PATIS ACTIUS

En el nostre col·le estem compromesos amb el benestar integral dels nostres estudiants per això estem millorant els nostres patis fent-los més actius i inclusius. Tenim  com a objectiu principal el dinamitzar el pati d’esbarjo per a afavorir l’activitat física i motora, així com la integració plena de l’alumnat i la millora de la convivència. En definitiva, el que pretenem amb este projecte és afavorir un ús òptim de l’espai del pati i proporcionar al nostre alumnat diferents opcions lúdiques.

Les zones del pati en el temps d’esbarjo són espais amplis d’interacció als quals accedix l’alumnat en diferents moments de la seua jornada escolar de la seua jornada lectiva.  Reconeixem que el temps d’esbarjo és més que un descans entre classes, és un lloc on cada xiquet i xiqueta aprén i desenvolupa aspectes fonamentals del seu creixement físic, mental i social. 

El curs 2021-2022 repartim unes enquestes a l’alumnat on ens van reflectir les seues preferències quant a jocs en l’esbarjo i comencem a treballar als patis d’esbarjo com a lloc socialitzant, inclusiu, on la igualtat entre xiquetes i xiquets i l’educació emocional siguen els referents.

Este projecte es desenvoluparà al llarg dels pròxims cursos intentant aconseguir l’avanç de la convivència en el nostre centre. Serà revisat periòdicament incorporant els canvis que els diferents membres de la comunitat educativa proposen i eliminant d’ell allò que no done els resultats esperats.

Esperem que l’arribada dels patis actius i inclusius ens ajuden a millorar el benestar emocional i acadèmic dels nostres alumnes, a més d’alinear-se amb els projectes de salut escolar que portem anys treballant ajudant així a respondre a més a les demandes de pares i tutors.

20240201_112146 20240201_103927 Colpbol1

OBJECTIUS ESPECÍFICS DEL NOSTRE PROJECTE

  • Aprofitar eficaçment les zones on es dividix el pati escolar.  
  • Aconseguir una distribució equitativa de l’alumnat en l’espai disponible. 
  • Fomentar la participació de tot l’alumnat en les activitats, jocs o esports. 
  • Millorar la salut física i mental dels estudiants mitjançant la pràctica regular d’activitat física i reducció del sedentarisme. 
  • Promoure la inclusió i la diversitat, a través de la creació d’espais on els alumnes puguen participar en activitats lúdiques i jocs, amb independència de les seues habilitats.
  • Fomentar el treball cooperatiu i el treball en equip a través de jocs i activitats que requerisquen la col·laboració entre els alumnes intentant, en la mesura que siga possible, reduir la realització d’aquells jocs típicament femenins o masculins.
  • Aconseguir que els alumnes aprenguen a jugar junts, limitant la tendència a formar grups estables. 
  • Considerar el pati d’esbarjo com un espai educatiu explotant totes les seues possibilitats. 
  • Millorar el clima escolar i la convivència dels estudiants durant el temps d’esbarjo.
  • Afavorir la responsabilitat compartida de les activitats i els materials dels jocs.
  • Fomentar l’autonomia i la presa de decisions en els estudiants mitjançant l’elecció de les activitats i jocs al pati actiu.

LÍNIES GENERALS D’ACTUACIÓ

1. Creació d’una comissió de Patis en la qual estaran un mestre/a d’Educació Infantil, un mestre/a de cadascun dels cicles d’Educació Primària.

2. Informar de les propostes d’esta comissió a la resta del professorat, a l’alumnat i a les famílies.

3. Integrar este projecte en el Pla de Convivència del centre. i Projecte Educatiu del Centre.

Implicació dels membres de la comunitat educativa

Professorat. Té un paper fonamental per a l’èxit del projecte, encarregant-se de la vigilància dels patis, de la comunicació d’incidents i de donar suggeriments a la comissió de Patis.

Alumnat. Són part activa en el projecte ja que cada classe es responsabilitzarà d’un material que col·locaran en l’àrea habilitada, supervisaran la pèrdua de material i s’encarregaran de la cura i del bon ús del material d’este. L’alumnat haurà de complir les normes dels jocs i respectar les zones de joc. També es tindran en compte les seues opinions, suggeriments i propostes de canvi i de millora que realitzaran a través d’enquestes o en converses informals amb la comissió de patis o tutor/a.

pexels-monstera-production-5384623 20240201_104932

Com ha canviat el nostre pati? 

JOCS POPULARS: Amb l’auge dels videojocs, hem perdut el costum de jugar a jocs tradicionals, per això en el col·le hem volgut recuperar alguns jocs que fomenten les relacions socials com la corda, la goma, el mocador… 

JOCS ESPORTIUS: Que ajuden el nostre alumnat a desenvolupar habilitats físiques, la mobilitat, la coordinació, la força… A més, entre molts altres beneficis volem destacar que fomenten la interacció i integració del nostre alumnat. Al nostre pati tenim diferents zones dedicades a: PIVOT, BALONTIRO, PING PONG, PAL·LAS, HANDBOL, PITXI, BÀSQUET, COLPBOL. 

BIBLIOPATIO: Volem fomentar la coeducació i la creativitat en un entorn reservat per a altres activitats i integrar la lectura com un joc més per a l’alumnat, lluny de l’ambient més formal i menys lúdic de l’aula. 

JOCS DE TAULA: Desenvolupen la concentració, la memòria, permeten elaborar estratègies i prendre decisions i ensenyen al nostre alumnat a complir les normes de convivència, a més d’afavorir la socialització i reforçar els vincles afectius. 

CONSTRUCCIONS: El joc de construccions s’estén en totes les etapes del desenvolupament, evoluciona i adquirix complexitat per això ens sembla important dedicar un espai al nostre pati de Primària als jocs de construccions. 

PISSARRES: Les pissarres no sols les gaudixen els més xiquets, també els majors! 

BIBLIOPATIO: És un racó de lectura a l’aire lliure, per a fomentar la lectura per plaer entre l’alumnat en un espai que els resulta amigable i que ells i elles interpreten com d’oci. 

CONSTRUCCIONS: El joc de construccions en els espais exteriors oferixen als xiquets i xiquetes valuoses experiències, ja que poden manipular diferents elements de l’entorn per a combinar en les seues construccions. 

PISSARRA: La pissarra té un imant per als xiquets i xiquetes. Tenim una paret de pissarra que els permet gaudir amb els guixos desenvolupant la seua creativitat. 

BILIBO: Un joguet que ajuda el nostre alumnat a desenvolupar la seua imaginació amb una petxina elemental, que els ajuda a inventar nous jocs divertint-se. 

POALS I PAL·LAS: Al pati del nostre col·le, hi ha un espai d’arena infinita per a experimentar i jugar amb els cubs i les pales. 

PARC: És un element imprescindible en l’etapa del creixement en la qual es troben els nostres xiquets i xiquetes, ací gaudixen mentres aprenen a coordinar el seu cos lliscant-se pel tobogan o pujant pel rocòdrom. En este espai també compten amb una zona de joc simbòlic. 

Actualment comptem amb un projecte de millora al nostre pati per a este curs: “Pintem el nostre pati”. Amb l’ajuda de les famílies pintarem el nostre sòl del pati amb jocs populars perquè el nostre alumnat puga gaudir d’ells.