Libros sobre Convivencia

CIC – LLIBRES – MENÚ

 

LLIBRES SOBRE CONVIVÈNCIA I IGUALTAT

En aquesta secció us mostrarem els llibres nous que el centre va adquirint relacionats amb la igualtat i la convivència. Els podeu trobar a la biblioteca del centre.

 

LLEGIR – NOVETATS – 026

 

Torna Chimamanda per alertar-nos del perill dels tòpics!

La nostra societat moltes vegades redueix els individus i els pobles a una sola «història», ens narra una visió única que es converteix en un tòpic, i els tòpics són perillosos, perquè ens expliquen una realitat esbiaixada i injusta i ens fan oblidar que existeixen altres perspectives.

 

LLEGIR – NOVETATS – 025

 

El llibre Univers d’Emocions és fruit d’una fusió de coneixements; ací conflueixen l’art, el disseny, la creativitat, la ciència, la psicologia i l’entreteniment. Aquest llibre naix gràcies a l’esforç d’un grup de professionals multidisciplinari: Eduard Punset, Rafael Bisquerra i PalauGea. La trobada no és en absolut casual; des del principi va existir una intenció.

Aprendre a gestionar emocions és la base de l’aprenentatge social i emocional. Però per a açò és imprescindible identificar-les prèviament. A través de les pàgines d’Univers d’Emocions podràs descobrir les més de tres-centes emocions que es representen en el llibrel. Podràs visualitzar alguna cosa tan abstracta com són les emocions, que es tornen visibles per a ajudar a la seua millor comprensió.

Una vertadera eina que ens permet comprendre el mecanisme complex que mou el nostre jo intern. Un punt de partida per a començar a gestionar els nostres sentiments.

 

LLEGIR – NOVETATS – 024

 

La intenció d’educar per a evitar qualsevol forma de discriminació, injustícia o violència està present en tots els contextos educatius; no obstant açò, per a treballar en aquesta línia fa falta anar més enllà de la teoria i els discursos ja que l’estigmatització, la victimització o la violència de gènere solament es manifesten quan les situacions exigeixen mostrar les actituds, els valors i les emocions que formen part de la identitat. Aquesta es construeix des de la infància a partir d’aprenentatges que no són fàcils d’identificar i, molt menys, d’abordar en una programació.

Per a les autores d’aquest llibre, el repte consisteix a oferir situacions que donen l’oportunitat d’aprendre a respectar i valorar la dignitat, la igualtat i la diversitat. Així, les activitats que ací s’arrepleguen ofereixen eines didàctiques per a analitzar amb els xics i les xiques la construcció social de les identitats de gènere, per a qüestionar les tradicions i compartir actituds i comportaments alternatius i no violents des de la seua pròpia experiència. Proposen dinàmiques mixtes per a crear un espai que afavorisca el diàleg intergenérico i on es puguen qüestionar els rols tradicionals i assajar alternatives; però també, activitats dissenyades per al treball específic amb xiques d’una banda i xics per un altre, creant-se el clima de confiança i intimitat que permet aprofundir en la construcció d’identitats de gènere particulars.

 

LLEGIR – NOVETATS – 023

 

No ens agrada que ens facin callar. Ni en l’àmbit públic ni en el privat. A l’Odissea, Telèmac censura la seva mare Penèlope i deixa clar que mythos  (referint-se al fet de parlar en públic i amb autoritat) és cosa d’homes.  L’eco d’aquest moment clàssic homèric encara ressona.

Mary Beard parteix de l’exabrupte de Telèmac per analitzar l’exclusió de les dones de l’esfera pública en les societats occidentals, a l’antiguitat grega i romana i als nostres dies. En aquestes dues conferències, a més, explora els fonaments culturals de la misogínia en la política i en la vida laboral, i demostra com una certa idea de poder (i també de coneixement, d’experiència, d’autoritat…) ha exclòs, o ha tendit a excloure, les dones.

