Tutoria entre iguals

TEI LOGO

Programa Tutoria Entre Iguals (TEI)

El programa TEI té per objectiu previndre i actuar sobre els casos d’assetjament escolar. Aquest programa implica a tota la comunitat educativa. Amb aquest programa també pretenem afavorir la bona convivència i facilitar la integració dels alumnes que venen de les escoles, així com donar veu a l’alumnat i implicar-los activament en la convivència pacífica de l’institut.

Al nostre centre es concretà per primera vegada al curs 2014-15. Els alumnes de 3r d’ESO (i alguns de 4t) tutoritzen els alumnes de 1r d’ESO, ja que tenen la capacitat de detectar i actuar sobre els possibles abusos de poder que es poden donar allà on el professorat no està present: patis, passadissos, autobús, cantina, etc.

Metodologia:

• S’actua sobre les conductes grupals, mai sobre la víctima ni sobre l’agressor.
  • Es busca que el silenci del grup no reforce les accions de l’agressor.
  • La resolució dels conflictes serà sempre pacífica.
  • Una resolució violenta comporta l’expulsió del programa del alumne-tutor i les sancions adequades.

Planificació:

• Durant els mesos de setembre i octubre, es fan sessions de informació/formació als alumnes de 1r i 3r d’ESO, per tal de sensibilitzar-los respecte a l’assetjament escolar.
  • Després es fa una sessió de formació a l’alumnat que serà tutor, per tal de donar-los ferramentes útils per poder actuar front a l’assetjament escolar.
  • També hi haurà un coordinador/a del programa encarregat/da d’actuar en els casos més complicats.

Com s’aplica?

• Es fan parelles d’un alumne nouvingut i un alumne de 3r i la durada de la seua tasca serà de tot el curs escolar.
  • Es lliuraran carnets i diplomes a tot alumne-tutor/a com un reconeixement de la seua tasca.
  • Els alumnes de 2n d’ESO continuaran tenint el mateix alumne tutor del curs anterior (que normalment estarà fent ara 4t).

Aquest programa no eximeix de l’aplicació del règim disciplinari pertinent per part de l’equip directiu en cas que fóra necessari.