Exposició sobre la pesta negra

Aquesta entrada és una contribució del nostre institut a la conscienciació sobre els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible): ODS 4. Educació de qualitat.

Vivim temps difícils, temps complicats marcats per una terrible pandèmia que ha sacsejat el nostre món i que ens ha obligat a modificar la nostra manera de viure i relacionar-nos. Partint d’aquesta reflexió i, aprofitant els continguts del currículum de Ciències Socials, se’ns va ocórrer plantejar a l’alumnat de 2n d’ESO D que realitzara un treball de recerca sobre una de les més terribles pandèmies que va patir la humanitat en l’Edat mitjana: la Pesta Negra del segle XIV.

El treball realitzat per l’alumnat ha adquirit el format de lapbook, que els ha permés posar en marxa la seua imaginació i la seua creativitat al servei de la investigació sobre la Pesta Negra. En cada cartolina desplegable (lapbook) l’alumnat ha recollit informació molt diversa sobre aquesta pandèmia medieval i ha pogut conéixer el seu origen, símptomes, desenvolupament, conseqüències o curiositats. Tota aquesta informació s’ha expressat de diferents formes: text escrit, sopes de lletres, mots encreuats, dibuixos, mapes, recortables, etc. Finalment, l’alumnat ha hagut de realitzar una explicació o exposició oral en classe explicant als seus companys/as el contingut del seu lapbook.

L’alumnat ha pogut comprovar per si mateix que les pandèmies són un fenomen
recurrent en la nostra història, i ha sigut capaç d’establir diferències i similituds entre les pandèmies passades i la de l’actual coronavirus, posant així en relació els fets històrics amb el nostre present. A més, en aquesta activitat hem treballat diferents tipus de competències clau: la competència lingüística, aprendre a aprendre, digital, sentit de la iniciativa o la social i cívica.

La diversitat i, sobretot, la qualitat dels treballs ha sigut tal que hem decidit realitzar una exposició en l’entrada del nostre centre com a premi a l’esforç, dedicació i implicació del nostre alumnat. Una vegada més, l’ímpetu dels nostres joves ens demostra que en aquests temps difícils no hem de perdre la fe perquè hi ha llums que mai s’extingeixen.

María de les Neus Cuenca Díez
Departament de Geografia i Història IES Joanot Martorell