 

LLEGIR – NOVETATS – 022

 

Un cop sobre la taula per reforçar el paper del feminisme en la nostra societat. Sense embuts, sense mitges tintes, sense por. Amb humor. Imprescindible, urgent i en vena. Un curs de feminisme exprés, amb raons i arguments, dades i exemples, i, també, humor, ironia i un punt de sarcasme. Una obra necessària que denuncia el masclisme encobert en tots els àmbits de la nostra vida quotidiana –l’educació, la llengua, la cultura, els mitjans de comunicació, la política…– i que crida a fer-li front d’una manera radical: amb una revolució, la revolució feminista del segle XXI que ho canviarà tot, perquè canviarà les dones.

Natza Farré s’erigeix com una veu reivindicativa, entusiasta i rebel que escriu, des de l’inconformisme més absolut, que les dones han de ser feministes per naturalesa, pel simple fet de ser dones. Si no ho són, aquest llibre les acabarà de convèncer. Només així podran canviar el món.

 

LLEGIR – NOVETATS – 021

 

Aquesta novel·la conta la història d’un home, Mimoun Driouch, que viu a cavall entre dues cultures, la marroquina i la catalana. El personatge està centrat en la mentalitat autoritària i dèspota fins a l’impossible de Mimoun. Aquesta perspectiva ens la dóna la visió que se’n fa des dels ulls d’un altre personatge, la seva filla que es nega a sotmetre’s a les imposicions patriarcals d’un home descentrat des de petit que havia estat malcriat sobretot per les dones de la família. Mimoun és un obsessionat per les dones sense tenir-los el respecte que es mereixen i menys a les de la seva pròpia família que les maltracta i les humilia degradant-les al menyspreu més alt.
 

LLEGIR – NOVETATS – 020

 

Montreal, finals dels anys vuitanta del segle passat. Hélène és una xica de dotze anys que inexplicablement ha sigut deixada de costat per les seues antigues amigues, que ara es diverteixen humiliant-la en públic. El dia a dia de la protagonista és un infern i la seua autoestima es ressent fins al punt que arriba a assumir com a certs els insults rebuts. No vol recórrer a l’ajuda i comprensió de la seua mare, perquè la vida d’aquesta no és molt millor: sempre a la vora del col·lapse per esgotament, manté ella sola a Hélène i els seus dos germans. L’únic consol de Hélène és la lectura de Jane Eyre, la novel·la de Charlotte Brontë, amb la desgraciada protagonista de la qual se sent identificada. Jane, la rabosa i jo és una novel·la gràfica en la qual s’aborden temes com el pas de la infància a l’edat adulta, l’assetjament escolar, els problemes derivats de la baixa autoestima i la capacitat de l’art en general i la literatura en particular per a convertir-se en taules de salvació.

 

LLEGIR – NOVETATS – 019

 

Maus és la biografia de Vladek Spiegelman, un jueu polonès supervivent dels camps d’extermini nazis, explicada a través del seu fill Art, un dibuixant de còmics que vol deixar memòria de l’aterridora persecució que van patir milions de persones en l’Europa sotmesa per Hitler i de les conseqüències d’aquest sofriment en la vida quotidiana de les generacions posteriors. Apartant-se de les formes de literatura creades fins a la publicació de Maus, Art Spiegelman s’aproxima al tema de l’Holocaust d’una manera absolutament renovadora, i per a açò relata l’experiència de la seua pròpia família en forma de memoir gràfica, utilitzant tots els recursos estilístics i narratius tradicionals d’aquest gènere i, alhora, inventant altres nous. La radicalitat narrativa d’aquesta obra va marcar un abans i un després en l’univers de la novel·la gràfica, i per açò Maus va obtenir el primer i únic premi Pulitzer atorgat a un còmic.

 

LLEGIR – NOVETATS – 018

 

Quinze nous retrats de dones que van fer front a tots els obstacles per a portar la vida que van escollir viure. Tremp Grandin, diagnosticada amb autisme, va promoure una reforma total de l’agricultura tradicional. Thérèse Clerc crea la residència Bava Yagás per a dones de més de 65 anys que tenen pocs recursos i moltes ganes de viure. Frances Glessner Lee descobreix de manera accidental la medicina forense i, de forma autodidacta, estableix el protocol actual utilitzat per la policia en les escenes del crim. Rapera afganesa o astronauta, reina dels bandits o vulcanóloga, inventora o periodista de recerca, les valeroses mai es rendeixen.

