Programació, robòtica i pensament computacional a l’aula de 4t.

L’aplicació de disciplines com la programació, la robòtica i el pensament computacional ha de ser progressiva i diferent en cadascuna de les etapes d’este nivell educatiu, primària.

En els primers cursos de primària s’utilitzen recursos similars als utilitzats en educació infantil, com a activitats desconectades, robots programables o llenguatges de programació basats en fletxes o símbols. En els últims cursos d’este nivell educatiu, l’alumnat s’endinsa en estes matèries a través de llenguatges de programació basats en blocs, com és el cas de Scracth

Us presentem com hem treballat progressivament estes disciplines:

1r )Programació desconnectada o desendollada.

Abans d’aprendre a programar amb un dispositiu tecnològic és interessant aprendre a conéixer els elements de la programació. Què és el codi? Què significa programar? i fins i tot aprendre els conceptes de la programació sense la necessitat de treballar amb ordinadors.

Per tant, les primeres aproximacions a la programació no tenen per què ser estrictament digitals. És per això que existixen moltes possibilitats de realitzar activitats “desendollades” o «deconectades», sense ús de tecnologia.

El millor de tot és que no necessita cap experiència en programació per a dur a terme estes activitats.

En esta primera activitat els alumnes han hagut de desglossar en passos xicotets, tot el que hem de fer per a traure punta a un llapis, tenint en compte que un persona ha de poder fer esta tasca sense que conega cap dels dos utensilis, com és el seu funcionament i la manera de fer-ho. Sembla senzill, però moltes vegades ens saltem passos o donem per descomptat coses que no tenen perquè donar-se.

2n) Robot Blue-Bot® en mode Bee-Bot®

Robot educatiu dissenyat per a desenvolupar les capacitats elementals de la programació, pensament computacional, concentració, ubicació espacial i estratègia.
Ha de programar-se per a aconseguir que efectue uns moviments determinats sobre una quadrícula. Té un senzill i intuïtiu llenguatge de programació a través de seqüències d’avant, arrere, esquerra, dreta, pausa i corbes de noranta graus.

En usar este robot, els xiquets aprenen sobre seqüenciació, estimació i resolució de problemes, conceptes fonamentals en la programació. Ens dona l’oportunitat de treballar en equip, reflexionar, anticipar, assajar i comprovar, mitjançant un aprenentatge basat a experimentar.

Com funciona aquest Robot:

Aprendre a treballar amb aquest Robot és senzill. El més important és comprendre què fa la Bluebot amb cadascuna de les ordes o comandos:

Avance: avança 15 cm

Arrere: retrocedix 15 cm

Gir a la dreta: realitza un gir a la dreta sobre si mateixa de 90 graus

Gir a l’esquerra: realitza un gir a l’esquerra sobre si mateixa de 90 graus

Pausa: fa una pausa en el seu recorregut

Go: executa les ordes programades

X: esborra tota la seqüència d’ordes

No sempre es programa bé a la primera. L’error és part de l’aprenentatge.
El camí més llarg no té perquè estar malament, però comporta més possibilitats d’equivocar-se. L’error és part important de l’aprenentatge.
«L’èxit és un procés continu de millora i creixement, no un destí fix al qual s’arriba i es manté. És important definir el que significa l’èxit per a tu i celebrar cada xicotet èxit en el camí cap a les teues metes.»

El següent pas, una vegada dominem la programació de Blue-Bot® amb el seu teclat, consistirà a programar este robot a través de la seua app amb una tauleta connectada via bluetooth. Esta programació serà a traves d’un llenguatge de programació basat en blocs, en este cas de Scracth.

Però això us ho explicarem en una pròxima entrada de la pàgina web. Fins prompte!

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies