L’IES Dr. Peset Aleixandre ret homenatge al científic que dona nom al nostre centre

El darrer 24 de maig es complien huitanta anys de l’afusellament del doctor Joan Baptista Peset Aleixandre a Paterna. La persona que dona nom al nostre institut, no solament va ser un doctor valencià, va ser un científic de prestigi internacional i pioner en la lluita contra les pandèmies, va ser rector de la Universitat de València des de 1932 a 1934, va ser president d’Izquierda Republicana a València (partit del president de la República, Manuel Azaña) i va encapçalar la candidatura del Frente Popular per València en les eleccions del 16 de febrer de 1936, aconseguint un escó a les Corts espanyoles.

Amb l’establiment de la dictadura de Franco, va ser acusat per la seua implicació política en el període republicà i la seua col·laboració amb el bàndol republicà durant la Guerra Civil, per això, va ser detingut i traslladat a diversos camps de concentració fins al gener de 1940, quan ingressà a la presó Model de València i finalment fou l’executat a Paterna el 24 de maig de 1941.

Coincidint que l’alumnat de 4t d’ESO està estudiant el període de la Segona República, la Guerra Civil i el franquisme, els professors Laura Bautista Arnau i Sergio Orrios Marz del Departament de Geografia i Història, han desenvolupat un projecte que té per títol: HUIT RAONS PER LES QUE HAS DE SABER QUI VA SER EL DR. PESET ALEIXANDRE, i que pretén recordar i homenatjar la figura d’aquest “home bo i intel·ligent” en paraules de Vicent Andrés Estellés.

L’alumnat ha fet en huit cartells que presenten un codi QR que ens aporta la informació sobre les següents raons:
1. Perquè dóna nom al nostre institut i sentit al grau de FP que impartim.
2. Per la seua interessant biografia.
3. Per la seua implicació amb la Universitat.
4. Pel seu compromís amb la política.
5. Perquè va lluitar contra les pandèmies.
6. Perquè va patir la repressió franquista morint afusellat.
7. Per la divulgació del seu treball científic.
8. Pel seu llegat en l’actualitat.

A més a més, aquesta tasca ha comptat amb la col·laboració de Xelo Calatayud Girau del Departament de Valencià, que ha estat treballant amb els alumnes i les alumnes el llibre: Ofici permanent a la memòria de Joan B. Peset, que fou afusellat a Paterna el 24 de maig de 1941, que l’escriptor valencià Vicent Andrés Estellés va dedicar a Joan Baptista Peset Aleixandre en 1979 i amb la participació de la professora d’FP, Paqui Valero Cortés, per al desenvolupament del vídeo-entrevista al qual ens enllaça el codi QR de la primera raó que es planteja al projecte.

Finalment, aquest projecte de “memòria històrica i democràtica”, es complementarà amb la visualització del documental: PESET, UN HOME BO. Metge, rector i republicà i la visita al cementeri de Paterna, conegut com la “paredassa d’Espanya”,  ja que és la fossa comuna més gran del país amb 2.237 persones assassinades entre 1939 i 1956.

En definitiva, aquest projecte pretén anar més enllà dels grups de 4t, doncs estem parlant d’un “projecte de centre”, per això, des del Departament de Geografia i Història ens animen a tot el professorat i a l’alumnat a baixar al pati i investigar amb els nostres telèfons mòbils qui va ser aquest entranyable valencià que dóna nom al nostre centre!!