KA1 Empowerment in ICT Skills

ERASMUS EN TEMPS DE COVID

La tercera setmana de novembre de 2020, malgrat la Covid, vaig tindre l’oportunitat de gaudir una estada de set dies a Malta per a la realització d’un curs al voltant de les noves tecnologies aplicades a l’educació com a part del Programa Erasmus+ (KA101) subvencionat a l’IES Severo Ochoa d’Elx i anomenat Learning by doing. Com a part del grup de docents implicat en el projecte vaig assistir del 16 al 20 de novembre de 2020 al curs de formació «Empowerment in ICT Skills -Making Use of Technology Tools» a Malta.

Un curs que s’imparteix de forma interactiva, amb sessions dissenyades per ser realitzades com a treball individual, col·laboratiu i de projectes en grup; però, donat la situació en què vivim tan sols es van realitzar treballs individuals. Al llarg de la setmana es practicaren activitats diverses, també es va discutir al voltat del valor i l’aplicació de les ferramentes apreses. Al curs, es convidava a la reflexió sobre les ferramentes TIC i les activitats presentades en relació amb els coneixements i habilitats de l’alumnat, les seues possibilitats didàctiques d’avui en dia i al voltant de l’adaptació de l’ús de les ferramentes a situacions i contextos d’ensenyament i aprenentatge.

Durant les diferents sessions, es presentaren ferramentes diverses: en primer lloc, utilitzant la plataforma winx vaig desenvolupar una pàgina web personal per a treballar com a docent. Aquesta pàgina vaig anar omplint-la amb els exercicis o activitats apreses a Malta. La següent ferramenta utilitzada fou el Draw de google per poder dissenyar propostes didàctiques de manera visual i atractiva. La següent sessió es va centrar en la creació d’un blog el qual, una vegada dissenyat i acabat, es va vincular amb la pàgina web. En les darreres sessions, es dedicaren al disseny d’activitats partint de l’edició de vídeos i fotos, així com a desenvolupar activitats amb un avatar o elaborar còmics amb la ferramenta storyboard.

Realitzar una eixida Erasmus en temps de Covid fou una experiència inoblidable: portar una PCR negativa a la motxilla, trobar-se el Prat vuit, arribar a l’acadèmia i descobrir que era l’únic alumne del curs… Una experiència recomanable, viatjar amb les mesures de seguretat requerides aporta la tranquil·litat necessària per poder viatjar amb llibertat i seguretat. Descobrir una Malta sense turistes em va permetre viure i descobrir una ciutat més tranquil·la i interessant, a més de poder gaudir de les ruïnes neolítiques del país pràcticament en solitari. Pel que fa al curs, no es pot negar que tindre companys o companyes et permet desenvolupar més les habilitats lingüístiques, però el fet d’estar a soles en el curs es traduí en un major aprofitament de les meues destreses amb les noves tecnologies.

M’agradaria que la meua experiència servira per animar a docents, acadèmies, autoritats… a facilitar i desenvolupar més experiències Erasmus encara que siga en temps de Covid.