“Volem Emoció – Art”
Resum del projecte

El projecte es fonamenta en el desenrotllament d’una sèrie de tallers de Mediació Artística i Artteràpia, amb la intenció de poder rescatar i resignificar el contingut emocional, partint de les possibilitats que a nivell simbòlic ens oferixen els llenguatges artístics. Acosta l’art i els processos de creació a l’alumnat de la UET, permetent una altra forma d’expressió de sentiments, emocions i comunicació entre ells, dontándoles de noves ferramentes farà que reforcen la seua autoestima i que troben les motivacions necessàries i satisfactòries per a continuar construint el seu camí futur.
D’altra banda, ha permés potenciar el sentit de pertinença al grup, la cooperació del treball en equip i l’adquisició de valors, permetent que puguen expressar la seua pròpia identitat entre iguals, creant un vincle entre ells i, per tant, repercutint en un benestar social.
Finalment, mitjançant l’exposició del treball realitzat per l’alumando, s’ha aconseguit la visibilització i sensibilització sobre la importància dels recursos artístics per a les persones especialment vulnerables.
Per a la realització del projecte, hem comptat amb la implicació de Lídia Far i Laura Redón, arteterapeutas membre d’IDECART, una entitat sense ànim de lucre que des de 2014 potència l’àmbit professional de creadors, creadores i Arteterapeutas, orientada a generar projectes i línies d’investigació i desenrotllament de la professió, orientar i assessorar en propostes de Mediació Artistica i Artteràpia a professionals i col·lectius de l’educació, la cultura, el treball social, la sanitat, etc.
Narratives Creatives és una línia d’investigació de l’IDECART dins del marc de l’Artteràpia, que aprofundix la pròpia creació com una forma d’organització del pensament, on els llenguatges de l’art generen a nivell simbòlic un discurs coherent en la seua composició, harmonia, proporció i diàleg entre les parts, conformant una narrativa visual. Esta línia de treball s’inspira en les possibilitats del llibre d’artista com una forma de relat de vida.
Per a la proposta plàstica hem treballat des del punt de partida dels jocs de taula. En el primer any s’ha tingut com a referència el “Dixit”. Este és accessible, conegut i ens ha ajudat a generar el nostre propi joc d’una manera creativa.

Calendari de les activitats
S’han realitzat 12 tallers de 1h 30’ de duració cada un, que es desenrotllaran quinzenalment dins de l’horari escolar de la UET, al llarg dels dos primers trimestres. L’estructura general dels tallers consta de tres fases: una inicial de presa de contacte i calfament, una central de procés creatiu i exploració de tècniques i procediments, i una final de verbalització i posada en comú, un espai dedicat al fet que els participants verbalicen, si el creuen necessari, aquelles parts més significatives que han pogut ocórrer durant el desenrotllament creatiu.
1a Fase. Tallers 1, 2 i 3. Generar aliança.
En estes sessions s’han realitzat dinàmiques grupals a través de l’experimentació amb diferents tècniques artístiques, centrats en la creació d’un lloc contenidor (recipient o caixa) intervingut individualment que simbolitze la importància de posar fora de perill i omplir de personalitat el propi, el vulnerable i l’íntim.
2a Fase. Tallers 4, 5, 6… i 10. Creació del nostre propi joc/relate.
Descobrim el “Dixit” i vam veure possibilitats de com jugar. Generar una història a partir d’una imatge, cadàver exquisit amb imatges i paraules, possibilitats d’imatges generades amb les cartes…
Per a la segona part d’esta fase, ens endinsem en les possibilitats plàstiques que ens oferixen els materials i plantegem que el Llibre d’Artista pot resignificar-se com a joc col·lectiu, partint de la inspiració de les il·lustracions de “Dixit” com a referència. En definitiva, com comprendre i salvar les limitacions a través dels materials.
Ací va començar l’experimentació d’un llibre d’artista en format “cartes” on es manifesta, a través de diferents tècniques de dibuix, il·lustració, collage, pintura… la necessitat individual i col·lectiva de l’alumanado. Cada alumne/a generaró les seues pròpies cartes però totes formen part d’un conjunt, la manera de generar les cartes ens oferix múltiples possibilitats plàstiques, però totes tenen en comú el format. Sent totes de la mateixa grandària i així unint-se en forma per a pertànyer al mateix col·lectiu.
Tècniques: Llibre d’artista, il·lustració, maquetació, gravat, collage, pintura, estampació, enquadernació.
Referents llibre d’artista: Edward Ruscha, Xu Bing, Filippo Tommaso Marinetti, Takako Saito… Referents collage: Hannah Höch. Clairejo. Ana Peters. Carmen Calvo. Barbara Kruger. Mariko koda.
3a Fase Tallers 11 i 12. Exposició.
Preparació de l’exposició i visibilització del que hem anat creant. Treballem el que havíem de mostrar i com fer-ho dins dels propis límits i dins dels límits de la institució-societat. Preparació de les obres per a ser exposades i exposició en la UET.

Metodologia
La metodologia emprada és el motor inclusiu del projecte. Així com el treball de diferents continguts: diversitat, respecte, assertivitat, empatia, educació en valors i educació emocional, i sensibilització en la igualtat de gènere, com marquen els Objectius de Desenrotllament Sostenible de l’Agenda 2030. Este projecte és de plena aplicació en altres aules de qualsevol centre de secundària. Es pretén dotar al professorat de noves ferramentes perquè puguen ser aplicades a l’aula, no sols dins del taller d’artteràpia, sinó com a instrument transversal a totes les assignatures i al bon tracte de l’alumnat.
S’han emprat diferents ferramentes i mètodes per a la recollida de dades com:
- Artho/gra/phy: (mètode científic d’avaluació basada en les arts. Segons Irwin R.)
- Diari de les sessions
- Registre fotogràfic
- Supervisió a càrrec de l’IDECART
Totes les dades que s’aniran arreplegant són d’índole qualitativa que s’analitzaran, per a avaluar la continuïtat, la implicació i les dificultats trobades a lloa llarg del procés.

Conclusió
Esta proposta ens ha permés desenrotllar i investigar el mode en què, des de l’artteràpia i el llibre d’artista, hem pogut acompanyar a les persones en el seu relat i reconeixement de les seues vivències, visibilitzant el poder de l’obra per a acollir l’experiència i permetre l’expressió de les emocions en un moment de desorganització interna, de forma organitzada i maquetada, a través del llibre d’artista.
Este PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa sota una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer sota la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria.

