
La Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana impulsa els Projectes d’Innovació i Inclusió Educativa (PIIE) com a iniciativa per a millorar la qualitat educativa, lligant la innovació pedagògica con la inclusió. Es tracta de projectes biennals (dos cursos acadèmics) desenrotllats en centres educatius, orientats a transformar les pràctiques docents i l’organització escolar per a respondre als reptes actuals (digitalització, diversitat, sostenibilitat, etc.) i afavorir l’equitat. Estos projectes alineen els seus objectius con les estratègies educatives nacionals (LOMLOE) i con els Objectius de Desenrotllament Sostenible de l’Agenda 2030, promovent canvis metodològics, millores en la convivència escolar i l’obertura de l’escola al seu entorn social. La normativa autonòmica en matèria d’inclusió educativa subratlla aspectes clave com la coeducació, l’atenció a la diversitat i necessitats educatives especials, l’educació per a la salut, l’accessibilitat tecnològica i el Disseny Universal d’Aprenentatge (DUA), o la interculturalitat, tots els quals es reflectixen en les línies d’acció d’estos projectes.
La convocatòria de PIIE definix una seriós de línies temàtiques prioritàries que guien el caràcter innovador i inclusiu dels projectes. Per al bienni 2024-2026 es van establir les següents línies de treball:
- Convivència i benestar emocional: iniciatives per a millorar la convivència escolar, l’educació valores i la salut emocional d’alumnat i professorat.
- Sostenibilitat i educació ambiental: projectes orientats a la conscienciació ecològica, la gestió ambiental del centre i el desenrotllament sostenible.
- Alimentació, deporte i vida saludable: propostes que fomenten hàbits de vida saludables, activitat física, nutrició equilibrada i benestar físic.
- Tecnologia i digitalització en àmbits sociolingüístics: ús innovador de tecnologies digitals per a millorar la competència lingüística, el plurilingüisme i la comunicació, integrant a la comunitat educativa.
- Tecnologia i digitalització en àmbits cientificotècnics: projectes STEAM que incorporen ferramentes tecnològiques per a impulsar aprenentatges científics, pensament computacional i innovació tècnica.
- Creació i expressió artística: iniciatives pedagògiques basades en les arts (música, plàstica, teatre, literatura, etc.) com a mitjà d’innovació educativa i participació de l’alumnat.
- Uns altres (lliure designació): a més de les categories anteriors, cada centre pot proposar qualsevol altra temàtica que considere pertinent segons la seua realitat i context específic. Esta flexibilitat permet abordar necessitats particulars del centre, sempre que es mantinga l’enfoque innovador i inclusiu.
Cada projecte ha d’inscriure’s en una d’estes línies principals, que actuen com a marc per a assegurar que les propostes contribuïsquen tant a la transformació innovadora del centre com a la millora de la inclusió de tot l’alumnat. En la pràctica, molts projectes abasten de manera transversal diverses d’estes àrees (por exemple, un projecte pot combinar tecnologia i convivència, o sostenibilitat i hàbits saludables), però es necessari definir la línia central que orienta el seu disseny.
