Qué es Escolarts l’escola canta

Escolarts Escola canta és un projecte educatiu lligat a la dinamització del plurilingüisme, en els centres educatius i al desenvolupament de l’expressió artística musical i escènica, que consisteix en el treball didàctic i planificat d’una composició musical creada expressament per un músic contractat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport. Aquesta obra serà posada a disposició dels centres participants, els quals, a les acaballes del curs, l’hauran d’interpretar de manera col·lectiva amb el suport d’una banda de música.

Què és Escolarts L’escola canta?

És un projecte educatiu que va crear la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Castelló de la Plana el curs 2017-2018, amb el suport del Servei d’Educació Plurilingüe de la Conselleria d’Educació. És un projecte de caràcter musical i escènic que pretén donar suport als Plans de Normalització Lingüística (PNL) de cada escola. És, per consegüent, una iniciativa pensada per a potenciar l’ús social del valencià com a eina de convivència mitjançant la interpretació i representació d’una cantata, una obra musical i escènica creada a propòsit per al projecte educatiu. L’escola canta permet, a més, posar en contacte l’alumnat i el professorat amb les bandes de música, entitats artístiques de gran rellevància en la vida cultural dels pobles i ciutats del territori valencià. L’escola canta és un dels quatre projectes englobats dintre d’Escolarts, impulsats per la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa en què conflueixen els objectius comunicatius i els de l’expressió artística.

Objectius

· Promoure l’ús del valencià i fomentar l’ense- nyament musical entre l’alumnat, mitjançant

· la interpretació d’una obra musical i escènica.

· Facilitar la creació de situacions comunicatives reals que activen l’ús de la llengua i la creativitat artística.

· Promoure el coneixement del patrimoni musical valencià, així com el d’altres cultures, mitjançant la unió de la llengua i la música.

· Promoure la col·laboració entre diferents entitats i administracions per a crear obres culturals de qualitat i poder mostrar-les i oferir-les a la societat.

Activitats.

Assaig de la cantata

Interpretació i posada en escena de la cantata (concert de cloenda): El professorat treballarà la cantata en horari lectiu, a partir dels recursos didàctics facilitats per la DGIEIE i el CEFIRE Artistico- expressiu. Els centres educatius participants disposaran de materials diversos: partitura de l’obra en versió cant i acompanyament de piano, textos de les cançons, vídeos de les cançons de la cantata, vídeos de les parts de l’obra que tenen coreografia… Sempre que siga possible, és aconsellable que l’alumnat prepare la cantata amb la banda de música – dins o fora de l’horari escolar -, almenys en els dies previs a la data d’interpretació de l’obra.

Interpretació i posada en escena de la cantata (concert de cloenda):

Concert col·lectiu en què s’ha d’interpretar la cantata Els Súper ODS: Aventura 2030 amb la participació de l’alumnat inscrit i la banda de música participant. Com que la cantata té una part dramatitzada, també hi podran participar, si fora el cas, xiquetes i xiquets de les escoles municipals de teatre que s’hagen sumat al projecte. La Conselleria d’Educació podrà determinar quines seran les localitats que inicien el cicle de concerts de cloenda del projecte, sempre amb el consens i l’aprovació dels agents implicats. Si fora així, la resta de concerts s’haurien de realitzar amb posterioritat als actes inaugurals de L’escola canta 2023-2024. La DGIEIE oferirà als centres educatius, si ho requereixen, la col·laboració i l’assessorament necessaris per a planificar el projecte en cada localitat. És recomanable que tots els centres educatius d’una mateixa localitat participen en un mateix concert de cloenda del projecte. Es podran establir col·laboracions entre centres educatius de diferents localitats amb la finalitat d’interpretar i posar en escena la cantata, de manera conjunta, en un mateix concert.