L’equip directiu del CEIP SANT BARTOLOMÉ, juntament amb el seu equip docent, estem des del curs 2016/2017 submergits en un procés de canvi fruit d’una reflexió conjunta de tota la nostra comunitat educativa. Gràcies a anys de formació, a la realització d’anàlisi DAFO, a la millora contínua, a la participació en projectes Erasmus +; i a la pretensió de donar resposta a les necessitats del nostre alumnat i les seues famílies l’equip directiu modifica el PEC marcant les línies d’actuació, els principis i els objectius que pretenem aconseguir en el nostre centre.
Els principis i valors que marca el nostre PEC són:
• La qualitat de l’educació per a tot l’alumnat.
• L’equitat, que garantisca la no discriminació i actue com a element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials dels alumnes.
• La transmissió i posada en pràctica de valors que afavorisquen la llibertat personal, la responsabilitat, la ciutadania democràtica, la solidaritat, la tolerància, la igualtat, el respecte i la justícia.
• La flexibilitat per a adequar l’educació a la diversitat de l’alumnat.
• L’educació integral en coneixements, destreses i valors. Basat en l’adquisició de les competències.
• L’esforç compartit per l’alumnat, famílies, professors i institucions.
• L’educació per a la prevenció i resolució pacífica de conflictes.
Pretenem ampliar la visió del nostre alumnat que siguen capaços de veure més enllà del seu entorn pròxim, per això, pretenem obrir les nostres portes a Europa. Gràcies a la realització de projectes europeus per als nostres alumnes serà una realitat poder relacionar-se amb alumnat d’altres països.
El nostre PEC té dues línies clares d’actuació:
• Metodologies actives.
• Internacionalització del centre.
Per tot això el nostre centre aposta per la innovació educativa; el nostre PEC presenta les bases de l’aprenentatge experiencial, treballem les àrees de ciències socials i ciències naturals amb ABP. Des d’infantil a sisé de primària seguim la metodologia basada en l’aprenentatge cooperatiu. Apostem per la internacionalització del nostre centre; perquè duem a terme projectes europeus KA101 i KA229; pretenem formar ciutadans amb una visió globalitzada i oberta a Europa. Tot això fa que en el nostre centre tota la comunitat educativa duga a terme dins de l’aula aprenentatge basat en projectes, aprenentatge cooperatiu, aprenentatge experiencial: Iniciació a instruments de corda, musicoteràpia, escacs, robòtica, taller de cuina, jardineria, compostera, hort escolar, metodologia ABP, CLIL, entre altres. Tot això forma part de la línia de treball del centre, fent partícip a tot el claustre. El nostre PAM recull cadascuna d’aquestes actuacions i gràcies a les subvencions dels PIIE i PROA + presentats podem fer-los realitat.
Actuacions proposades a dur a terme durant el curs escolar:
ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE
L’especialista d’audició i llenguatge orientarà a les mestres d’infantil per a realitzar prevenció i estimulació del llenguatge; de la mateixa manera, sempre que es considere necessari per l’equip d’orientació es podran organitzar grups d’infantil per a rebre una atenció més específica per part d’aquesta especialista.
A més, pretenem continuar duent a terme l’estimulació del llenguatge, en cada nivell d’infantil on l’especialista d’AL realitze activitats per a afavorir i enfortir el llenguatge oral i la pronunciació.
MILLORAR A través DE LA MÚSICA: VIOLÍ
És una activitat que iniciem gràcies al PAM 2016/2017 en educació infantil, pretenem continuar oferint al nostre alumnat una activitat musical on puguen desenvolupar diferents capacitats. D’aquesta manera prevenim desigualtats en educació perquè garantim que tot l’alumnat d’educació infantil participe en la iniciació al violí.
En el cas de poder sol·licitar ajuda econòmica pretenem reprendre les classes de violí iniciades el curs passat en infantil i primer de primària; esperem que el pròxim curs puguem continuar amb aquesta actuació des del mes de setembre ampliant fins a segon.
SUPORT DINS DE L’AULA
Aquesta mesura ha sigut molt valorada per tots els docents del centre, es potencia el treball dins de l’aula on es reforça i fa costat a l’alumnat de manera corporativa i global.
DESDOBLAMENT EN ELS GRUPS MÉS NOMBROSOS DE PRIMÀRIA.
Aquesta mesura es va veure necessària dur-la a terme amb aquells grups en els quals el número d’alumnat fora 25 o superior. Els desdoblaments es duen a terme en les àrees de Llengua Castellana i Música.
DESDOBLAMENT EN INGLÉS DES DE PRIMER A SISÉ DE PRIMÀRIA
Imprescindible per a potenciar la competència oral en aquesta àrea, sens dubte una gran mesura de millora, es duu a terme durant dues sessions setmanals en cada nivell de Primària aprofitant aquestes sessions per a treballar la comunicació oral i la robòtica simultàniament. Aquesta intervenció s’està duent a terme pels especialista d’anglés i l’helper en els nivells de primer a sisé.
MATEMÀTIQUES CLIL
En l’àrea de matemàtiques, el contingut relacionat amb geometria s’impartirà a l’alumnat en anglés. El curs 2016/2017 en el nivell de quart de primària es va iniciar aquesta dinàmica. Actualment s’imparteix des de primer a sisé.
