L’IES Dr. Peset Aleixandre organitza un First Dates literari

First Dates literari o com tindre una cita a cegues amb un llibre

Aquest any 2021, Sant Valentí va caure diumenge, però no per això anàvem a desaprofitar l’ocasió per a dur a terme un projecte que ens ha tingut a les professores del Departament de Castellà emocionades quasi dues setmanes. Volíem celebrar un Sant Valentí diferent, i volíem celebrar-ho amb el nostre alumnat: així va sorgir la idea d’un First Dates Literari, o cosa que és el mateix, una cita a cegues amb un llibre.

Bàrbara Pérez, Javier Bezares i Zaida López.

La idea era involucrar a l’alumnat en un projecte de foment a la lectura, que es desenvolupara a nivell de centre, no sols dins de les aules, sinó de manera pública, per a fer-los sentir protagonistes i visibles dels seus assoliments i aprenentatges, i que animara a les i els estudiants a participar en una activitat lúdica però també pedagògica i formativa. Partíem de la base que el programa de televisió First Dates era un producte que sabíem que un número important del nostre alumnat consumeix o, com a mínim, coneix. Però no es tractava de celebrar l’amor en parella, sinó l’amor per la literatura, per l’art, per aprendre, per la música. Com decía Einstein, «la força dt.́s poderosa de l’univers és l’amor». Durant segles ens han fet creure que l’únic amor vertader és el romàntic i que la resta d’amors no són igual d’importants. Com si una cançó, un llibre o un simple començar el dia no foren capaços d’estarrufar-nos la pell i de tocar la nostra ànima. Així que, amb aquests principis de resignificar aquest 14 de febrer que arriba tots els anys, ens vam disposar a crear les cites entre els nostres alumnes i alumnes, perquè també es tractava de construir un espai dins de l’aula on les i els estudiants se sentiren còmodes i còmodes per a parlar i compartir entre ells gustos en comú, de manera que no sols fomentàvem la lectura, sinó també la interrelació entre membres del mateix grup i l’autoconeixement mutu.

Cómo ho hem portat a l’aula?
1. En primer lloc, els comentem la iniciativa que havíem ideat prèviament, influïdes per les xarxes socials i pel programa televisiu: una cita a cegues amb un llibre. Per a això, els alumnes i alumnes, que podien participar de manera voluntària, havien de portar un llibre que els agradara molt embolicat perquè ningú ho descobrira.

2. En segon lloc, dissenyem una enquesta informal i divertida per a extraure de les respostes alguns trets en comú amb els quals aparellar a l’alumnat.

3. Una vegada van portar els llibres, els van embolicar en paper kraft i van crear els seus «perfils». En la part superior van escriure un tútulo alternatiu a través d’un joc de paraules seguit de pistes (autor, trama, género i subgénero narratiu, etc.) amb la intenció d’atraure i animar a la lectura del seu llibre als possibles lectors.

4. Seguidament, van dissenyar un marcapáginas en cartolina amb la seua cita favorita del llibre triat, que serviria de regal durant la trobada.

Cartell.

El dilluns 15, per fi i després de moltes emocions, tant per part de l’alumnat dels diferents cursos que van participar, com del professorat que va organitzar i va decorar els diferents espais del centre on s’anava a dur a terme el projecte, revelem les parelles i van tindre lloc les cites a cegues literàries, dins de les aules, amb distància de seguretat i màscares, però amb l’emoció d’estar jugant i gaudint de la literatura tots junts.

En finalitzar la cita, cada parella ha pogut fer-se una foto en el photocall que muntem en l’entrada de l’institut, sota el lema: «els amants dels llibres mai es van solos al llit». Ha sigut una experiència genial: van participar activament alumnes i alumnes de 1r ESO i de 1r de Batxiller. Tothom, incloent a les professores implicades, va poder gaudir d’una conversa literària, comentant, amb l’ajuda d’un guió preparat per a tal fi, els aspectes més destacats de les seues obres favorites: les trames, els personatges, els finals insospitats, etc., tot per a concloure amb la pregunta: llegiries el llibre que t’ha presentat la teua parella?

Ens congratula anunciar que van ser nombroses les parelles que, tant en l’ESO com en Batxiller, es van intercanviar entusiasmades els seus llibres, una vegada descoberts els seus títols originals i els autors. Podem qualificar aquesta activitat d’èxit, ja que va cridar l’atenció no sols de l’alumnat implicat, que va córrer a fer-se fotografies davant el photocall adornat amb els clàssics cors rojos, sinó també a altres companys i companyes d’altres grups i a gran part del professorat. Sens dubte, un èxit que tractarem de replicar l’any que ve, per a poder tornar a fotografiar aquestes escenes que veiem en les imatges.