Diario de lectura: un espacio de creatividad literaria

El diari de lectura: un espai de creativitat literària

"Per a viatjar lluny, no hi ha millor nau que un llibre" (Emily Dickinson). Des del Departament de Valencià de l'IES Pla de Nadal volem ser l'espurna que pren la flama d'aquest viatge i aconseguir que cada llibre deixe la seua empremta a l'imaginari col·lectiu de l'alumnat.

És per això que, al present curs, hem escollit el diari de lectura com un dels instruments per a treballar la competència lectora, prenent com a referència la iniciativa de Cristian Olivé (@xtianolive), professor de llengua a Barcelona.

Un quadern de lectura és un instrument que recull pensaments, sentiments, anècdotes i opinions al voltant dels temes transversals que es troben implícits al llibre: assetjament, masclisme, violència de gènere, relacions socials, amor… Els alumnes donen brida a la seua creativitat i van estirant el fil d'aquelles idees que els suscita la lectura.

L'objectiu d'aquesta eina és potenciar la reflexió en els adolescents i despertar el seu esperit crític. Es pretén fomentar l'estima per la lletra a través del ball de la imaginació i de la connexió amb els extraordinaris universos paral·lels que ens regala una bona lectura. D'altra banda, també es busca defugir la tirania de l'obligatorietat de la lectura i dels sistemes d'avaluació més tradicionals.

"A mi m'ha ajudat a treure conclusions sobre mi mateixa" comenta un alumne de 4t B. Una altra companya assegura que plasmar en un diari els seus pensaments li ha fet redescobrir el gust per la lectura i expressar sentiments d'una forma que no gosa fer habitualment.

Així, aquesta experiència ha donat com a resultat una col·lecció de quaderns de bitàcoles d'autèntics lletraferits que no sempre escriuen en línia recta sinó que ho fan vorejant les sendes més intrèpides de la literatura.