Tertúlies Dialògiques

OBJECTIUS DE LES TERTÚLIES

En la tertúlia es genera un espai de conversa intersubjectiva en el qual les experiències, emocions o sentiments derivats de la lectura es convertixen en objecte de diàleg i reflexió conjunta. S'enriquixen les interpretacions individuals i es construïxen significats col·lectius sobre el text. No és realitzar una anàlisi literària, ni aconseguir un consens sobre una interpretació única i correcta del text: és la interpretació col·lectiva que incorpora cadascuna de les contribucions individuals i la presenten com a vàlida per a comprendre millor el text.
En atorgar-li un temps per a exposar el significat del que lligen, permet que els alumnes dialoguen, resignifiquen i donen sentit al text, relacionant-lo amb les seues experiències personals i el context on viuen.
Cada lector assumix un paper preponderant en atorgar-li un significat al que llig, significat que s'enriquix i modifica en compartir-ho amb altres lectors.

DINÀMICA DE LES TERTÚLIES

Els alumnes i el moderador (les primeres sessions, representat pel docent) es disposen en ronda i acorden el temps que durarà la trobada. Esta disposició circular de l'aula convida als alumnes i a la docent a mirar-se entre si i, en eixe acte, a reconéixer-se com a participants de les tertúlies. Els alumnes demanen la paraula per a comentar aquells fragments que van seleccionar del text i compartir la seua interpretació. Després de cada intervenció, el moderador (que organitza els torns de parla) convida als altres participants a aportar els seus comentaris. El respecte pels torns de paraula facilita l'escolta activa i el diàleg fluid, habilitant noves veus dins de l'aula i relacions més solidàries entre els companys.
En els intercanvis, es reconeixen no sols els sabers acadèmics sinó també els sabers pràctics i comunicatius de cadascun.
El docent, present durant l'activitat, no realitza juís de valor sobre les interpretacions que presenten els discents, així com tampoc els avalua (anota les intervencions), dicta contingut o respon consultes específiques sobre el llegit.

LLIBRES DE LA LITERATURA CLÀSSICA