PEC

1. ANÀLISI DEL CONTEXT
1.1. Situació:
La localitat de Callosa d’en Sarrià es troba situada en la província
d’Alacant, concretament en la comarca Marina Baixa.
1.2 Ubicació:
El Col·legi d’Educació Infantil i Primària Bernat de Sarrià està situat als
afores del centre urbà de Callosa d’en Sarrià (Alacant), concretament en el
carrer Camí Mirantbò s/n. Actualment té autoritzats tres nivells en
Educació Infantil i 8 per a Primària sent este un centre d’una única línia i
dotze unitats. Actualment compta amb 205 alumnes.
Quant a l’edifici principal , es divideix en 7 plantes. Les dependències es
divideixen en aules, aula de PT, Aula d’AL, despatx de l’equip directiu,
Servei d’orientació, sala de fotocòpies, biblioteca, serveis dels alumnes i
professors, sala de professors i una sala d’usos múltiples, cuina, menjador,
l’aula d’informàtica.
1.3. Població i cens:
Segons el cens INE 2010, Callosa d’en Sarrià compta amb 7370
habitants. El municipi està qualificat com a zona històricament
valencià- parlant, encara que en realitat la població utilitza
majoritàriament el castellà com a primera llengua. Aquesta situació
és deguda a la forta immigració que va patir el poble des dels anys
70, que provenia en la seua majoria de zones de parla castellana, com
Castella la Manxa i Andalusia. D’aquesta manera, els fills i néts
d’immigrants castellà-parlants també utilitzen com a llengua
vehicular el castellà, a excepció dels descendents dels antics
habitants, que usen el valencià especialment en les seues relacions
familiars. A partir de l’any 2000 van començar a rebre immigració
procedent de països sudamericans, principalment de Equador i
Bolivia. No obstant la majoria dels alumnes entenen el valencià i ho
parlen en determinades matèries seguint el Programa de Plurilingüe
d’Ensenyament en Valencià que està instaurat al centre. Actualment lapoblació immigrant prové, principalment, dels països de l’Est amb
desconeixement de les dues llengües oficials.
1.4 Centre:
 Nom: C.E.I.P. Bernat de Sarrià
 Titularitat: Centre Públic d’Infantil i Primària.
Oferta educativa:
PPEV:
3, 4 I 5 anys INF
Primer PRI
Segon PRI
Tercer PRI
Quart PRI
Cinquè PRI
Sisè PRI
Programes/plans: Formació en centres, PAM, TEI, Foment lector, Pla
de transició, Pla d’autoprotecció, RRI, Pla de convivència, Pla
d’atenció a la diversitat i inclusió educativa, Projecte lingüístic del
centre, Pla d’acció tutorial, Projecte educatiu de menjador.
Nombre d’unitats: 11
Unitats d’Educació Primària 8 i 3 d’Educació Infantil, 1 aula de PT
1 aula de A. L.
Ràtio: 25 alumnes per aula.
Professorat 19 mestres:
-11 tutors/es
-1 especialistes d’Educació Física
-1 especialista de E. Musical
-2 especialistes de Llengua Estrangera: Anglès
-1 especialista de PT
-1 especialista de AL.
-1mestres per a desenvolupament del programa de
compensatòria amb l’especialitat de música
-1 mestra de religió a temps parcial
-1 mestra de suport a Infantil
Intervenen a més:


Personal no docent:
-un conserge
-personal de neteja: 5
-empleats de cuina: 2
-monitores del menjador escolar: 6
Altres servicis:Transport (municipal) per menjador
Menjador (utilitzat pel 62% de l’alumnat)

Edificis:
Un central de 7 plantes on es troben les aules de primària i la
secretaria del centre.
Dos aules exteriors afegides amb posterioritat per insuficiència
d’aulari i utilitzades per a fer activitats de menjador.
 Instal·lacions:
-1 sala polivalent que fa les funcions d’aula d’informàtica i
ubicació del material corresponent al laboratori i aula de
música.
-1 biblioteca que alberga la PDI
-1 aula prefabricada on es realitzen activitats d’atenció
educativa, compensatòria de llengües i activitats del menjador.
-cuina i menjador per a una capacitat de 66 comensals.
-No es disposa de gimnàs.
-Un altre edifici no contigu que alberga les aules d’Educació
Infantil.
 Instal·lacions:
-Actualment ocupem les aules per a impartir els diferents
nivells.
-1 per a psicomotricitat.
-1 com a magatzem de recursos didàctics.
-1 que fa de magatzem de mobiliari.
-1 ocupada per la logopeda, l’especialista de pedagogia
terapèutica i la psicòloga.
