | Una reunió mensual de coordinació per fer un seguiment dels suports inclusius i docències compartides i redistribuir els recursos personals per donar resposta a les necessitats de l’alumnat que van sorgint. |
| RODA DE REUNIONS TRIMESTRALS AMB ORIENTACIÓ EDUCATIVA | S’organitza una roda de reunions amb l’orientadora per cicles per a assessorar i fer seguiment de l’atenció inclusiva de l’alumnat amb necessitats, a banda de la reunió EOE de l’equip d’orientació setmanal. |
💡 IDEES CLAU 💡
- Per garantir l’èxit de l’actuació és necessari dur a terme actuacions formatives al voltant de la codocència, ja que no hem disposat d’eixos paradigmes al llarg de la nostra formació i experiència professional.
- L’actuació ha d’estar arreplegada en el PEC i dins de les actuacions del PAM per garnatir la seua continuïtat.
- És fonamental l‘organització dels horaris per garantir la coordinació entre el professorat i la distribució dels recursos per dur endavant de manera satisfactòria l’actuació.
- Aquesta actuació enriqueix tant l’alumnat com al professorat, l’ajuda mútua i el treball col·laboratiu es fonamental per al canvi en les escoles cap a la inclusió real de tot l’alumnat.
⚠️ Per a ➕ informació i recursos, consultar el bloc d’estratègies i metodologies actives de la pàgina de l’autoformació currículum LOMLOE del CEFIRE.
⚠️ Consulta també el Blog de Teresa Huguet 👉 DOCÈNCIA COMPARTIDA
“Codocència: treballar en equip per transformar l’aula”






