Iniciem un segon curs amb el projecte en marxa, en aquesta pàgina podeu veure les activitats que anem realitzant.
PORTFOLI EUROPEU DE LES LLENGÜES
01 DADES DEL CENTRE
Secció de l'IES Enric Valor a Orba
Municipi: Orba (Marina Alta).
Curs 2022-23
02 JUSTIFICACIÓ
El nostre objectiu principal és que l’alumnat prenga consciència del seu procés en l’aprenentatge de llengües, així com de la utilitat d’aquestes. A més a més, es tracta d’una eina que fomenta la inclusió de l’alumnat. Volem que siguen realment persones plurilingües i fomentar el desig d’aprendre llengües tot afavorint l’autoaprenentatge i l’autoavaluació de l’alumnat.
D’altra banda, formar part del PEL ens ajuda a millorar la coordinació entre els especialistes de llengües.
03 ORGANITZACIÓ AL CENTRE
- Materials, espais, panells a les aules i al centre
Els espais que utilitzem per treballar i donar visibilitat al PEL són: les aules on s’imparteixen les matèries lingüístiques, l’aula de tecnologia i la d’informàtica així com el pati i el hall del centre. A més, disposem de panells informatius en diferents corredors del centre.
- Presentació del PEL a l’alumnat nou que s’incorpora
A principi de curs, aprofitant l’efemèride del Dia Europeu de les Llengües, van presentar el Portfoli Europeu de les Llengües a l’alumnat de 1er de l’ESO. Durant aquest acte de presentació oficial del Portfoli, es va lliurar un passaport a cada alumne, en la casa de cultura d’Orba. Amb aquest acte varem iniciar el nostre viatge a través de les llengües que ha durat tot el curs i esperem que continue durant tota l’etapa.
-
Ús de l’instrument PEL. Com interactua l’alumnat amb les diferents parts (Biografia, Dossier i Passaport)
Biografia: es tracta d’un arxiu emplenable que l'alumnat te a la seua disposició a Aules. Cal que se’l descarreguen i el desen a un dispositiu UBS. Cada professor/a de llengües la treballarà amb el seu grup de referència a l’aula d’informàtica o amb els ordinadors del centre.
Hem treballat principalment els següents apartats: enllaç a la biografia
• Les meues llengües
• Què sé fer amb les meues llengües? Escoltar
• Què sé fer amb les meues llengües? Llegir
• Què sé fer amb les meues llengües? Conversar
• Què sé fer amb les meues llengües? Parlar
• Què sé fer amb les meues llengües? Escriure
• Altres llengües
• La meua manera d’aprendre
Passaport: es tracta d’un passaport semblant a aquells que s’utilitzen per viatjar, ja que comença el nostre viatge a través de les llengües. Cada alumna i alumne disposa del seu passaport i ha de tindre cura d’aquest, ja que el farem servir durant tota l’ESO del passaport, durant aquest curs treballarem els següents apartats:
La informació personal.
El perfil lingüístic (foto de DNI).
Les habilitats lingüístiques.
Pel que fa al quadern d’avaluació i les meues experiències, només les presentarem.
L’apartat de certificats i diplomes començarem a emplenar-lo.
Dossier: considerem que el dossier serà la maleta per al nostre viatge a través de les llengües, la qual omplirem de diferents experiències lingüístiques. Així doncs, es tracta d’una carpeta customitzada per cada alumne amb el títol: El meu viatge a través de les llengües / Portfolio Europeu de les llengües.
Aquesta ha d’incloure el passaport, les expressions escrites en les diferents llengües, així com el dispositiu USB amb les expressions i exposicions orals i la biografia.
Durant el curs 23-24 s’ha incorporat l’alumnat de 1er de l’ESO al projecte, aleshores 1er, 2on i 3er de l’ESO ja formen part del Portfoli. Esperem que el curs següent ja tot el centre treballe amb aquest instrument d’aprenentatge.
04 ACTIVITAT DETALLADA: MAGAZINE DE NADAL
Llengua, nivell de llengua, activitats comunicatives (habilitats o destreses) i els descriptors lingüístics i culturals més destacables.
Llengua i nivell: Castellà -> B1
Valencià -> B1-B2
Francès -> A1-2
Anglès -> A1-2
Activitats comunicatives: expressió oral, mediació oral, comprensió oral i comprensió escrita.
Descriptors lingüístics i culturals:
- Pot fer-se comprendre en una entrevista i comunicar idees i informació sobre temes coneguts, sempre que puga ocasionalment demanar algun aclariment i que se l'ajude a expressar el que vol transmetre.