Pretenem acostar al nostre alumnat i facilitar l’aprenentatge d’altres llengües, en tota la primària s’impartirà l’apartat de geometria en anglés. És una mesura molt valorada i positiva pel nostre alumnat i professorat en els cursos en els quals s’ha estat realitzant fins ara.
MILLORAR LA CONVIVÈNCIA: TUTORIA
El curs 2016/2017 iniciem aquesta intervenció. Els tutors estem contents amb l’aconseguit, però considerem que hem de continuar en aquesta línia. Una sessió setmanal ens ajudarà a dialogar, debatre, concretar i reflexionar amb el nostre alumnat sobre com millorar la convivència del nostre centre i al mateix temps la del nostre entorn més pròxim. Així mateix, pretenem formar-nos en el mètode KIVA, per a poder dur-ho a terme en el nostre centre.
Una de les sessions de ciències socials la dediquem a fomentar la companyonia, la convivència, l’autoconcepte, l’autoestima i altres continguts que considerem imprescindibles per al desenvolupament integral del nostre alumnat; així com per a poder desenvolupar el nostre pla de convivència i pla lector. Comptem amb l’assessorament de la Unitat Tècnica de Conductes Addictives d’Orihuela, formant-nos sobre el comportament i actituds que impliquen les diverses addiccions; en aquestes edats estem detectant un alt índex d’alumnat en risc d’addicció amb diversos jocs en línia.
METODOLOGIES INNOVADORES: ABP I COOPERATIU
En tots els nivells estem duent a terme la implantació de dues metodologies que considerem adequades per a afavorir l’interés, la motivació en els alumnes, en definitiva el seu aprenentatge. Gràcies al cooperatiu aconseguim un clima d’aula adequat on els alumnes es preocupen els uns dels altres, impera el respecte mutu i l’acceptació de les diferències. Aprenem tots de tots. Amb l’ABP donem prioritat als interessos dels nostres alumnes, relacionem el nostre currículum amb les inquietuds de l’alumnat. Fomentem el mètode científic
La implantació d’aquestes metodologies a nivell de centre ens ha proporcionat un clima de centre molt positiu i coherent; perquè estigues en el nivell educatiu que estigues sempre es treballa i es desenvolupen les sessions amb els mateixos criteris. És una gran mesura de millora en el nostre centre; s’està convertint en el nostre senyal d’identitat.
MUSICOTERÀPIA. EMOCIONA-N-ET
El curs 2016/2017, gràcies a la dotació econòmica contractem un musicoterapeuta per a poder realitzar aquesta intervenció amb el nostre alumnat. Autoconeixement, reconeixement de les emocions, millorar l’autoestima, convivència; aquestes juntament amb moltes altres és el que es treballarà amb l’alumnat.
Igual que amb les classes de violí; en cas de poder comptar amb la dotació econòmica esperem poder comptar amb la participació d’un professional musicoterapeuta i poder realitzar durant les sessions de tutoria activitats a través de la música que potencien i afavoreixen la dinàmica de grup i les percepcions d’un mateix i de la resta, acceptant i integrant les nostres diferències com a úniques de manera positiva. En el cas que el musicoterapeuta no poguera assistir al centre buscaríem una activitat relacionada amb l’enriquiment i desenvolupament emocional i personal del nostre alumnat en les seues edats més primerenques.
TALLER DE CUINA
Des del centre desenvolupem el projecte a menjar bé. Una de les maneres d’acostar al nostre alumnat als bons hàbits d’alimentació és desenvolupant amb ells receptes saludables, evitant sucres afegits riques en fruites i verdures.
És una actuació que ha sigut molt valorada per l’alumnat i l’equip docent, és una activitat motivadora, dinàmica en la qual el nostre alumnat treballa diversos conceptes matemàtics, així com l’alimentació saludable i responsable.
HORT ESCOLAR
En el curs 2015/2016 vam posar en marxa l’hort escolar, on desenvolupem amb l’alumnat diferents continguts.
L’hort escolar, juntament amb la compostera s’ha convertit en un contingut transversal per a tota la nostra comunitat educativa, el nostre alumnat i professorat a cura, cultivat i reciclatge amb ambdues. És una mesura molt adequada en l’hàbitat en el qual ens trobem. La col·laboració amb l’associació Vega Baixa de la carxofa ha afavorit l’interés del nostre alumnat per l’agricultura.
INICIACIÓ Als ESCACS
Des del curs 2014/2015 estem duent a terme els escacs en el centre, iniciem amb els alumnes de primer i segon. Pretenem continuar amb aquesta activitat que considerem beneficia al nostre alumnat.
Aquesta mesura no l’hem poguda dur a terme durant el curs 2017/2018 per l’escassetat de pressupost econòmic que disposàvem, esperem que la dotació econòmica del pròxim curs ens permeta poder iniciar aquesta activitat.
El present cursos escolar aquesta activitat està sent duta a terme en els nivells de tercer a sisé de Primària. Un jugador d’escacs professional ve un dia a la setmana i imparteix una sessió de 45 minuts a cadascun d’aquests nivells.
CENTRE AMFITRIÓ I COL·LABORADOR iMOU-ET.
Participem en l’activitat organitzada per la Conselleria d’Educació de la Comunitat Valenciana com a centre amfitrió oferint visites a nostre centre en les que podem mostrar com organitzem les diferents metodologies actives que duem a terme; així com, l’organització i posada en pràctica dels projectes europeus.