Des del curs passat en el nostre centre, l’IES Músic Martín i Soler, alguns cursos estan realitzant una activitat a l’inici de la classe portada a terme per la professora de Valencià, Esther Bueno.
Aquesta iniciativa va sorgir inicialment dirigida a l’alumnat de segon de batxillerat, ja que són alumnes que solen estressar-se bastant, sobretot a final de curs quan ja es va acostant la data de les proves PAU. Aquest tipus d’activitat ja l’havia realitzada puntualment en cursos anteriors en el meu anterior centre, però va ser el curs passsat quan em vaig plantejar proposar als alumnes de segon de batxillerat la possibilitat de dedicar els cinc minuts inicials de la classe a treballar tècniques de meditació i pranayama (ioga de la respiració), per tal de controlar els nervis i millorar la capacitat de concentració. Els alumnes van rebre la inciativa de manera entusiasta i cada setmana treballàvem alguna meditació o respiració concreta. Al poc temps, i veient els beneficis, em vaig plantejar ampliar l’activitat a la resta dels meus alumnes, cosa que van acceptar de bon grat.
Essencialment l’activitat consisteix a dedicar els primers cinc minuts de la classe a practicar alguna meditació, relaxació o respiració que ha estat prèviament explicada en el blog de segon de batxillerat (pneumamartinisoler.blogspot.com), de manera que quan comença la setmana els alumnes ja han pogut haver llegit l’explicació de la meditació, la tècnica i fins i tot la música amb la qual treballarem.
Bàsicament es tracta de tècniques molt senzilles del ioga kundalini i mindfulness per tal de fer que l’alumnat puga dedicar un temps al dia a la introspecció i l’autoconeixement, a banda de donar-los eines per tal de superar situacions de màxim estrés o nerviosisme. Aquestno és el lloc ni el moment de donar referències, però actualement hi ha molts estudis neurocientífics que estan descobrint i valorant els beneficis de una bona tècnica respiratòria i de la meditació en la salut integral de les persones.
L’experiència en general és molt positiva i a la majoria dels alumnes els agrada dedicar-se aquests cinc minuts, noten que els calmen i els centren i una vegada que s’hi acostumen la demanen si alguna dia no es fa. Per això, i basant-nos en la nostra pròpia experiència i en la d’altres centres pioners en el tema, per al curs següent estem intentant implementar aquesta activitat en un microprojecte anomenat “Projecte silenci” en el qual participaran ja més professors i es farà de manera més coordinada i arribant a més alumnes i grups. Aquest projecte estarà inclòs en el Pla Integral de Convivència del centre, que compta amb diferents microprojectes utilitzant diverses tecnologies i programes per tal de millorar la convivència en el centre i que al seu torn s’inclouria en un Projecte Europeu K2 que el nostre institut pretén iniciar el curs vinent.
Si voleu saber més sobre el tema i el que hem fet respecte a aquesta activitat durant el curs podeu entrar en el blog de segon de batxillerat, pneumamartinisoler.blogspot.com i clicar sobre les etiquetes de “meditació o respiració”.