-1 destinada per a ús de la A.P.A.
-la sala de professors/es.
-1 biblioteca
2. TRETS D’IDENTITAT
2.1 Confessionalitat.
Este centre és aconfessional i, com qualsevol centre públic,
desenvolupa les seues activitats amb subjecció als principis
constitucionals quant a garantia de neutralitat ideològica i respecte a
les opcions religioses i morals a què fa referència l’article 27.3 de la
Constitució.L’equip directiu flexibilitzarà els criteris d’agrupament en l’àrea de
religió.
2.2 Llengües d’aprenentatge
Considerant que la Constitució Espanyola declara com a oficials les
llengües de les respectives comunitats autònomes, que l’Estatut
d’Autonomia reconeix que la Comunitat Valenciana té una llengua
pròpia i que la Llei d’Ús i Ensenyança contempla a Callosa d’en
Sarrià com a zona valencianoparlant. Les llengües de
relació-comunicació en el nostre centre són el castellà i el valencià,
objecte, al seu torn, d’ensenyança i aprenentatge, realitzant-se
activitats que fomenten la motivació de l’alumnat cap al seu
coneixement i estudi, la comprensió i el respecte cap a la diversitat i
la convivència lingüística, i que tendixen a conscienciar a la
comunitat escolar en el respecte a les dos llengües i a afavorir el seu
ús de forma indistinta.
La incorporació progressiva del valencià, la immersió lingüística i el
programa d’ensenyança en valencià, es duen a terme en els termes
establits per la legalitat vigent.
Aquest curs s’ha iniciat el programa Avançat 1 en infantil per a
fomentar la comunicació i l’obertura a les necessitats actuals de la
nostra societat.
2.3 Línia metodològica
El professorat del C.E.I.P. Bernat de Sarrià intenta arribar a acords
metodològics comuns. L’objectiu principal de la nostra línia metodològica
és procurar una educació integral que desenvolupe la dimensió personal i
social de l’alumnat i que possibilite una concepció de la realitat basada en el
coneixement i valoració de la mateixa. Per aquest motiu van començar
per introduir l’aprenentatge per projectes en primer i segon de
primària al curs 16-17 i s’introduirà en tercer de primària per aquest
curs 17-18.
Ensenyarem de manera interdisciplinària i integrada, prenent les àrees i els
seus continguts com a vehicles transmissors. Treballant no només els
conceptes sinó la forma de dur-los a terme en la vida diària i treballant
també l’organització, autonomia, crítica, reflexió, relacions socials … etc. A
més tindrem en compte tots els projectes del centre per integrar-los en les
activitats i la seva posterior avaluació; i quins d’ells serveixen per treballar
unes competències més que d’altres.Avaluarem a través de les tasques realitzades, utilitzant diferents fonts
d’informació (treballs de l’alumnat, exàmens, observacions a l’aula,
entrevistes, etc.), i aplicant els criteris d’avaluació més adequats per al
nivell educatiu en què es troba l’alumnat. Recollirem totes les anotacions i
utilitzarem el nostre full d’avaluació per competències.
La metodologia deurà:
a)Ser activa, utilitzant tècniques i procediments que aconseguisquen un
aprenentatge significatiu i que, partint dels coneixements previs, permeten
a l’alumnat donar resposta a totes les situacions que se li presenten.
b)Possibilitar la seua autonomia, esperit crític i creativitat.
c)Fomentar l’afectivitat personal, el respecte mutu i la socialització.
L’adquisició d’hàbits i tècniques de treball i estudi, potenciant l’esperit de
responsabilitat.
d)Respondre a la diversitat, adequant-se a les necessitats, característiques i
circumstàncies personals ( adaptacions curriculars no significatives,
significatives per als alumnes amb n. E. e. i de compensació educativa).
e)Realitzar labors pedagògiques coordinades amb els diferents nivells,
cicles i especialistes.
f)Estar oberta a la investigació i renovació pedagògica.
2. 4 Pluralisme i valors democràtics
La comunitat educativa té el compromís d’acceptar els valors
democràtics que regixen la nostra societat, sense cap tipus de
discriminació.
En conseqüència:
a)Respectem el pluralisme d’idees i opinions i potenciem el diàleg, la
discussió i el debat com a formes democràtiques de resoldre els
conflictes.
b)Prestem especial atenció a l’educació per a la pau, el respecte i la
valoració positiva de les diferents cultures i races, com a factor
d’enriquiment individual i col·lectiu.
