«Este PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa sota una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer sota la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria».
EDUC-ART
ESTIMADES FAMÍLIES, ESTE CURS ENS HAN APROVAT EL PROJECTE D’INVESTIGACIÓ I INNOVACIÓ EDUCATIVA “EDUC-ART”. AMB ESTE PROJECTE PRETENEM CREAR QUATRE ESPAIS NOUS EN EL CENTRE: UNA AULA CREATIVA O D’ART, UNA AULA SENSORIAL, UNA AULA DE NATURALESA I UN TALLER DE CERÀMICA. A continuació US PRESENTEU-VOS EL VÍDEO RESUM DEL NOSTRE PROJECTE.
OBJECTIUS DEL NOSTRE PROJECTE:
. Crear espais actius on desenrotllar activitats que afavorisquen la imaginació, la creativitat, l’experimentació i l’aprenentatge de l’alumnat.
. Fomentar activitats d’expressió artística, creativa, sensorial o també de lectura en un ambient lliure i natural.
. Impulsar canvis metodològics que donen resposta a les necessitats educatives des d’una perspectiva inclusiva.
. Crear un clima de seguretat, confiança i felicitat a l’escola.
. Afavorir l’autonomia.
. Potenciar la cooperació de l’alumnat.
Acostar elements naturals a l’espai de joc, introduint l’ús de materials naturals i de reciclatge.
JUSTIFICACIÓ
Este projecte sorgix de la necessitat d’aprofitar els espais amb els quals comptem en el centre i transformar-los en espais d’aprenentatge i esplai, en busca de noves metodologies. En el nostre centre comptem amb diferents espais que gràcies a este projecte poden cobrar vida i significat, convertint-los en un entorn agradable per a aprendre i créixer.
ESPAIS
AULA D’ART:
Per a aconseguir un ambient d’art i creativitat són necessaris:
+ MOBILIARI: Atenent tant el principi estètic com d’autonomia que volem propiciar en el nostre alumnat necessitaríem dotar l’espai de mobles i prestatgeries que permeten tindre múltiples tipologies de materials ordenats harmònica i estèticament. Taules taller, tamborets, prestatgeries, safates, pissarra magnètica…
+ CAVALLETS: Es poden disposar per a afavorir la pintura en vertical a l’alumnat d’infantil amb els múltiples materials que trobaríem a la vista en els mobles.
+ MATERIALS: de tota mena comercialitzada i reciclatge, convencional i no convencional que oferisca a l’alumnat múltiples possibilitats, colors, textures… disposat a la mesura dels xiquets/xiquetes i col·locat de manera ordenada i harmònica (pintures, pinzells, ceres, teles, papers, plomes…)
+ ZONA D’EXPOSICIÓ: ens sembla vital donar importància a les creacions dels xiquets/as així com per a facilitar el seu assecat. Panells de suro
AULA SENSORIAL
Per a crear una aula sensorial efectiva, es necessita un espai que estimule els cinc sentits. s’ha de crear zones tranquil·les, amb il·luminació suau i ajustable, i oferir una varietat de textures. Es recomana utilitzar materials sensorials com a pilotes antiestrés, fidget spinners, llibres tàctils i objectes amb diferents textures, colors i olors.
Aspectes clau per a crear una aula sensorial:
- Espai: L’aula sensorial ha de ser un espai tranquil, lluny del soroll i l’activitat de l’aula ordinària.
- Il·luminació: S’ha d’optar per il·luminació suau i ajustable, idealment amb llums de fibra optica o amb sensors de moviment.
- Textures: Es recomana incloure elements tàctils com a teles suaus, joguets blans, catifes, coixins i objectes amb diferents textures.
- Olors: Es poden utilitzar aromes suaus i agradables, com a olis essencials, per a crear un ambient relaxant.
- Sons: Es poden incloure elements sonors com a música suau, instruments musicals, o sons de la naturalesa.
- Visuals: Es poden utilitzar elements visuals com a escenes de la naturalesa, temes submarins o colors pastel suaus.
