KA1: GRAND TOUR EN EUROPE

“Grand Tour en Europe: créativité, innovation, citoyenneté active et dialogue interculturelle”

El mes d’abril passat la directora de l’IES Sever Ochoa va participar en una mobilitat inclosa dins de l’Erasmus KA1 denominat “Una mirada compartida” que se’ns va ser adjudicat el curs passat i amb una duració de dos anys que la seua temàtica era fomentar la idea d’Europa en el centre.
L’objectiu del curs ha sigut estimular la innovació i la creativitat entre els assistents amb la idea de posar en marxa o donar continuïtat als projectes que des de diferents centres educatius estan duent-se a terme per a crear ciutadans europeus actius i implicats entre el nostre alumnat.
Ha sigut un curs interdisciplinari i amb una metodologia activa i participativa entre tots els països participants. Es tractava de visitar diferents exposicions d’art i mostres culturals tals com LE Musée de l’home, Le Petit Palais, Musée Quai Branly, La vaig citar, el barri judio i els seus edificis, esglésies catòliques i ortodoxes, la Maison d’Europe, etc… i observar les arrels culturals d’Europa per a poder posteriorment fer una posada en comú i relacionar-la amb les activitats que es duen a terme en l’IES Sever Ochoa en relació amb l’obertura del centre a Europa i el coneixement de les mostres culturals, històriques, socials,artístiques…
La llengua del la estada ha sigut el francés encara que pel fet que hi havia diferents participants que desconeixien la llengua s’ha usat també l’anglés i l’italià.
Els països participants han sigut Itàlia, Finlàndia, Eslovàquia, França i Espanya.

L’estada s’ha desenvolupat a París lloc on les mostres de l’art i de la cultura són extraordinàries. Hem visitat exposicions portugueses, exposicions japoneses, esglésies ortodoxes russes, palaus francesos i barris jueus entre altres manifestacions artístiques. A més l’intercanvi ha permés establir relacions amb la resta dels participants d’altres països per a una col·laboració eventual per a futurs projectes.

Entre les conclusions a les quals es pot arribar, destacaria el fet que tota l’estada ha estat basada en un aprenentatge allunyat de l’espai escolar al qual estem acostumats i basat en l’observació de la diversitat cultural i la transversalitat des de totes i qualsevol de les àrees.
Després de l’observació creiem que és necessari continuar treballant en la mateixa línia que des de totes les activitats que es realitzen en Secundària estem duent a terme en el centre basades en l’aprenentatge cooperatiu, el treball interdisciplinari i l’estímul de la creativitat entre el nostre alumnat. Possibles projectes aplicables en el nostre centre poden ser
Coneixement de la idea d’Europa a través de l’art (fotografia, pintura, escultura, edificació civil, literatura…)Europa i la dona, la dona i la ciència, la dona europea i l’educació. Les institucions europees amb ciutadans compromesos.Les civilitzacions. La colonització i l’impacte mediambiental….
En general el més interessant ha sigut el comprovar que l’observació permet la relació entre totes les àrees que afavoreix un coneixement ampli del món per a educar a l’alumnat integralment. Objectiu que perseguim a més de la formació en les àrees.

Elvira Quiles Antón