/
3-difusion-canva-MOV-11-y-12-Jose-y-Jordi-KA1-2019
4-difusion-canva-MOV-9-y-10-Teresa-y-Manuela-KA1-2019
5-difusion-canva-MOV-8-y-9-Neus-y-Cristina-KA1-2019
5-NEUS-y-CRISTINA-ESLOVENIA-articulo-difusion-KA1-2019
6-difusion-canva-MOV-6-y-7-Ana-y-Pilar-KA1-2019
7-difusion-canva-MOV-4-y-5-Thais-y-Jordi-KA1-2019
9-difusion-canva-MOV-2-y-3-teresa-y-cristina-KA1-2019
10-difusion-canva-MOV-1-BEA-KA1-2019-
L’OLIVERA RECUPERA ELS SEUS PROJECTES ERASMUS
La pandèmia provocada pel COVID deixà en l’aire molts assumptes pendents i alguna que altra il·lusió. Al CEIP L’Olivera, l’acabament del curs 2019-20 fou, com en altres tantes escoles, prou desalentador, deixant en els calaixos activitats, projectes, viatges, acomiadades… Dos anys després, amb un esforç molt gran per part de la comunitat educativa, pareix que podem tornar a reviscolar i recuperar algunes d’aquelles propostes interrompudes.
Entre els temes pendents, el projecte ERASMUS+Ka1 –“Primers passos cap a una escola del segle XXI”– que s’inicià el curs 2020 amb el propòsit de fiançar el nostre col·le cap a la modernitat i els reptes de l’actual centúria.
Tal dia com el 13 de març de 2020, la mobilitat organitzada per a visitar escoles d’una ciutat desconeguda en la Turquia asiàtica –Çankiri– hagué de ser cancel·lada amb tota urgència, perquè l’endemà es tancaven tots els aeroports arreu del món.
–“Pels pèls”–, diguérem en aquell moment, perquè els mesos següents hauríem de romandre tancades i podria haver ocorregut que la primera part de la pandèmia l’hauríem passat en lloc tan llunyà.
Però el temps va passant i aquell projecte es va recuperar i, per fi, realitzat.
Així, entre els dies 26 de març i 3 d’abril, un grup de mestres vam viatjar a Turquia, on vam conéixer de primera mà les escoles de Çankiri, localitat moderna i als nostres ulls, prou gran, de la mà d’Eda Gun, la coordinadora del projecte en la ciutat turca, que es va mostrar com una esplèndida amfitriona i companyera.
Pilar Silvestre (mestra de música), Ana Mateo (psicòloga del centre) i Vicen Córcoles (acompanyant, perquè amb la pandèmia li va arribar la jubilació i la mobilitat hagué de canviar de titular), visitàrem un total de sis escoles de Çankiri que abastaven Educació Infantil (fins als 6 anys), Primària (fins als 10), Secundària (fins als 14) i Batxillerat High School (fins als 18). Tant públiques com privades.
Fórem rebudes de forma molt acollidora en totes i cadascuna de les escoles, amb actuaciones musicals, tallers, menjars i té, preparades especialment per a nosaltres, les mestres espanyoles. Ens va sorprendre gratament l’actitud tan positiva, correcta i cursiosa de l’alumnat, tant dels més menuts com dels més majors. També del professorat i, inclús, de l’autoritat local que ens va rebre. Una benvinguda càlida i entusiasmada que agraïm profundament.
Dinar de benvinguda en el Nevzat Ayaz High School. Ana, Pilar i Vicen compartim taula amb una professora del Centre i Eda, la coordinadora turca. |
En totes les escoles visitades l’alumnat és mixt, xics i xiques comparteixen aules.
Entre el professorat, és majoria la presència de dones en els cursos més menuts, incrementant-se la masculina en les de més edat. Moltes de les dones mestres vestien amb el hijab o mocador al cap que poden usar o no, de forma voluntària, ja que des de l’aprovació de l’última reforma educativa, s’han obert les portes de les aules al vel islàmic.
Les visites se centraren, sobretot, en l’observació dels espais, mobiliaris, dependències i activitats lúdiques (música, danses, jocs) i no tant en la forma d’impartir les classes. Poguérem observar que compten amb gran diversitat de material didàctic i mobiliari que destaca per la funcionalitat i el colorit.
La nostra visita fou recollida per la premsa local | Danses de benvinguda en l’escola de Secundària Muazzaz Served Amaratoglu | ||
La devoció que sent el poble turc cap a qui es considera el pare de la Turquia moderna, Kemal Atatürk, es fa patent en la presència de la seua imatge en totes les escoles visitades.
