Servicio de Mediación escolar

 

SERVEI DE MEDIACIÓ ESCOLAR

 


L’equip de mediació, format per professors i alumnes del centre, porten a terme les activitats relacionades amb la resolució pacífica de conflictes, entre les quals està la formació i la sensibilització de tota la comunitat educativa.

La mediació contribueix a regular la convivència en el centre desenvolupant actituds i habilitats relacionals positives, prevenint la violència, intervenint constructivament enfront dels conflictes, propiciant la reparació responsable i la reconciliació entre persones. Amb tot això, la millora en el clima del centre incideix positivament en la resta d’activitats educatives.

1. Què cal saber sobre la mediació escolar?

  • La mediació escolar té per objectiu educar per a la convivència.
  • Es basa en el diàleg, la cooperació i la responsabilitat de cada persona en el manteniment d’un clima pacífic.
  • Accepta les diferències, no intenta canviar les persones, ni les seues idees. Tan sols contribueix a evitar enfrontaments inútils i a crear consens.
  • Parteix del fet que quan es produeix un conflicte no es tracta de “jo o tu”, sinó de “jo i tu”, és a dir, nosaltres.
  • Es dirigeix al conjunt de la comunitat educativa: alumnat, professorat, famílies i personal de serveis i d’administració.
  • Els processos de mediació resulten especialment efectius a l’hora de regular els conflictes que es produeixen entre persones que mantenen una relació quotidiana.
  • Quan en un conflicte, la decisió final comporta que una persona guanye i l’altra perga no es pot dir mai que s’ha solucionat el conflicte.
  • La mediació suposa una aportació a la cultura del diàleg, el consens i la pau.

 2. Què aporta la mediació a l’alumnat?

  • La mediació contribueix a la formació integral dels alumnes.
  • Ajuda a crear grup i caliu humà en un context d’aula on tothom és acceptat.
  • Afavoreix la construcció d’actituds, valors i normes de manera efectiva i pràctica: no es tracta de dir què és correcte o no, ja que les activitats són participatives i s’utilitzen com a base per a la reflexió i acció.
  • S’aprén a defensar les pròpies idees (assertivitat), a posar-se en el lloc dels altres (empatia), a tenir en compte els interessos (col·laborar), a escoltar per comprendre (escolta activa), a pensar (reflexivament, creativament i críticament), a implicar-se en la millora del propi entorn (participació activa), a comprendre, expressar i regular els sentiments (educació emocional), a defensar el dret de les persones (justícia social),…
  • Es desenvolupen habilitats per fer front per sí mateixos als conflictes que, de manera natural, viuran al llarg de la seua vida.

3. Quin és el rol del mediador/a?

  • A l’IES Serra d’Irta, les persones que es troben en una situació conflictiva poden optar per demanar la intervenció del mediador/a.
  • El mediador/a reuneix les persones en conflicte i els explica que treballaran per canviar la situació. La participació és sempre voluntària i allò que es diu és confidencial.
  • El mediador/a no jutja, ni dóna consells, ni pren decisions: no té poder.
  • Hi ha quatre normes: parlar sense interrompre, evitar les desqualificacions, cooperar en la recerca d’una via de eixida i mantenir la confidencialitat.
  • Els protagonistes del conflicte decideixen per ells mateixos; per tant, el poder de decisió és a les seues mans.
  • Un cop comença la trobada, el mediador escolta a cada persona per separat i mira de posar-se en el seu lloc per tal d’entendre com veu la situació, com la fa sentir i què li suposa.
  • A continuació treballa per elaborar una definició conjunta del conflicte que recollirà les preocupacions de cada part.
  • Després convida a formular el màxim d’idees creatives i suggeriments per canviar la situació. Els protagonistes del conflicte n’escolliran les dues o tres més interessants i les exploraran, cooperant en la busca d’una via satisfactòria pels dos.
  • Finalment, es pren una decisió de comú acord, el futur compliment de la qual depèn de que, durant la trobada, s’hagen transformat les actituds negatives d’una persona envers l’altra en reconeixement i revalorització mútues.
  • És usual i recomanable el treball en comediació (2 mediadors), això permet que en un conflicte entre docent i alumne els mediadors serien un/a docent i un/a alumne.

Si observes algun conflicte susceptible de ser mediat, anima els implicats a sol·licitar la mediació explicant els seus avantatges i ajuda’ls a emplenar el formulari que trobaran a la consergeria del centre.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies