Gimcana Les bruixes i el patrimoni industrial

L’alumnat de 1r d’ESO ha participat en una gimcana consistent en atrapar bruixes del llibre de Roald Dahl i al mateix temps conèixer el patrimoni industrial del Port de Sagunt. Finalment l’oratge ha cedit i ha permés realitzar-la sense una gota de pluja entre les 10.00 i les 14.00 hores del dijous 28 d’abril.

L’activitat s’ha organitzat des de l’Àmbit Social i Lingüístic amb la col·laboració de Julia Benito i Tania Martínez del departament de Castellà; Antonio Ortiz, membre del grup de treball «Contrast», que ha aportat fonts i recursos d’experiències anteriors semblants, i Maria García del departament de Geografia i Història; i David Mas i Ramon Peris del departament de Valencià. També han ajudat Estefania García del departament d’Anglés i alumnat de 4t d’ESO d’Art dramàtic que estaven al control de diversos punts de la gimcana.

Mapa interactiu

L’objectiu d’aquesta gimcana és arribar a 14 punts de la població a partir de pistes per a descobrir la ruta per arribar a llocs majoritàriament relacionats amb el patrimoni industrial que es conserva en la població. Al mateix temps van col·leccionant unes targetes que al dors tenen impreses bruixes a partir de la lectura que han fet del llibre Las brujas. Aquestes mateixes targetes són les que faciliten preguntes i informació amb QR per tal d’arribar a tots els llocs assignats. També disposen d’un QR que facilita l’accés a un mapa interactiu que mostra els llocs on s’ha d’anar, així com la informació i les imatges de les targetes.

Un altre dels objectius ha sigut distribuir l’alumnat en equips de 5 alumnes de forma que anaven sense el suport del professorat per tota la població i així desenvolupar la seua autonomia mentre participen de l’activitat col·laborativament. En aquest cas, les TIC permeten fer un seguiment de cada equip, perquè el professorat segueix l’evolució de cada equip a través de les xarxes socials. I és que, un altre dels objectius és que aprenguen a utilitzar els seus dispositius mòbils com una ferramenta de treball eficaç. Havien de cercar informació, consultar el mapa, llegir QR i enviar les respostes en privat al mòbil del centre. En la presentació següent es mostren exemples del contingut que han enviat com a resposta a les preguntes i reptes plantejats en cada punt de la gimcana.

L’experiència, en general, ha sigut molt positiva, l’alumnat s’ha mostrat engrescat i participatiu; Així que esperem que la pròxima edició siga encara millor.