2.5 Coeducació
Considerem que l’escola ha de ser un lloc on xiquets i xiquetes
desenvolupen al màxim les seues capacitats, prescindint dels models
estereotipats que els limiten. Per mitjà de la coeducació intentem eliminar
qualsevol tipus de tracte diferencial per raó de sexe.
Esta educació no sexista està present en:a) L’agrupament mixt d’alumnes i alumnes en classe, grups de treball,
tasques escolars i extraescolars, etc.
b) En la representació de càrrecs de delegades i delegats de curs,
encarregades i encarregats, etc.
c) En la utilització de materials didàctics que, pel seu contingut,
determinen comportaments i activitats no discriminatòries en funció
del sexe.
En el foment de les activitats de respecte mutu entre l’alumnat.
El nostre centre considera un deure el tractament igualitari
de xiquets i xiquetes, per això entenem la coeducació com un procés
d’intervenció a través del qual es potencia el desenvolupament igualitari
de les /dels alumnes, tractant d’eliminar les discriminacions en raó de
sexe, superant els tabús de la diferenciació dels papers assignats a l’home
i a la dona.
Per a aconseguir-ho ens proposem:
a) Educar per a intentar la ruptura d’estereotips sexistes.
b) Potenciar en l’alumnat una actitud no sexista en tots els àmbits de la
seua vida.
c) Els documents i circulars que elabore el col·legi tractaran de forma
igualitària a ambdós sexes.
d) Crearem les condicions adequades en l’aula per a afavorir la presa de
consciència crítica sobre les actituds sexistes que s’observen en la nostra
societat.
2.6 Modalitat de gestió institucional.
La nostra escola està regida pels principis democràtics, tant en educació
com en gestió, i estructurada de manera que descarta l’afany de lucre i
procura la participació de tots els professors i professores i la
col·laboració dels pares.
Tots els membres que la componen participen de la gestió en
l’elaboració i desenvolupament de l’acció, proposant una organització
que facilita una participació real, efectiva i democràtica i disfrutant de
llibertat per a proposar, exposar o criticar, en una aspiració constant cap
al bé comú.
Una escola en què es permeten unes relacions humanes afectives i
efectives, on, en definitiva, s’arriba a una autèntica i vertadera
comunicació.
2.7 Autoformació del professorat.Els/es professors/es som un col·lectiu que constantment ha d’estar
formant-se ja que l’escola està immersa en una societat que canvia, i la
nostra tasca pedagògica ha d’adequar-se a estos canvis.
El nostre centre fomentarà l’actualització i renovació pedagògica del
professorat a través de la seua participació en els programes de formació
en centres, cursos del Cefire i altres que el centre considere prioritaris o
pertinents.
El nostre centre adoptarà una organització que facilite la formació del
professorat (individualment o per equips) en aquells camps que el centre
com a institució considere prioritaris o amb dèficit.
Es posaran en pràctica les innovacions pedagògiques que sorgisquen de
la formació del professorat.
2.8 Tractament de la diversitat.
El nostre centre reconeix que cada individu és diferent en el seu ritme de
treball i d’aprenentatge, per la qual cosa desenvolupa una metodologia
basada en diferents principis, dels quals destaquem:
a)Un tracte personalitzat que s’adeqüe al ritme evolutiu i a les capacitats
intel·lectuals de cada xiquet (adaptacions curriculars).
b)Una acció compensatòria de les deficiències afectives, culturals i de
retard escolar per ser de nova incorporació al nostre sistema educatiu.
c)Atenció a les necessitats específiques d’audició i llenguatge i d’atenció
psicològica.
d)Flexibilització en els criteris d’agrupament dels alumnes i determinació
de criteris específics de promoció i repetició.
e)Definició de les àrees de competència i intervenció del professorat de
suport, educació compensatòria (àrees instrumentals i de llengües) i
educació especial.
3. L’ESTRUCTURA ORGANITZATIVA DEL NOSTRE CENTRE
ÉS LA SEGÜENT:
3.1. Òrgans de govern
3.1.1 Unipersonals:
a) Direcció
b) Secretaria
c) Cap d’estudis3.1.2 Col·legiats:
a) Consell Escolar
b) Claustre
3.2 Equips educatius
a) Equips de cicle
b) Comissió de Coordinació Pedagògica
3. 3 Càrrecs de coordinació dels equips
a) Coordinació de cicle
b) Coordinador TIC
c) Coordinador convivència
f) Coordinador pla d’emergències
g) Coordinador formació en centres
3.4 Òrgans de participació de la comunitat escolar
a) A.M.P.A.
b) Comissió econòmica
c) Comissió de convivència
d) Comissió pedagògica
e) Comissió de menjador

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies