RESUM DEL PROJECTE

COLLITES DE SABERS

Un hort ecològic, sostenible, saludable i inclusiu al Porcar.

El nostre projecte consisteix a aprofitar els recursos i les possibilitats que proporciona l’hort de l’institut perquè l’alumnat, a través de les diferents activitats que aquest comporta (planificació, desenvolupament, manteniment i tallers associats), es familiaritze i estime les tasques i valors associats a l’agricultura ecològica. La intenció és aconseguir un canvi de percepció i d’hàbits en la seua vida diària i contribuir així a donar resposta a les necessitats provocades pels condicionants socials i mediambientals del nostre entorn.

L’alumnat viu majoritàriament en un entorn urbà i desconeix, per tant, molts aspectes de la vida rural i l’economia primària, tant pel que fa als procediments agrícoles tradicionals i la cultura associada al món rural, com a les tecnologies que hi poden ser aplicades. D’altra banda, una de les problemàtiques actuals més puixants és l’impacte negatiu de les activitats humanes en el medi ambient. L’entorn social del nostre alumnat no els permet una percepció clara i directa d’aquesta realitat i, menys encara, considerar solucions i dur a terme pràctiques sostenibles.

Encara que el currículum  inclou en les diferents matèries de les etapes educatives sabers i tasques orientats al coneixement dels ODS i els desafiaments del segle XXI, els resultats són insuficients per a aconseguir una conscienciació més vivencial i transformadora a llarg termini.

A més, en la societat actual s’observa una preocupació per la salut mental i física que el nostre alumnat comparteix. De vegades les fonts d’informació a les quals recorren, com ara les xarxes socials, no són fiables ni científiques. És la nostra responsabilitat fomentar l’esperit crític i posar al seu abast informació contrastada.

En un altre ordre de coses, l’alumnat presenta diferents nivells d’aprenentatge, motivacions i graus de participació. Si volem aconseguir una veritable igualtat d’oportunitats és necessari oferir activitats que impliquen totes les intel·ligències múltiples i altres agents i espais. D’aquesta manera es possibiliten condicions que faciliten la motivació i la inclusió.

L’hort escolar ofereix un entorn adequat perquè l’alumnat prenga consciència de totes aquestes realitats esmentades i actue en conseqüència.

El nostre projecte està dissenyat des d’una perspectiva globalitzada en la qual es té en compte la diversitat i heterogeneïtat del centre. És un espai de trobada i convivència entre alumnat de diversos cursos, capacitats i realitats (alumnat NESE, alumnes Erasmus+, alumnes amb problemes conductuals dins de l’aula…) que ajuda a millorar la inclusió, la convivència i la cohesió social.

Alhora aconseguim reforçar el lligam de l’alumnat amb la tradició i la llengua pròpies i contribuïm així a la recuperació del nostre patrimoni cultural.

En conclusió, amb aquest projecte aspirem a millorar i ampliar les actuals potencialitats del nostre hort, lligant-les amb la difusió i implantació de valors positius per al nostre centre en particular i per a la societat en general. Alhora, amb el desenvolupament del projecte busquem genera sinèrgies de diferents tipus, com ara l’obtenció del distintiu de qualitat “Segell de vida saludable”.