Durant quatre setmanes, l’alumnat de 1r de Batxillerat de l’optativa de Biologia Humana s’ha convertit en autèntics microbiòlegs participant en el projecte Micromón, una iniciativa de docència col·laborativa amb la Universitat de València.

El mal ús i l’abús dels antibiòtics han provocat que, en les darreres dècades, alguns bacteris hagen desenvolupat resistència a molts d’aquests fàrmacs, convertint-se en una greu amenaça per a la salut a escala mundial. Davant d’aquest repte científic, el nostre alumnat ha passat de la teoria a la pràctica.
Al llarg del projecte, han buscat i aïllat soques de microorganismes productores d’antibiòtics amb l’objectiu de trobar-ne alguna capaç de combatre els anomenats superbacteris. Guiats pel professorat i per estudiants investigadors de la Universitat, han treballat al laboratori, aplicant tècniques científiques i participant en una recerca amb impacte social.

El resultat? Han aconseguit aïllar diverses soques capaces d’inhibir el creixement de bacteris. Tal vegada alguna d’elles és la productora d’un futur superantibiòtic, qui sap!.”

Durant les sessions pràctiques, l’alumnat va agafar mostres de sòl de diferents localitzacions. Molts microorganismes viuen al sòl, on les diferents soques competeixen entre elles, per tan és un bon lloc on cercar soques de bacteris productores d’antibiòtics. Més tard l’alumnat va cultivar els bacteris de les diferents mostres al laboratori de Biologia del nostre centre. Una vegada aïllades aquestes soques les utilitzaren per fer tests d’antibiosi, en els quals es va determinar la capacitat d’aquestes soques d’inhibir el creixement d’altres bacteris, la qual cosa ens indica que podrien estar fabricant algun antibiòtic. De les 140 soques de bacteris aïllades per l’alumnat, 9 mostraren capacitat antibiòtica front al bacteri model E. coli i 3 front al gènere Bacillus, tal com va confirmar l’organització del projecte en la jornada de cloenda d’aquest. Un resultat prou satisfactori si tenim en compte que habitualment poques soques mostren antibiosi front a E. coli.

En aquets projecte l’alumnat no sols va participar de les sessions pràctiques sinó que també confeccionaren un vídeo de conscienciació de la importància de retirar els medicaments, especialment els antibiòtics, de la forma adequada, per tal de minimitzar l’aparició de soques de bacteris multiresistents als antibiòtics. Aquest vídeo va ésser guardonat amb el primer premi del concurs de vídeos del projecte i l’alumnat rebé el merescut reconeixement en la jornada de clausura del projecte. El jurat va valorar la implicació de tot el grup en la realització del vídeo, la significativitat del que mostraven, la utilització d’escenaris reals i de l’entorn i la relació amb l’actual problemàtica de les resistències a antibiòtics. L’enllaç al vídeo és el següent: https://youtu.be/WVn_4n2rIZ4?si=Ly35l9-SY6fEsgR7

L’alumnat tornà feliç de la jornada de cloenda del projecte, celebrada a la Sala Darwin del Campus de Burjassot de la Universitat de València, no sols pel premi sinó perquè es tracta d’una jornada d’agermanament i intercanvi d’experiències amb la resta de centres participants.