- És capaç de fer una presentació breu i assajada sobre un tema relacionat amb la seua vida diària, explicant breument el raonament i explicant les seues opinions, plans i accions. És capaç de manejar un nombre limitat de preguntes senzilles.
- Pot utilitzar un repertori ampli de funcions lingüístiques i els exponents més comuns d’aquestes funcions amb un registre neutre. És conscient de les normes de cortesia més importants i actua en conseqüència. És conscient de les diferències més significatives que hi ha entre els costums, els usos, les actituds, els valors i les creences predominants en la comunitat en qüestió i en la seva pròpia, i està pendent dels signes que identifiquen aquestes diferències.
- Pot intervenir en una discussió sobre un tema familiar i utilitzar una expressió adequada per prendre la paraula.
- És capaç de comprendre prou com per a expressar-se sense esforç en conversacions senzilles i habituals. És capaç de comprendre la conversació sempre que es parle de forma relativament lenta i clara, en llengua estàndard i/o es repetisca o es precise la informació.
S1.7 Saber analitzar la natura cultural de diversos aspectes relatius a la comunicació.
S 1.9 Saber analitzar certes particularitats de caire social com a conseqüències de les diferències culturals
S 2.1 Saber identificar formes sonores [saber reconèixer auditivament]
S A2.5 Sensibilitat al plurilingüisme i a la pluriculturalitat de l’entorn pròxim o llunyà.
S A 4.4 Acceptar que existeixen altres modes d’interpretació de la realitat.
S A 6.4 Considerar totes les llengües com iguals en dignitat.
S A 8.2 Participar de forma conscient en la construcció de la pròpia competència plurilingüe/ pluricultural.
K 8.6 Saber que cada cultura determina, almenys en part, la visió del món i les maneres de pensar dels seus membres.
Descripció de la tasca (molt breu)
Durant el primer trimestre l’alumnat dels diferents nivells de l’ESO, des de diverses matèries, van treballar en l’elaboració de podcasts per tal de crear un magazine de nadal.
Així doncs, l’alumnat de 3erA va parlar de les tradicions de nadal. D’altra banda l’alumnat de 3erB va treballar les tradicions nadalenques als països nòrdics. El grup de FPB va treballar les receptes nadalenques, tot açò en valencià. Des de la matèria de francès l’alumnat va entrevistar la nostra auxiliar de conversar per preguntar-li sobre les celebracions del nadal a Còrsega, la seua ciutat natal. A més a més, també en francès l’alumnat de 1er d’ESO va cantar una nadala. Igualment, l’alumnat d’anglès oral va entrevistar l’auxiliar de conversar d’anglès al voltant de la celebració del nadal a la Índia, el seu país d’origen. I també en anglès, l’alumnat de 3erA va enregistrar la nadala ‘Last Christmas’. Des de la matèria de tecnologia, d’altra banda, es va parlar sobre la il·luminació del nadal, en aquest cas en valencià. Així mateix, en física i química, es va elaborar un podcast al voltant del reciclatge a nadal.
També es va elaborar un podcast felicitant el nadal en diferents llengües, com ara: alemany, francès, italià, lituà, portuguès, romanès, rus, valencià, la llengua de Còrsega, àrab, flamenc, hindi i hongarès, entre d’altres.
Instruments d'avaluació, coavaluació i autoavaluació
Rúbriques expressió oral
Materials utilitzats i producte final. Evidències
Hem arribat a un moment on tothom es retroba en amics i familiars per a compartir un menjar, un cafè, un joc de taula i sobretot, un gran somriure. Hem arribat a les vacances de Nadal, després d'un primer trimestre intens, ple de projectes, de somnis, nervis... Ara toca descansar, recarregar les bateries, riure, cantar nadalenques, menjar dolços i escoltar els podcast que l'alumnat i el professorat de l'institut han fet amb molta il·lusió. Ací trobareu, des de consells per a gaudir el millor possible els Nadals, fins experiments químics, receptes o reflexions sobre la il·luminació nadalenca. També hi ha alguna que altra cançoneta que l'alumnat i el professor s'ha animat a cantar per a desitjar-vos unes Bones Festes. Esperem que gaudiu d'aquest magazine i que passeu unes bones festes. Bon Nadal i ens trobem en 2024.
Entrevista Madhura
05 DIFUSIÓ
Donem difusió al nostre PEL per aquest canal, a través del web del centre, així com a través de Web família.