- Materials: Es poden incloure materials com a pilotes de diferents grandàries i pesos, esponges, plomes, globus, cordes i objectes de diferents textures.
- Activitats: Es poden realitzar activitats que estimulen els sentits, com a jocs de rol, experiments, art amb enfocament sensorial i tastos de sabors i olors.
- Seguretat: És important garantir la seguretat dels xiquets, utilitzant materials no tòxics i creant un ambient segur.
AULA EXTERIOR DE NATURALESA
Per a crear una aula de naturalesa començarem triant un espai a l’aire lliure segur i accessible. Una zona amb elements naturals com a plantes, arbres i zones de descans. També és important seleccionar mobiliari adequat i planificar activitats que fomenten el contacte amb la naturalesa.
Selecció de l’espai:
- Ubicació: Tria una àrea que siga segura, accessible i que tinga una varietat d’elements naturals, com a arbres, plantes i zones de descans.
- Grandària: Considera la grandària del grup d’estudiants que utilitzarà l’aula i assegura’t que l’espai siga prou ampli per a acomodar a tots.
- Accessibilitat: Assegura’t que l’espai siga accessible per a persones amb discapacitats.
AULA TALLER DE CERÀMICA
Beneficis de tindre una aula de ceràmica:
- Desenrotllament creatiu i artístic: La ceràmica fomenta la creativitat i l’expressió artística.
- Aprenentatge d’habilitats tècniques: L’alumnat aprén a manejar l’argila, utilitzar ferramentes i tècniques de terrisseria.
- Foment de la destresa manual: La ceràmica ajuda a desenrotllar la coordinació ull-rage i la precisió.
- Aprenentatge sobre la història i la cultura: La ceràmica pot ser un mitjà per a explorar diferents cultures i èpoques.
- Per a crear un taller de ceràmica necessitarem:
- Espai: L’aula ha de ser suficientment gran per a albergar als alumnes, taules de treball i el forn.
- Mobiliari:
- Taules de treball amb superfície de fusta o ciment per a treballar l’argila.
- Un torn de terrisseria per a donar forma a l’argila.
- Relleixos o prestatgeries per a guardar materials i ferramentes.
- Un forn ceràmic per a la cocció de les peces.
Després d’esta breu descripció del projecte, detallem el cronograma que mostra les diferents fases i estratègies que pretenem dur a terme en este PIIE durant els dos cursos escolars en què es desenrotllaria:
CALENDARI 24-25
| DATES | DESCRIPCIÓ | PERSONAL |
|---|---|---|
| PRIMER TRIMESTRE 2024-25 | – RETIRADA D’OBJECTES, NETEJA I ORGANITZACIÓ DELS DIFERENTS ESPAIS (NETEJA DEL MAGATZEM DEL CENTRE I NOVA ORGANITZACIÓ DEL MATERIAL DE PSICOMOTRICITAT ) – CANVI I MUNTATGE DE MOBILIARI. | – PROFESSORAT DEL CENTRE – EQUIP DIRECTIU – CONSERGE – PERSONAL NETEJA CENTRE – COMISSIÓ PIIE |
