Servei de Mediació

Mediación Inicio

Servicio de Mediación escolar

SERVEI DE MEDIACIÓ ESCOLAR

L’equip de mediació, format per professors i alumnes del centre, porten a terme les activitats relacionades amb la resolució pacífica de conflictes, entre les quals està la formació i la sensibilització de tota la comunitat educativa.

La mediació contribueix a regular la convivència en el centre desenvolupant actituds i habilitats relacionals positives, prevenint la violència, intervenint constructivament enfront dels conflictes, propiciant la reparació responsable i la reconciliació entre persones. Amb tot això, la millora en el clima del centre incideix positivament en la resta d’activitats educatives.

1. Què cal saber sobre la mediació escolar?

• La mediació escolar té per objectiu educar per a la convivència.
  • Es basa en el diàleg, la cooperació i la responsabilitat de cada persona en el manteniment d’un clima pacífic.
  • Accepta les diferències, no intenta canviar les persones, ni les seues idees. Tan sols contribueix a evitar enfrontaments inútils i a crear consens.
  • Parteix del fet que quan es produeix un conflicte no es tracta de “jo o tu”, sinó de “jo i tu”, és a dir, nosaltres.
  • Es dirigeix al conjunt de la comunitat educativa: alumnat, professorat, famílies i personal de serveis i d’administració.
  • Els processos de mediació resulten especialment efectius a l’hora de regular els conflictes que es produeixen entre persones que mantenen una relació quotidiana.
  • Quan en un conflicte, la decisió final comporta que una persona guanye i l’altra perga no es pot dir mai que s’ha solucionat el conflicte.
  • La mediació suposa una aportació a la cultura del diàleg, el consens i la pau.

2. Què aporta la mediació a l’alumnat?

• La mediació contribueix a la formació integral dels alumnes.
  • Ajuda a crear grup i caliu humà en un context d’aula on tothom és acceptat.
  • Afavoreix la construcció d’actituds, valors i normes de manera efectiva i pràctica: no es tracta de dir què és correcte o no, ja que les activitats són participatives i s’utilitzen com a base per a la reflexió i acció.
  • S’aprén a defensar les pròpies idees (assertivitat), a posar-se en el lloc dels altres (empatia), a tenir en compte els interessos (col·laborar), a escoltar per comprendre (escolta activa), a pensar (reflexivament, creativament i críticament), a implicar-se en la millora del propi entorn (participació activa), a comprendre, expressar i regular els sentiments (educació emocional), a defensar el dret de les persones (justícia social),…
  • Es desenvolupen habilitats per fer front per sí mateixos als conflictes que, de manera natural, viuran al llarg de la seua vida.

3. Quin és el rol del mediador/a?

• A l’IES Serra d’Irta, les persones que es troben en una situació conflictiva poden optar per demanar la intervenció del mediador/a.
  • El mediador/a reuneix les persones en conflicte i els explica que treballaran per canviar la situació. La participació és sempre voluntària i allò que es diu és confidencial.
  • El mediador/a no jutja, ni dóna consells, ni pren decisions: no té poder.
  • Hi ha quatre normes: parlar sense interrompre, evitar les desqualificacions, cooperar en la recerca d’una via de eixida i mantenir la confidencialitat.
  • Els protagonistes del conflicte decideixen per ells mateixos; per tant, el poder de decisió és a les seues mans.
  • Un cop comença la trobada, el mediador escolta a cada persona per separat i mira de posar-se en el seu lloc per tal d’entendre com veu la situació, com la fa sentir i què li suposa.
  • A continuació treballa per elaborar una definició conjunta del conflicte que recollirà les preocupacions de cada part.
  • Després convida a formular el màxim d’idees creatives i suggeriments per canviar la situació. Els protagonistes del conflicte n’escolliran les dues o tres més interessants i les exploraran, cooperant en la busca d’una via satisfactòria pels dos.
  • Finalment, es pren una decisió de comú acord, el futur compliment de la qual depèn de que, durant la trobada, s’hagen transformat les actituds negatives d’una persona envers l’altra en reconeixement i revalorització mútues.
  • És usual i recomanable el treball en comediació (2 mediadors), això permet que en un conflicte entre docent i alumne els mediadors serien un/a docent i un/a alumne.

Si observes algun conflicte susceptible de ser mediat, anima els implicats a sol·licitar la mediació explicant els seus avantatges i ajuda’ls a emplenar el formulari que trobaran a la consergeria del centre.