ACTIVITATS PEL CURS 23-24
Des de la matèria de Tecnologia i Digitalització s’ha treballat l’elaboració d’esquemes i taules amb l’alumnat de 3er de l’ESO. L’objectiu d’aquesta activitat és que l’alumnat puga donar una visió general del tema estudiat resumint … Llegir més
Més informacióDes de la matèria de Tecnologia i digitalització, l’alumnat de 1er ESO ha treballat els mapes conceptuals. Aquesta activitat pretén que l’alumnat siga capaç de relacionar conceptes a partir d’un tema principal o paraula clau. … Llegir més
Més informacióREFRANYS VISUALS
Cada alumne de 2n d’ESO, ha hagut de crear un refrany visual en forma de jeroglífic. En aquest cas, els alumnes han utilitzat diferents frases fetes o refranys de l’ideari popular valencià per representar-los en … Llegir més
Més informacióL’alumnat de 2n d’ESO ha treballat la tipologia textual del teatre representant l’obra Joan, el Cendrós de Carles Alberola. Cada grup (un total de 4) ha representat 4 capítols de l’obra de manera cronològica, treballant … Llegir més
Més informació“Tierra” de Eloy Moreno Al llarg del primer i segon trimestre del pressent curs, hem llegit el llibre de Eloy Moreno “Tierra”, obra que mostra com la humanitat està destruint el nostre planeta i està … Llegir més
Més informacióSegles X fins el XV. Des dels primers documents en llengua castellana, el “Cartulario de Valpuesta” o las “Glosas Emilienenses y silienses” fins “La Celestina”, l’alumnat de tercer de la ESO ha fet una cronologia … Llegir més
Més informacióEl passat 23 d’Abril vam celebrar el dia del llibre al nostre centre. L’alumnat va escriure un breu resum recomanant un llibre de lectura. Tot seguit van baixar per nivells a enganxar la seua ressenya … Llegir més
Més informacióAquest l’any l’alumnat de 1er d’ESO en àmbit sòcio-lingüístic ha tornat a treballar a través d’una gamificació les civilitzacions antigues de Grècia i Roma. El producte final d’aquest projecte consisteix en una obra de teatre … Llegir més
Més informació8M
El 8 de Març 2024, l’alumnat del centre va fer un recital poètic de poemes escrits per dones poetes, es va fer un concurs de cartelleria feminista, un concert de la banda de música i … Llegir més
Més informacióPer commemorar el Dia de la Dona, l’alumnat de 1r d’ESO A-B ha treballat en el projecte “Poesia dibuixada” el poema 8 de març de Maria Mercé Marçal. Tot seguit, podeu visualitzar una mostra del … Llegir més
Més informacióL’alumnat de 3erA ESO ha fet un projecte basat en una recepta de cuina. Han enumerat els ingredients que necessitaven i els passos a seguir en anglès. D’eixa manera han desenvolupat la parla i el … Llegir més
Més informacióDones matemàtiques
Aquest curs a 4tESO a matemàtiques hem investigat sobre les dones científiques al llarg del temps. L’alumnat ha realitzat treballs i exposicions al respecte. Aquesta tasca vol recalcar el paper important de les dones i … Llegir més
Més informacióL’alumnat de 1er ESO ha treballat la poesia i basant-nos en el llibre “La rosa de los vientos” ha elaborat un projecte en el que havien de treballar els següents punts: tipus de versos; mètrica; … Llegir més
Més informacióL’alumnat de 2n ESO ha llegit el llibre “Las lágrimas de Shiva” de l’autor César Mallorquí i després de la lectura han realitzat un dossier en el que havien de treballar els següents punts: personatges; … Llegir més
Més informacióEn aquest codi QR que hem creat els alumnes de 4t de l’ESO, en concret els alumnes de Digitalització, podreu trobar una pàgina web on tindreu diferents continguts: l’ informació sobre els autobusos i la … Llegir més
Més informacióAl llarg d’aquest mes de març han tingut lloc en el nostre centre diverses activitats per visibilitzar el paper de la dona i demanar una igualtat real en tots els àmbits. Una d’aquestes activitats ha … Llegir més
Més informacióDurant aquest curs en l’àmbit sòcio-lingüístic, l’alumnat de 1er de l’ESO ha tornar a treballar amb el projecte de ‘Desxifrar un jeroglífic’. A través de la llengua anglesa ens hem endinsat en el món de … Llegir més
Més informacióAquesta setmana l’alumnat de l’optativa de Francés han celebrat el dia de la Chandeleur, jornada típica francesa en la que s’elaboren deliciosos “crêpes”. Amb l’ajuda de l’assistent de Francés, Maena, hem cuinat a classe aquest … Llegir més
Més informacióAmb motiu del tema de l’Al-àndalus, els alumnes d’història de 2n ESO B han elaborat unes cartes com si foren mercaders àrabs de visita a alguna ciutat espanyola durant l’època musulmana. A més d’escriure una … Llegir més
Més informació