Es tracta d’un projecte per a la millora de la convivència en els centres educatius en el qual l’alumnat té un paper molt important de cara a la prevenció i resolució pacífica de conflictes. Aquest programa ja funciona en altres instituts.
El projecte ha sigut presentat en tots els grups de 1r ESO pel professorat del grup d’Igualtat i Convivència, amb el suport dels tutors. El programa està basat en l’ajuda mútua entre iguals (alumnat del mateix grup), per a fomentar l’empatia i el sentit de responsabilitat que totes les persones del grup han de tindre a l’hora de detectar i resoldre conflictes. Cada grup-classe tria a dos alumnes/as ajudants.
Funció de l’alumnat ajudant
Amb la cooperació dels companys i companyes del grup, la funció de l’alumnat ajudant és detectar qualsevol situació relacionada amb la convivència a l’aula i comunicar-la al tutor/a o al grup de professorat que també forma part del programa, perquè aquest conflicte puga ser atès per les persones adequades i puga ser resolt. A vegades, el conflicte podrà ser resolt pel propi grup: acompanyament a l’alumnat de nova incorporació, ajuda a l’alumnat que està aïllat, … i en altres ocasions, serà derivat a l’equip de mediació, equip tutors/as, equip directiu.
L’alumnat ajudant no té la responsabilitat de resoldre els conflictes, es tracta d’una figura de confiança del grup que rep la informació dels seus companys/as i té una actitud proactiva de cada a la resolució d’aquests.
L’alumnat seleccionat realitzarà un curs de formació que l’ajude a desenvolupar les habilitats socials necessàries per a aquesta tasca, fonamentalment l’escolta activa, i algunes estratègies relacionades amb la mediació escolar: neutralitat en l’escolta, reconeixement de l’altre, no es jutja a les altres persones i la resolució de conflictes mitjançant la cooperació i el compromís de les parts afectades.