EQUIP D’ORIENTACIÓ

Els equips d’orientació educativa dels centres d’educació infantil i primària de titularitat de la Generalitat estaran constituïts pel professorat de l’especialitat d’orientació educativa i pel personal especialitzat de suport, docent i no docent, que intervé en el centre

Segons el DECRET 72/2021, de 21 de maig, del Consell, d’organització de l’orientació educativa i professional en el sistema educatiu valencià, els equips d’orientació educativa tindran les funcions següents:

a) Cooperar en la planificació, el desenvolupament i l’avaluació de les actuacions d’orientació educativa i professional i d’acció tutorial, que incorporen la perspectiva de gènere i tinguen en compte la diversitat de tot l’alumnat.

b) Assessorar i cooperar amb els equips educatius, amb les figures de coordinació i amb els òrgans de govern, de coordinació docent i de participació dels centres docents en:
1r. El procés d’identificació de les barreres que estan presents en el context escolar, familiar i sociocomunitari, així com en la planificació,
el desenvolupament i l’avaluació d’actuacions i programes que contribuïsquen a eliminar-les, posant especial atenció en aquells que tinguen
un caràcter preventiu.
2n. L’organització dels suports personals i materials perquè augmenten la capacitat del centre per a respondre de manera eficaç a la
diversitat i asseguren l’accés de tot l’alumnat a l’orientació educativa i a les experiències educatives comunes.
3r. L’accessibilitat dels entorns i dels materials didàctics i curriculars, incloent-hi el procés d’elaboració de les programacions didàctiques,en els diferents nivells de concreció, d’acord amb els principis del disseny universal i l’accessibilitat.
4t. La prevenció i la detecció primerenca de les dificultats d’aprenentatge, de les necessitats de suport i de les situacions de desigualtat
o desavantatge, així com l’organització i el seguiment de les mesuresque ajuden a superar-les i a compensar les situacions i circumstàncies
que les produeixen.
5é. La planificació, el desenvolupament i l’avaluació d’actuacions de promoció de la igualtat i la convivència i la intervenció en els procediments derivats dels diferents protocols: absentisme, atenció sanitària, prevenció de la violència i desprotecció, acollida de l’alumnat nouvingut o desplaçat i tots aquells que dispose l’administració per afavorir la inclusió de l’alumnat.
6é. La planificació, el desenvolupament i l’avaluació dels processos d’acollida a l’inici de l’escolarització i de transició entre etapes i modalitats
d’escolarització, i en el cas dels centres d’educació especial, també en els processos de transició a la vida adulta i d’inserció sociolaboral.
7é. L’organització i el desenvolupament del programa d’accions formatives del centre, els projectes d’investigació i innovació i les actuacions
de sensibilització dirigides als equips educatius, l’alumnat, les famílies i l’entorn sociocomunitari.

c) Participar en l’avaluació sociopsicopedagògica i cooperar amb els equips educatius en el disseny, desenvolupament, seguiment i avaluació de les mesures de resposta que se’n deriven i dels plans d’actuació personalitzats, facilitant l’assessorament i acompanyament necessari a les famílies i a l’alumnat, recollint la seua opinió, fent-los partícips en el procés, en la presa de decisions i en la consecució dels objectius planificats.

d) Col·laborar amb la direcció del centre en la tramitació de les mesures de resposta educativa per a la inclusió que requerisquen l’autorització de l’Administració educativa, i amb aquesta i el professorat, en el registre en els sistemes de gestió de les dades de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i de compensació de desigualtats.

e) Donar suport a l’alumnat que ho requerisca mitjançant un acompanyament que en reforce l’ajust personal, el sentit de pertinença al centre i al grup classe i l’assoliment dels aprenentatges.

f) Orientar les famílies i acordar pautes que contribuïsquen a millorarel desenvolupament personal, intel·lectual, acadèmic, social i emocional de les seues filles i els seus fills.

g) Participar en les sessions d’avaluació dels diferents cursos de les etapes corresponents.
h) Transmetre i recollir, d’acord amb la normativa vigent, la informacióeducativa de l’alumnat que requereix una resposta personalitzada, entre les diferents estructures de l’orientació educativa i professional,els serveis i institucions de l’entorn implicades i els serveis públics de l’administració local, autonòmica o estatal.

i) Establir i coordinar accions conjuntes amb els agents externs i elsserveis educatius, sanitaris, socials, d’infància, culturals i laborals de l’entorn que contribuïsquen al desenvolupament del pla d’activitats de l’equip d’orientació educativa.

EQUIP D'ORIENTACIÓ EDUCATIVA