En aquest projecte interdisciplinari pretenem recrear l’experiment que va realitzar Eratòstenes fa més de 2000 anys amb les eines digitals de les quals disposem. En primer lloc, s’analitza històricament el procediment que es va realitzar en el seu moment i es compara la diferència amb la proposta actual d’aquest treball.
A més, el projecte s’emmarca en una col·laboració en eTwinning amb un institut polonès. L’objectiu d’aquest treball serà unir les disciplines històriques, matemàtiques i el mètode científic per a estimar el valor del radi de la Terra. Amb ell es realitzarà una sèrie d’activitats i propostes de treballs per a entendre la seua utilitat.
Nivells implicats
1r ESO: ús de geometria bàsica i estudi de la influència del moviment de rotació i translació en les estacions. Mesuraments amb colzes egipcis.
4t ESO:ús de trigonometria per a l’obtenció de la latitud i ràdio terrestres.
L’experiment
Degut a l’eix inclinat de la Terra, es produeixen els fenòmens de variació de temperatura entre hemisferis durant l’any, que és el que es coneix com les estacions. Malgrat això, hi ha dues dates clau que es diuen equinoccis, on els raigs solars arriben de manera perpendicular a l’equador.
Tant la proposta d’Eratòstenes com la nostra, l’experiment consisteix a analitzar l’ombra que produeix un pal prop del moment de l’equinocci (21/03/26).
La diferència entre l’experiment clàssic radica en el fet que no mesurarem l’ombra exactament a l’hora en què es produeix l’equinocci, per la qual cosa necessitem una referència respecte al nord (ens indica la direcció del meridià), per a realitzar correccions en la mesura.
La fórmula que utilitzem és:
tan(α_latitud) = (L_sombra · sin(β_norte)) / h_poste