Penelope Bagieu va rebre aquest encàrrec del periòdic francés Le Monde. Va realitzar en total 30 retrats d’una selecció de dones valeroses, propietàries de la seua destinació i que van marcar la nostra societat.

 

LLEGIR – NOVETATS – 017

 

Ets únic i irrepetible? Gaudeixes socialitzant-te per inflar el currículum? Créixer i madurar són uns reptes fascinants per als quals et sents superpreparat/da? Argh. Fot el camp, sisplau.

Aquest llibre és per a la resta d’humans. Aquests còmics documenten com malgastar caps de setmana sencers sense fotre ni brot enganxat/da a internet, l’agonia d’anar pel carrer de la mà del noi o noia que t’agrada, passar el dia somiant que arribes a casa i et poses el pijama, i preguntar-te quan, exactament, et faràs gran.

Bàsicament, el llibre mostra els horrors de la vida moderna.

 

LLEGIR – NOVETATS – 016

 

Saps quants descobriments científics debem a les dones?

Encara que en els llibres d’història semble que les ciències són cosa d’homes, d’açò res: des de Agnodice, la primera metgessa coneguda de la història, fins a Rosalind Franklin, la química que va descobrir l’estructura de l’ADN, passant per Vera Rubin, l’astrònoma que va veure el que ningú veia, les dones han sigut pioneres en ciències des de l’inici dels temps. I així i tot, podries nomenar almenys a deu xiques guerreres que ho petaren en el món de les ciències? Si no pots, tranqui. Ací tens 25 exemples de supercientífiquess que demostren que les xiques i els laboratoris són una bona combinació. Qui va dir que les xiques no eren de ciències?

 

LLEGIR – NOVETATS – 015

 

Atenció, examen:
Qui va escriure la primera novel·la moderna de ciència ficció?
Qui va publicar els primers articles de periodisme de recerca?
Qui va elaborar la primera descripció de programari de la història?
Qui ostenta el títol d’esportista més versàtil de tots els temps?
Qui va dirigir la primera pel·lícula narrativa?
Qui va introduir el recurs «flux de consciència» en la literatura?
Qui va ser la persona més cercada de la Segona Guerra Mundial pels nazis?
Qui va idear la majoria de funcionalitats que avui trobem en un llibre electrònic?
Qui va ser el primer humà a ser acceptat totalment en una comunitat de ximpanzés?
Qui va guanyar el Premi Nobel de la Pau a l’edat més primerenca?
Què tal? Heu sabut moltes? No? Ni tan sols un sufi raspat? Vaja… Però si són fites històriques! Com és possible? Ara em vindreu amb açò que en el vostre temari no eixien, la clàssica excusa. Però pot ser que aquesta vegada tingueu raó. La majoria dels assoliments d’aquestes persones no han quedat registrats en els llibres ni s’han fet pel·lícules taquilleres sobre aquest tema. Resulta estrany, no? Amb el que han aportat al món! A què es deu aquesta amnèsia selectiva de la història? Doncs al fet que són èxits protagonitzats per dones.

En aquest llibre s’han reunit les vides al·lucinants de 26 superguerreres, des de Mary Shelley fins a Lady Gaga, passant per Ada Byron, Marie Curie, Virginia Woolf, Coco Chanel, Agatha Christie, Frida Kahlo, Simone de Beauvoir, Rosa Parks, Audrey Hepburn, Jane Goodall, Malala i moltes més.

Algunes són molt molt famoses i unes altres una mica menys conegudes, però totes elles han fet coses increïbles per les quals es mereixen estar en el olimpo dels déus. Que hauria de ser també el olimpo de les deesses, així que…

Aneu fent lloc, que les xiques guerreres han vingut per a quedar-se forever and ever!

