El Pla de Convivència del centre estableix diversos mecanismes per tal de crear un bon clima de convivència, prevenir la conflictivitat i tractar-la, tant des del punt de vista de la seua resolució pacífica i dialogada, com dela seua sanció a través de la normativa establerta.
La mediació és un mètode estructurat de resolució de conflictes en què una tercera part assistix a les persones en conflicte escoltant les seues preocupacions, facilitant la comunicació i ajudant-los a negociar.
• Ha de contemplar-se en el marc d'un programa de convivència més ampli.
• És una ferramenta més al servici d'un model de convivència positiu i pacífic.
• La mediació és un procés l'objectiu del qual és la resolució d'un conflicte basant-se en els interessos i necessitats de les persones involucrades.
• Suposa la intervenció d'una tercera persona imparcial, la persona mediadora, que ajuda a les parts a restablir la comunicació, a comprendre's i a treballar conjuntament fins a arribar a un acord mútuament satisfactori.
• Les parts voluntàriament accepten l'assistència del mediador en la busca de solucions.
• Té caràcter preventiu al pretendre reduir els nivells de violència.
• És un exercici de respecte i de diàleg i una experiència educativa que fomenta el creixement personal, la comunicació, l'empatia, el compromís amb les decisions tomadas...
• Voluntarietat: Les parts acudixen a la mediació voluntàriament i poden decidir abandonar-la en qualsevol moment.
• Autonomia de la decisió: Les parts conserven la capacitat de prendre decisions respecte al seu conflicte.
• Neutralitat i imparcialitat: La persona mediadora no es posiciona a favor de cap de les parts.
• Confidencialitat: El que es diu en la mediació no pot repetir-se en un altre fòrum.
• Bona fe: Les parts acudixen al procés de mediació perquè el seu objectiu és, realment, solucionar el conflicte.
En un primer moment, el conflicte és remés al servici de mediació per un/a docent, directiu o alumne/a; a continuació, les persones coordinadores del servici de mediació es reunixen, per separat, amb les parts protagonistes del conflicte, per a informar-se sobre el mateix i per a oferir-los la possibilitat d'acudir a mediació; si les parts accepten mediar, s'assignen els/ les mediadors/es al cas i s'organitza la mediació; uns dies després, es desenrotlla el procés de mediació i finalment, més avant, es realitza un seguiment i una avaluació del seu resultat.
• Si no es complixen els principis de la mediació.
• Quan el reglament del centre determina que la situació ha de conduir-se per via disciplinària.
• Quan no es tracta d'un conflicte de caràcter interpersonal o els temes no són negociables, per exemple, situacions de disrupció en l'aula.
• Comentant-ho al tutor.
• Comentant-ho al professor.
• Buscant directament un professor mediador.