Kemal Atatürk és un referent en totes les escoles visitades |
Els intercanvis que es produeixen entre diferents països motivades pels projectes Erasmus, tenen doble finalitat:
–conéixer diferents sistemes educatius, pràctiques metodològiques i materials didàctics, sensibles de poder ser trasplantats a les nostres escoles, al mateix temps que podem mostrar i difondre els nostres propis mètodes i maneres de fer escola.
–fomentar i establir nexes d’unió i fraternitat entre els diferents pobles i cultures europees, indispensables en un món que de forma constant entra en conflicte.
En moments tan convulsius com el present, quanta falta fa enfortir aquests lligams! Quan necessària és l’educació per a aconseguir el respecte i la pau en el món!
Intercanviant experiències |
Amb alumnes de Yildiztepe Private School |
Mobilitat a Praga. Març de 2020
L’equip docent de L’Olivera continua formant-se dins del Projecte Erasmus.
Els tutors de primer i segon de primària vam assistir al curs “Going Digital in an innovative Classroom” durant la primera setmana de març de 2020 a la República Txeca.
Durant cinc dies vam poder reflexionar sobre com usar algunes ferramentes digitals a l’aula per tal de motivar i facilitar a tot l’alumnat l’adquisició de les competències i continguts programats a primària.
El programa va ser d’allò més pràctic, de fet, algunes de les aplicacions i programes que vam revisar, ens han resultat molt útils en l’educació a distància que ens hem trobat al poc de tornar.
També vam apropar-nos al sistema educatiu txec visitant una escola de primària i una de secundària de Praga. Dues companyes daneses i una sèrbia ens van permetre comparar també alguns aspectes de l’educació entre diferents països europeus.
L’empresa organitzadora del curs va ser excel·lent. Ens oferien café i menjar durant les pauses de descans, proporcionaven material i s’ocupaven de tots els detalls com ara l’adquisició de bitllets per al transport.
Les sessions lectives s’organitzaven al matí i per la vesprada amb una pausa per a dinar a migdia.
Guardem especial record de les activitats de cloenda del curs que va consistir en la participació en un escape room, on posàrem en pràctica molts del continguts que el curs ens va oferir. També d’una recerca del tresor amb codis qr a un parc proper.
Realment va ser una experiència molt enriquidora que sacseja molts dels plantejaments que de vegades tenim els docents i que serveix per obrir la ment per tal de buscar noves maneres d’oferir aprenentatges al nostre alumnat.
En definitiva, una experiència molt satisfactòria que pensem influirà positivament en el nostre treball a l’aula.
MOBILITATS APROVADES PROJECTE E+ KA1 2019-21
MOBILITAT E+ KA1 2019: JOENSUU (FINLANDIA)
La 2ª i 3ª mobilitat del projecte Primers passos cap a una escola del segle XXI, del programa Erasmus+ KA1 2019 ha sigut l’assistència de dos mestres de l’escola, Cristina Llorens i Teresa Bueso, al curs “New Learning Environments” del 2 al 6 de febrer de 2020 en Joensuu (Finlandia). Aquest curs sobre “Nous entorns d’aprenentatge” s’ha centrat en la visita a dues escoles locals en les quals destaquen l’organització dels espais amb innumerables recursos i mobiliari molt divers, totalment mòbil, flexible i multifuncional per potenciar el treball de forma cooperativa. I, per altra part, l’assistència a ponències sobre aplicacions i ús de noves tecnologies en les diferents etapes educatives, així com ponències sobre les característiques més rellevants del sistema educatiu i cultura finesa, que conviden a reflexionar sobre les que es consideren les paraules clau d’aquest curs: confiança, rigor, autonomia, simplicitat de processos i responsabilitat personal de cada participant en el procés educatiu.
Ha sigut un curs molt profitós, tant a nivell personal per a les dues participants, com a nivell laboral per enfocar l’organització dels espais del centre i dirigir eixos primers passos cap a l’escola del segle XXI que voldríem.
MOBILITAT E+ KA1 2019: LONDRES (Anglaterra)
La primera mobilitat del projecte Erasmus+ KA1 “Primers passos cap a una escola del segle XX” va tindre lloc a Londres el passat 20 de gener amb una duració de cinc dies, on l´especialista d´anglès va realitzar el curs de “Metodologia creativa per a mestres d´una segona llengua extrangera”
La primera part del curs va consistir en analitzar i debatir diferents metodologies per a l´ensenyament d´anglès i va permetre intercanviar opinions, visions i experiències amb mestres d´altres païssos i escoles. La segona part del curs va proporcionar idees i activitats pràctiques per a realitzar en l´aula, a través de les quals s´oferien alternatives a activitats tradicionals per a treballar cançons, històries, fer activitats orals, treballar la pronunciació…
A banda de totes les ferramentes, recursos i informació rebuts, la localització del curs a Londres també va permetre enriquir-se de la cultura anglesa tan necessària per l´ensenyament real i en context de la llengua i la qual es troba dins dels blocs de continguts del curriculum de l´àrea de llengua estrangera.
Finalment, amb motiu d´aquesta mobilitat es va implicar també a l´alumnat de tercer cicle amb un xicotet projecte sobre Londres, on van investigar en equips i van presentar els seus treballs (lapbooks) als companys.
Mobilitat a Praga. Març de 2020
L’equip docent de L’Olivera continua formant-se dins del Projecte Erasmus.
Els tutors de primer i segon de primària vam assistir al curs “Going Digital in an innovative Classroom” durant la primera setmana de març de 2020 a la República Txeca.
Durant cinc dies vam poder reflexionar sobre com usar algunes ferramentes digitals a l’aula per tal de motivar i facilitar a tot l’alumnat l’adquisició de les competències i continguts programats a primària.
El programa va ser d’allò més pràctic, de fet, algunes de les aplicacions i programes que vam revisar, ens han resultat molt útils en l’educació a distància que ens hem trobat al poc de tornar.
També vam apropar-nos al sistema educatiu txec visitant una escola de primària i una de secundària de Praga. Dues companyes daneses i una sèrbia ens van permetre comparar també alguns aspectes de l’educació entre diferents països europeus.
L’empresa organitzadora del curs va ser excel·lent. Ens oferien café i menjar durant les pauses de descans, proporcionaven material i s’ocupaven de tots els detalls com ara l’adquisició de bitllets per al transport.
Les sessions lectives s’organitzaven al matí i per la vesprada amb una pausa per a dinar a migdia.
Guardem especial record de les activitats de cloenda del curs que va consistir en la participació en un escape room, on posàrem en pràctica molts del continguts que el curs ens va oferir. També d’una recerca del tresor amb codis qr a un parc proper.
Realment va ser una experiència molt enriquidora que sacseja molts dels plantejaments que de vegades tenim els docents i que serveix per obrir la ment per tal de buscar noves maneres d’oferir aprenentatges al nostre alumnat.
En definitiva, una experiència molt satisfactòria que pensem influirà positivament en el nostre treball a l’aula.
MOBILITATS APROVADES PROJECTE E+ KA1 2019-21
MOBILITAT E+ KA1 2019: JOENSUU (FINLANDIA)
La 2ª i 3ª mobilitat del projecte Primers passos cap a una escola del segle XXI, del programa Erasmus+ KA1 2019 ha sigut l’assistència de dos mestres de l’escola, Cristina Llorens i Teresa Bueso, al curs “New Learning Environments” del 2 al 6 de febrer de 2020 en Joensuu (Finlandia). Aquest curs sobre “Nous entorns d’aprenentatge” s’ha centrat en la visita a dues escoles locals en les quals destaquen l’organització dels espais amb innumerables recursos i mobiliari molt divers, totalment mòbil, flexible i multifuncional per potenciar el treball de forma cooperativa. I, per altra part, l’assistència a ponències sobre aplicacions i ús de noves tecnologies en les diferents etapes educatives, així com ponències sobre les característiques més rellevants del sistema educatiu i cultura finesa, que conviden a reflexionar sobre les que es consideren les paraules clau d’aquest curs: confiança, rigor, autonomia, simplicitat de processos i responsabilitat personal de cada participant en el procés educatiu.
Ha sigut un curs molt profitós, tant a nivell personal per a les dues participants, com a nivell laboral per enfocar l’organització dels espais del centre i dirigir eixos primers passos cap a l’escola del segle XXI que voldríem.
Llistat mobilitats aprobadas
Logo Projecte E+ KA1 2019-21
Aquest és el LOGO del nostre projecte Erasmus+ KA1 2019-21
Projecte Erasmus 2019 – 2021
« Primers passos cap a una escola del segle XXI »
Els dos darrers cursos el programa Erasmus+ KA1 ha permès al professorat de L’Olivera visitar escoles de països europeus com Finlàndia, Suècia o Itàlia, i formar-se pedagògicament en innovadores metodologies.
