Els alumnes i el moderador (les primeres sessions, representat pel docent) es disposen en ronda i acorden el temps que durarà la trobada. Esta disposició circular de l'aula convida als alumnes i a la docent a mirar-se entre si i, en eixe acte, a reconéixer-se com a participants de les tertúlies. Els alumnes demanen la paraula per a comentar aquells fragments que van seleccionar del text i compartir la seua interpretació. Després de cada intervenció, el moderador (que organitza els torns de parla) convida als altres participants a aportar els seus comentaris. El respecte pels torns de paraula facilita l'escolta activa i el diàleg fluid, habilitant noves veus dins de l'aula i relacions més solidàries entre els companys.
En els intercanvis, es reconeixen no sols els sabers acadèmics sinó també els sabers pràctics i comunicatius de cadascun.
El docent, present durant l'activitat, no realitza juís de valor sobre les interpretacions que presenten els discents, així com tampoc els avalua (anota les intervencions), dicta contingut o respon consultes específiques sobre el llegit.