| SEGON TRIMESTRE 2024-25 | – CAPA DE PINTURA I NETEJA DELS DIFERENTS AMBIENTS. – COMPRA I ADQUISICIÓ DE MOBILIARI I MATERIAL. – ADEQUACIÓ I MUNTATGE DE L’AULA SENSORIAL(MAGATZEM) I D’ART (AULA MATERIAL PSICO) | – COMISSIÓ PIIE – EQUIP DIRECTIU – CONSERGE – PERSONAL NETEJA CENTRE |
| TERCER TRIMESTRE 2024-25 | – ELABORACIÓ PLANTILLA PER A LES SESSIONS DE L’AULA TALLER I SENSORIAL. – PRIMER CONTACTE AMB LA METODOLOGIA D’EXPERIMENTACIÓ SENSORIAL. – ELABORACIÓ NORMES D’ÚS. – GAUDI DE L’AULA D’ARTEY SENSORIAL AMB DIFERENTS PROPOSTES I PROVOCACIONS. | – COMISSIÓ PIIE – EQUIP DIRECTIU – E.O.E. -ALUMNAT IMPLICAT |
| FINAL DE CURS 2024-25 | – AVALUACIÓ DEL DESENROTLLAMENT DEL PROJECTE: – VALORACIÓ DELS DIFERENTS AMBIENTS I MATERIALS, MOTIVACIÓ DE L’ALUMNAT, COORDINACIÓ DOCENT I DE L’ENTORN, IMPACTE DE LA METODOLOGIA PER AMBIENTS… – PROPOSTES DE MILLORA PER AL CURS SEGÜENT. | -COMISSIÓ PIIE – EQUIP DIRECTIU – E.O.E. -ALUMNAT IMPLICAT |
| PRIMER TRIMESTRE 25-26 | – NETEJA, RETIRADA D’OBJECTES I PREPARACIÓ DE L’AULA TALLER I AULA EXPERIMENTAL EXTERIOR (NATURALESA) -PROGRAMACIÓ DE TALLERS D’ART AMB ELS DIFERENTS NIVELLS EDUCATIUS. – PROGRAMACIÓ DE TALLERS DE LLUM I SENSORIALS AMB ELS DIFERENTS NIVELLS. – ACTIVITATS DE PROVOCACIÓ. | – PROFESSORAT DEL CENTRE – COMISSIÓ PIIE – EQUIP DIRECTIU -ALUMNAT IMPLICAT |
| SEGON TRIMESTRE 25-26 | – COMPRA I ADQUISCIÓN DE MOBILIARI I MATERIAL PER A L’AULA TALLER CERÀMICA I NATURALESA. – ORGANITZACIÓ I MUNTATGE DELS ESPAIS. | – PROFESSORAT DEL CENTRE – COMISSIÓ PIIE – EQUIP DIRECTIU -ALUMNAT IMPLICAT |
| TERCER TRIMESTRE 25-26 | – DESENROTLLAMENT DE TALLER AMB UN ARTISTA, ARTESÀ, FAMILIAR… QUE EXERCIRÀ DE MESTRE TALLER. – PROGRAMACIÓ DE TALLERS D’EXPERIMENTACIÓ AMB ELS DIFERENTS NIVELLS DE E.I. I EP. | PROFESSORAT DEL CENTRE – COMISSIÓ PIIE – EQUIP DIRECTIU -ALUMNAT IMPLICAT |
| FINAL DE PROJECTE | – AVALUACIÓ DEL DESENROTLLAMENT DEL PROJECTE: VALORACIÓ DELS AMBIENTS I MATERIALS, MOTIVACIÓ PER PART DE L’ALUMNAT, COORDINACIÓ DOCENT I AMB L’ENTORN, IMPACTE DE LA METODOLOGIA PER AMBIENTS… – PROPOSTES DE MILLORA PER AL CURS SEGÜENT. | PROFESSORAT DEL CENTRE – COMISSIÓ PIIE – EQUIP DIRECTIU -ALUMNAT IMPLICAT |
CURS 24-25 PRIMER ANY DE PIIE
A continuació US VAM MOSTRAR ELS DOS NOUS ESPAIS QUE HEM ACONSEGUIT CREAR Al llarg del PRIMER ANY DE PROJECTE, QUE HAN SIGUT : UNA AULA D’ART (ANTIC SALA DE MATERIAL DE PSICOMOTRICITAT) I UNA AULA SENSORIAL (ANTIC MAGATZEM DEL CENTRE)
AIXÍ ERA L’ANTIC MAGATZEM DEL COL·LE





I AIXÍ ÉS ARA LA NOSTRA NOVA AULA SENSORIAL


















AIXÍ ERA EL XICOTET ALMACEN DE PSICOMOTRICITAT






I AIXÍ ÉS ARA LA NOSTRA NOVA AULA D’ART…. si bé encara falten cosetes per acabar.