Ens esperen dos cursos més d’aquest programa europeu, i amb el nostre projecte d’enguany: «Primers passos cap a l’escola del futur» volem dirigir-nos cap a una escola de futur, on l’aprenentatge cooperatiu, la tecnologia, la modificació dels espais, la investigació o l’obertura de l’escola cap a l’exterior, ens serviran de motivació i de vehicle per ensenyar els diferents continguts del currículum. Tot en paral·lel amb la formació de les emocions i dels valors, on el paper del professorat és fonamental.
Mobilitat Erasmus+ a Worcester
Durant els dies 29 de setembrel a 7 d´octubre, en Worcester (U.K.) Jose Fco. Corberá ha realitzat el curs de formació:
“ONE WEEK COURSE FOR PHYSICAL EDUCATION TEACHERS”
Los contenidos qye se abordaron fueron de carácter deportivo. Deportes típicos del Reino Unido como Rugby, Tag-rugby, Rounders, Criquet, … así como el funcionamiento de diferentes centros docentes según la propiedad de éstos ( públicos, privados, religiosos, municipales,…).
Experiencia que ha permitido adquirir nuevos conocimientos aplicados al área de Educación Física y la posibilidad de contactar con otros profesores de otros países de Europa.
Movilitat de Pilar
Malta: CLIL Methodology, ICT Tools
Durant dues setmanes de juliol una mestra ha participat en el curs:
“CLIL. Methodology, ICT Tools for teachers working with CLIL”
La primera setmana ha servit per recordar els fonaments teòrics de la metodologia CLIL, mitjançant la qual uns continguts curriculars s’ensenyen en una llengua estrangera, així el contingut i el llenguatge s’aprenen de forma integrada. I durant la segona setmana hem aprés diferents maneres d’usar la tecnologia en la classe per acompanyar el procés d’aprenentatge.
En les fotografies podem veure alguns moments del curs i alguns dels paisatges dels que també hem gaudit en l’illa.
Helsiki (Finlandia): Arts i Ciències
MOBILITAT A VANTAA-HELSINKI (FINLÀNDIA)
Entre els dies 26 d’Agost i 1 de Setembre de 2018 vam realitzar el curs INTEGRATED CURRICULUM. TEACHING GLOBALS SKILLS. ARTS AND SCIENCE”, organitzat per l’empresa Euneos, localitzat en les ciutats finlandeses de Vantaa i Helsinki.
Els objectius del curs foren diversos: conéixer el sistema educatiu finlandés, visitar diferents institucions educatives (escola de Primària, Secundària, Formació Professional i Universistat de Helsinki), intercanviar experiències amb els altres professors i professores assistents (Espanya, Estònia, Grècia, Rumania, Bulgaria, Lituània, Polònia) formació sobre dinàmica de grups i realització de projectes de treball i aproximació a la cultura i gastronomia finlandeses.
Un periode ple d’experiències i emocions que permetrà al CEIP L’Olivera incrementar els contactes amb altres escoles eurropees i aplicar algú dels coneixements i idees allí trobades.
BRUSSELES:
Una de les mobilitats que hem realitzat aquest estiu dins del projecte Erasmus+ KA1 ha sigut a Bruseles. El curs “Enhancing CREATIVITY and INNOVATION in my classroom” / “Millorant la CREATIVITAT i la INNOVACIÓ a la meua aula”. Ha sigut un curs molt interesant i profitós. Noves idees de cóm utilitzar les noves tecnologies a l´aula i com iniciar-se en el desenvolupament de les “AULES del FUTUR”. El repte… reconvertir els espais educatius utilitzant metodologies més actives on hi haja espais per: PRESENTAR, CREAR, INTERCANVIAR, DESENVOLUPAR, INVESTIGAR !!!
Movilitat Italia
El primer curs de formació del nostre project Erasmus+ KA1…
Durant els dies 30 d´abril a 6 de juny, en Città di Castello (Italia) Cristina Llorens ha realitzat el curs de formació:
“The Montessori Method with Children in language learning” (“Aprenentatge de la llengua extranjera en els infants amb el mètode Montessori”)
Fotos Periode d´Observació a Vaasa (Finlandia
Visita escolar a Vaasa (Finlandia)
Del 2 al 14 d’Abril hem realitzat la primera de les mobilitats aprovades per a l’Erasmus+ KA1 (2017-19).
