Projecte Guardabosc 🌳

6A827135-0168-4B68-A276-7E55A6C0AA53

L’IES Rei en Jaume ha estat un dels 50 centres educatius de Primària i ESO de la Comunitat Valenciana seleccionats per a participar en el Projecte d’Innovació educativa Guardabosc. Es tracta d’una recient innovadora iniciativa d’educació ambiental, dissenyada per a sensibilitzar l’alumnat d’entre 10 i 16 anys en la prevenció dels incendis forestals. Des d’Educació s’ha considerat important crear aquest nou projecte de reforç desprès dels dramàtics incendis forestals a les nostres terres de fa dos estius. L’objetiu és crear en els centres educatius entorns de treball col·laboratius que unisquen educació i medi ambient, amb l’objectiu de dotar l’alumnat de coneixements i capacitats per a comprendre el seu entorn natural més pròxim i que coneguen la riquesa i la diversitat que ofereixen els espais naturals.“GUARDABOSC” vol impulsar el treball en els centres educatius amb programes mediambientals que desenvolupen de forma creativa la innovació pedagógica a través del contacte amb la natura.

Així, es pretén generar una actitud proactiva entre l’alumnat, de respecte i cura cap a la natura incidint en els recursos i serveis que aporten els boscos per al desenvolupament de la vida del notres planeta, al mateix temps que es fomenta entre els escolars la companyonia, l’empatia i el treballl en equip. En aquest projecte ha participat l’alumnat de 3r de PDC, l’alumnat de FPB d’aprofitaments forestals i part de l’alumnat de FPB d’Informàtica i Oficina

ETAPES DEL PROJECTE

▪️una primera fase, el professorat implicat al projecte, va impartir a l’alumnat unes sessions teóriques per tal de donar-los nocions bàsiques sobre els incendis forestals, la seua propagació, prevenció, extinció i restauración post-incendi.

▪️En una segona etapa, amb l’ajuda de dos tècnics de medi ambient i el seu professorat, l’alumnat participant va visitar el PNM de La Murta i La Casella per poder integrar tots els coneixements adquirits durant les classes teòriques, així com per poder conèixer el seu entorn natural més pròxim de manera més exahustiva (vegetació, fauna i zones d’interés). Durant la visita es va treballar amb un quadern de camp creat per a l’ocasió, on en cada parada es treballava un aspecte important relacionat amb el paratge visitat.

▪️Finalment, ja en la darrera fase s’ha creat un mural expositiu on es troben represenades les espècies vegetals més representatives de la solana, d’umbria i de barranc del PNM de La Murta i La Casella. En cadascuna de les imatges s’ha implantat un QR perquè tota la comunitat educativa del nostre IES puga conèixer les característiques d’aquestes espècies forestals.