 

LLEGIR – NOVETATS – 014

 

Si partim de la constatació que dins del sistema educatiu hi ha homofòbia i a aquest fet li unim que la LOE reconeix la diversitat afectiu-sexual i concreta la necessitat de superar comportaments sexistes, i si tenim en compte que hi ha diversitat sexual i afectiva entre l’alumnat, les famílies, els docents i altres professionals dels centres escolars, es fa necessària la lectura d’aquesta obra com una forma de combatre l’homofòbia des de l’educació i com a eina per a treballar pel principi de normalització de qualsevol tipus de diversitat.

En ella es demostra que la diversitat afectiu-sexual no és una possibilitat sinó una realitat, per la qual cosa la resposta educativa no ha d’anar encaminada cap a uns pocs sinó cap a totes i tots els estudiants. Aquesta obra ha sigut escrita per professionals de l’educació en actiu, per açò ofereix idees pràctiques sobre com combatre l’homofòbia i el sexisme des de les aules i de com treballar per la igualtat i la normalització de la diversitat afectiva i sexual dins dels centres educatius de Secundària.

 

LLEGIR – NOVETATS – 013

 

Guia per a pares de lesbianes, gais, bisexuales i transexuales. Eixir de l’armari és una guia per a comprendre i acceptar l’orientació sexual d’un fill o una filla i mantenir un diàleg constructiu. Es tracten ací les pors que els pares senten pel que fa a:

• Què dir i què no dir.

• Com tractar les qüestions socials, el prejudici religiós i la intolerància.

• Quines qüestions legals han d’afrontar les persones LGTB.

• Com entendre l’homofòbia

I el més important, explica com cal comunicar que, siga el que siga l’opció sexual o de gènere, els pares mai deixaran de voler-li. El moment d’eixir de l’armari és un moment molt delicat. Requereix que els pares es replantegen quins són els seus sentiments cap a l’homosexualitat. Eixir de l’armari és un llibre útil, ple d’idees i informació, i una guia pràctica per als pares i mares de xiquets i xiquetes gais, lesbianes bisexuales i transgènere.

 

LLEGIR – NOVETATS – 012

 

Nou autores espanyoles signen nou relats inèdits inspirats en grans figures de la literatura escrita per dones.

 

 

LLEGIR – NOVETATS – 011

 

Primera novel·la juvenil protagonitzada per una xiqueta transexual a Espanya.

Quan Paula va nàixer tots van creure que era un xiquet, però ella sabia que no era així. El dia en el qual mor la seua mare comencen els seus problemes, ja que el seu pare i la seua àvia, amb els quals es veu obligada a viure, no semblen disposats a acceptar la seua vertadera identitat.

La seua àvia s’enfada amb ella, i li lleva la nina que li ha regalat la seua tia, perquè pensa que una nina no és un joguet apropiat per a un xiquet. Un dia, mentre juga amb una pilota, Paula coneix a Laura, una xiqueta de la seua mateixa edat, de la qual es fa amiga i confident. Les xiquetes es fiquen en un embolic tremend en entrar en l’església del poble quan no hi ha ningú i es veuen embolicades en un misteriós robatori que hauran de resoldre. Aconseguirà Paula resoldre el misteri, eixir airosa de la seua aventura i ser acceptada tal com és per la seua família?
 

LLEGIR – NOVETATS – 010

 

La princesa Li vivia amb el seu pare, el rei Wan Tan, en un palau preciós. Ella estimava a la Beatriz, una noia de terres llunyanes. Les dues eren molt felices fins que el rei Wan Tan va fer cridar a la princesa. Havia arribat el dia de casar-se amb un jove de la cort.

El conte tradicional de màgia… però diferent. Una faula sobre la igualtat i, sobretot, una història d’amor.

 

LLEGIR – NOVETATS – 009

 

Més que un conte per a valents, és una aposta educativa per trencar els estereotips de gènere. Qui decideix que el rosa és de nenes i el blau de nens, o que hi ha actituds «impròpies» de xiquets o de xiquetes? Quan crèiem que això ja estava superat, arriba Luca i ens fa veure que tot segueix igual.

 

LLEGIR – NOVETATS – 008

 

Habitualment no qüestionem què vol dir ser dones o ser homes, i donem per descomptat que és fruit de processos biològics. En aquest llibre expliquem el gènere com una construcció cultural que regula les diferències i desigualtats entre dones i homes i que suposa l’exclusió de les persones trans, intersex, gais, lesbianes i bisexuals. Al llarg d’aquestes pàgines mostrem quines són les pressions, les violències i els discursos que estableixen les normes del gènere i que moldegen les nostres vides.

 

 

LLEGIR – NOVETATS – 007

 

Una obra sobre totes les orientacions sexuals per a totes les persones, sense importar el seu gènere o sexualitat.  Aquest llibre és gai és una obra divertida i honesta que omple un buit en la no ficció homosexual. A voltes, als xics els agraden altres xics. A voltes, a les xiques els agraden altres xiques. A voltes, a les xiques els agraden els xics i les xiques. A voltes, als xics els agraden les xiques i els xics. A voltes, a les persones no els agraden ni xics ni xiques. A voltes, un xic voldria ser una xica. A voltes, una xica voldria ser un xic. És així de senzill. Aquest llibre és gai és una obra sincera, inclusiva i inspiradora, divertida però també seriosa, destinada a joves i persones de qualsevol edat que volen saber què és açò de la identitat sexual i com explorar la pròpia sexualitat al marge d’estereotips.

LLEGIR – NOVETATS – 006

1, 2, 3, 4 … historietes diverses. Guia sobre diversitat afectivo-sexual i identitats de gènere per a adolescents de SUSANNA MARTÍN i NAC SCRATCHS (2011).

Aquesta obra sorgeix de la reflexió, del debat i d’observar que avui dia encara perduren l’homofòbia i la transfòbia: formes de discriminació per l’opció sexual o per la identitat de gènere.

Aquest còmic és una eina bàsica pensada per als adolescents, que pretén contribuir a eliminar l’homofòbia i la transfòbia i al mateix temps reivindicar un món més respectuós i inclusiu, en el qual per fi puguem arribar a la igualtat social per a tothom. Perquè qualsevol pot formar part d’una d’aquestes historietes.

DIVERSITAT AFECTIVA

 

LLEGIR – NOVETATS – 005

Famílium 2.0 Sobreviure l’adolescència de Raimon Casals, Glòria Canyet i Maria Velasco (2013) és una eina per normalitzar la diversitat familiar, la diversitat cultural i altres temes de gran actualitat, com la immigració i la interculturalitat, el gènere i l’orientació afectivosexual dels joves, la cura del medi ambient, els pros i contres de la tecnologia, les noves formes de comunicar-se, etc.

L’objectiu és fomentar el diàleg i els vincles intergeneracionals tenint en compte, per una banda, la intel·ligència emocional, i per l’altra, la importància de perdre la por a obrir el cor per poder construir entre tots un món més just, saludable i sostenible per a tothom.

Aquest llibre va adreçat tant als adolescents com a tota la comunitat educativa: familiars, formadors i qualsevol col·lectiu implicat en l’educació en valors dels joves.

DIVERSITAT FAMILIAR

 

LLEGIR – NOVETATS – 004

Famílium XXI de Glòria Canyet Estanyol, Isabel Bellvehí Negre, Maria Girón i Figuerola (2011) és més que un joc i més que un conte, és per llegir i per jugar alhora. Els protagonistes del conte són nens i nenes de 12 famílies diferents.

El joc consisteix en llegir la història de cada nen o nena i cercar el dibuix de la família que li correspon. Trobaran models de famílies com la transcultural, la reconstituïda o l’adoptiva. D’aquesta manera reconeixeran una realitat diversa i rica que ampliarà i actualitzarà el concepte de família. inspirat en famílies i personatges reals.

DIVERSITAT FAMILIAR