Un periode d’observació (Jobshadowing) a l’escola de primària de Onkilahden koulo en Vaasa –Finlàndia–, país que té un dels millors sistemes educatius, segons els informes PISA i que ha iniciat en l’any 2016 la seua reforma curricular, amb l’objectiu de prioritzar les noves tecnologies, la interacció entre l’alumnat i el treball cooperatiu.
En la nostra estada hem pogut observar:
*Els diferents tipus d’agrupaments que permeten la realització de tasques i tallers en grups partits (entre 11-13 alumnes per sessió).
*La utilització dels espais i la introducció de mobiliari moderrn i ergonòmic.
*La diferent forma d’organitzar l’horari lectiu el qual contempla temps d’esplai de 15′ cada 45′ de classe.
*La dotació pressupostària a l’educació que permet a l’alumnat rebre gratuitament pràcticament tot el material que necessita, així com els llibres de text, menjar en el centre escolar i ús de l’autobús escolar.
*El reforç del professorat a l’alumnat amb la presència de més d’un mestre per aula en moltes de les sessions la qual cosa permet, entre altres funcions, l’atenció individualitzada a alumnes amb problemes o l’atenció a alumnes emigrants per a l’adquisició de la llengua del país.
*L’aplicació de noves tecnologies amb l’ús de tot tipus de dispositius en progressió ja des de 1r de primària: tablets, portàtils i telèfons mòbils, així com l’aprenentatge de diferents aplicacions.
*Les principals característiques culturals d’una societat avançada com la finlandesa.
Tot i que l’estada ha estat breu, podem constatar que el prestigi amb el qual compta el professorat d’eixe país és, segurament, un dels factors del seu èxit.
L’ensenyament de la llengua anglesa com a segona llengua s’inicia a partir del 3r curs de primària. També hem observat que l’adquisició de la mateixa per part de l’alumnat es pot considerar “acceptable” en acabar la primària. Per això, és lògic pensar queno és únicament la introducció de la llengua en l’escola la que garantitza el seu aprenentatge; és tracta més be de la combinació de l’ensenyament i de la presència de l’anglés en els mitjans de comunicació, ja que ni televisió ni cine tradueixen a la llengua oficial els programes o pel.lícules. Hauríem de reflexionar sobre açò, nosaltres també.
Hem pres bona nota de tot allò que ens ha agradat i podria ser factible d’aplicar a la nostra escola. De la mateixa manera que hi ha aspectes que podrien ser traslladats des de la nostra a la seua realitat educativa.
La nostra mestra d’acollida, Hanna Savela, ens ha dedicat el temps i l’atenció necessària per a poder fer aquesta primera aproximació i ens ha ajudat a entendre els seus valors pedagògics, com és la importància del silenci a l’aula, la disciplina i el respecte cap al docent o la importància de la música, així com els diferents materials curriculars i mètodes didàctics, els treballs manuals i tasques domèstiques que desenvolupen.
Volem agrair a l’Ajuntament de l’Eliana el regal amb què ha obsequiat a l’escola d’Onkilahden: l’escultura que reprodueix la sargantana de trencadís del parc i que ara ja queda allí com a record del pas de l’escola de L’Olivera de L’Eliana per Vaasa.
Vicen Córcoles y Cristina Llorens.
MOBILITATS ERASMUS+ KA 1
Ja som més a prop d’iniciar les mobilitats aprovades per al nostre projecte ERASMUS+ KA1 “Europa entra en la escuela. Hacia la internacionalización del Centro”.
La primera serà una visita de 2 setmanes en Abril (jobshadowing) a l’escola finlandesa de Onkilahden, en Vaasa.
Les següents mobilitats seran els següents cursos de perfeccionament:
–Teaching music in Primary schools (UK)
–Enhancing creativity and innovation in my classroom (Bèlgica)
-The Montessori Method with children Language Training (Itàlia)
–CLIL-Methodology& ICT tools for teachers working with CLIL (Malta)
-Integrated Curriculum teaching global skills through science and arts (Finlàndia)
–One week on physical education (UK)
Per acabar amb una última visita a l’escola sueca de Sinntorpsskolan, en Lindome.
Amb totes aquestes mobilitats estem convençuts-des que millorarem la nostra competència lingüística, ampliarem els nostres coneixements en noves tecnologies i obrirem la nostra mirada cap a l’espíritu d’una Europa global, diversa i tolerant.