La consciència fonològica és considerada com un requisit clau per a l’adquisició de la lectura en les seues fases inicials, ja que els xiquets i xiquetes han de descodificar (desxifrar) i per a aconseguir-lo han d’haver pres prèviament consciència que les paraules escrites estan compostes per lletres que es transformen en sons.
La consciència fonològica és considerada una habilitat, definida com: La capacitat o habilitat que possibilita als xiquets i xiquetes a reconéixer, identificar i manipular els sons (fonemes) que componen a les paraules. La consciència fonològica opera amb el reconeixement i l’anàlisi de les unitats significatives del llenguatge, la qual cosa facilita la transferència de la informació gràfica a una informació verbal.
Este procés consistix a aprendre a diferenciar els fonemes, quan són expressions acústiques indispensables perquè les paraules adquirisquen significat. En l’aprenentatge de la lectura, el desenvolupament de la consciència fonològica és com “un pont”, necessària per a poder comprendre i realitzar la correspondència grafema-fonema (lletra-so).