Metodologia interdisciplinària i dialògica
Els alumnes mereixen un ensenyament que reconega el seu paper en la preparació de subjectes crítics que els prepare com a agents capaços de situar-se a ells mateixos en la història alhora que els permeta construir (Guiroux, 2015). Des de la Secció donem especial importància als principis de l’aprenentatge dialògic (Aubert et al., 2009), que són: diàleg igualitari, intel·ligència cultural, transformació, dimensió instrumental, creació de sentit, solidaritat i igualtat de diferències. Els contextos socials i educatius són espais per a parlar, no per a callar (Gómez, 2012). Les pràctiques dialògiques i igualitàries són les que es troben dins de l’escola democràtica i creen igualtat. La importància de dur a terme un diàleg igualitari que elimine les imposicions fetes per la força i les substituïsca per la força dels arguments. La importància d’afavorir espais on la veritat no estiga per damunt del diàleg i el consens dels individus (Flecha et al., 2001).
Els continguts curriculars a través de la lectura dialògica s’amplien i enriqueixen amb el coneixement altres cultures, costums, valors, que ofereixen no sols les o altres cultures que participen, sinó amb la demanda de nous coneixements –moltes vegades no previstos– que la lectura crítica de la realitat social provoca en l’alumnat, i a la qual es dóna resposta de manera col·lectiva.
Aquest centre pretén la inclusió front la segregació; el diàleg i els valors compartits, en lloc de l’assimilació cultural; la flexibilitat en espais, coordinació, normes i agrupaments en lloc de l’organització escolar rígida; l’agrupament heterogeni en lloc de la metodologia tradicional; la formació dels professors centres en lloc altres models formatius. Som conscients de la realitat tan específica que té el centre, però malgrat això volem dotar-ho de la màxima normalitat possible i excel·lència educativa.
Metodologia del s.XXI: Aprenentatge dialògic i aprenentatge transformatiu crític
Seguint Aubert (2009), el caràcter dialògic i més complex de la societat fa necessari l’ús d’una metodologia que puga donar una resposta a aquesta realitat. La metodologia d’aprenentatge dialògic contribueix a superar les desigualtats socials i educatives i fomenta la inclusió i la transformació social. Consta de set principis:
1. Igualtat de diàleg. La informació és valorada pels seus arguments, no per les jerarquies de potència.
2. Intel·ligència cultural. Inclou les intel·ligència acadèmica, pràctica i comunicativa per arribar a acords. En la vida diària utilitzem les capacitats comunicatives per a resoldre problemes, no sols els acadèmics.
3. Transformació. L’aprenentatge dialògic insisteix en el canvi sociocultural del context, de manera que les diferents etapes d’aprenentatge també canvien. La teoria de Vygostky (2018) destaca el fet que per tal de canviar el desenvolupament cognitiu és necessari transformar-lo. I la interacció social és la clau d’aquesta transformació. A partir d’aquestes idees apareixen els Grups interactius (GI).
4. Dimensió instrumental. L’educació ha d’arribar a tots. Tots els estudiants tenen dret a adquirir coneixements que li assegurin que deixa enrere la seva exclusió social.
5. Sentit de creació. Els estudiants han de ser els guies del seu propi procés d’aprenentatge.
6. Solidaritat. La cerca de pràctiques educatives per superar el fracàs escolar i l’exclusió social.
7. Igualtat en les diferències. És a dir, valorar la diversitat en tots els àmbits i acceptar-la com un valor positiu.
Els diàlegs s’estan convertint en un component bàsic que defineix les nostres vides i que influeixen en la majoria dels àmbits socials. Això ha donat lloc a l’aprenentatge crític, transformador i d’inclusió social, basat en teories duals donant importància tant a les estructures com als parlants. Reconeix el coneixement dels temes per interpretar la seva pròpia informació.
Les tertúlies literàries dialògiques van nàixer a partir d’aquestos enfocaments.
Aprenentatge integrat de contingut i llenguatge (CLIL)
L’aprenentatge integrat de continguts i llengües és un enfocament educatiu de doble enfocament en el qual s’utilitza un llenguatge addicional per a l’aprenentatge i l’ensenyament de contingut i llenguatge. És a dir, en el procés d’ensenyament i aprenentatge, no sols se centra en el contingut, i no sols en el llenguatge.
El CLIL és un mètode per capacitar els estudiants de totes les edats i nivells de fluïdesa. En ensenyar classes de CLIL, els estudiants reben les eines per créixer, adquirir i activar les habilitats interdisciplinàries mitjançant l’ús d’un llenguatge diferent del seu.
També és un mètode per promoure actituds positives cap a l’aprenentatge d’idiomes des d’una etapa primerenca. Els estudiants no es corregiran en cada error que cometin.
El mètode CLIL ha estat adaptat per la Conselleria d’Educació a través del Projecte Escolar obligatori anomenat PEPLI, que ha començat a aplicar-se a les escoles secundàries en el curs acadèmic 2021-2022. Els Grups interactius són un escenari perfecte per a desenvolupar les àrees amb aquest enfocament metodològic, recollit en el PEPLI de la Secció.
Interdisciplinarietat
Finalment, una de les bases del treball cooperatiu entre els professors de la Secció a través dels àmbits, Grups interactius i Tertúlies dialògiques és la interdisciplinarietat. La interdisciplinarietat és un concepte que fa referència a la necessitat de relacionar diferents disciplines o matèries per tal de fer propostes d’actuació globals. Tal com proposa l’Escola Pia de Catalunya, és “una pràctica educativa que, enfront d’un currículum extens i reiteratiu prioritza els coneixements nuclears bàsics de cada àrea”. “La interdisciplinarietat es refereix a l’habilitat per a combinar diverses disciplines, per a interconnectar-les i potenciar així els avantatges de cadascuna evitant que es desenvolupen accions de forma aïllada, dispersa o fraccionada” (Costanza, 2016).
En funció de la interdisciplinarietat, els objectes d’estudi són abordats de manera integral promovent el desenvolupament de nous enfocaments metodològics per a la solució de problemes.
BIBLIOGRAFIA
- Álvarez-Espinoza, A., Sebastián, C. (2018). El concepto dialéctico de internalización en Vygotski: aproximaciones a un debate. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 8(1), 5-35.
- Aubert, A. et al. El aprendizaje dialógico. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2009.
- Costanza Sardegna, Paula. “Interdisciplinariedad” en Revista del Instituto de Estudios Interdisciplinarios en Derecho Socialy Relaciones del Trabajo (IDEIDES) de la Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF). Revista I. 29 de juliol de 2016.
- Escola Pia de Catalunya. Summem, aprèn i conviu. Projecte a la interdisciplinarietat a l’aula. https://terrassa.escolapia.cat/wp-content/uploads/2020/03/Projecte-SUMMEM.pdf, 2015.
- Flecha, R.; Gómez, J.; Puigvert. L. Teoría sociológica contemporánea. Paidós: Barcelona, 2001.
- Gómez Mundó, Anna. Sabers i sentits de l’educació social. Sostenir l’ofici. Editorial UOC, S.L.: Barcelona, 2012.
- Guiroux, Henri.Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación. Universidad Edipol, 2015.
