Coordinació: Verónica Padilla Monserrate i Cristina Ibáñez Sarrió – Direcció IES La Mola
Transforma La Mola és el nou Projecte d’Innovació i Investigació educativa que comença a desenrotllar-se en nostre centre en el curs escolar 2023 – 2024 coordinat per Abraham Marco Giménez, professor del Departament De Geografia i Història amb una llarga trajectòria en la Innovació Educativa en l’IES La Mola. El projecte continuarà en 2024 – 2025 coordinat per Verónica Padilla Monserrate i Cristina Ibáñez Sarrió, directora i vicedirectora del centre respectivament. Es tracta d’un PIIE Global amb una alta participació de professorat pertanyent a més del 70% dels Departaments didàctics del centre, que estaran directament implicats en la coordinació del projecte amb un representant de cada departament. Este projecte té com a objectiu últim el disseny, creació i posada en funcionament d’una Aula transformadora o Aula del Futur. Pretén, a més, avançar en el camí de transformació metodològica iniciat amb els PIIE Moving i ReMoving entre els anys 2016 i 2018 i continuat a través dels diferents projectes de la nostra emissora de ràdio escolar, RadioMola. Tots ells amb un eix vertebrador comú: la implementació de metodologies i estratègies actives que posen en l’epicentre del procés d’ensenyament-aprenentatge a l’alumnat, fent-li no sols partícip sinó protagonista actiu i reflexiu.
Però què és una Aula transformadora o Aula del Futur? En poques paraules és un espai d’aprenentatge que combina estratègies metodològiques actives i innovadores amb ús de diferents tecnologies i ferramentes TIC per a aconseguir un aprenentatge vinculat amb la realitat de l’alumnat, significatiu i competencial. Este espai, que en el nostre cas ocuparà l’anterior Aula d’Usos múltiples, al costat de l’Aula Magna, integrarà diferents racons o ambients que afavoriran el desenrotllament de projectes i situacions d’aprenentatges estructurades en diferents fases, que es corresponen amb estos racons. Els espais Presenta, Investiga, Explora, Interactua, Desenrotlla i Crea dotaran de recursos materials i tecnològics i estructura als esmentats projectes i situacions programats. A més, inclourà la nova biblioteca escolar del centre (BiblioMola), que comptarà amb un programa d’activitats i experiències de foment lector, així com un espai per a la difusió dels projectes de ràdio escolar desenrotllats pel nostre alumnat a través de RadioMola.
Amb este objectiu clar, ens vam posar a la feina i seqüenciem les nostres actuacions per a sengles cursos escolars i es van crear dos grups: l’Equip motor, encarregat del disseny i creació dels espais, així com de la presa de decisions sobre la dotació de recursos materials i tecnològics que tindrà la nostra Aula transformadora; i l’Equip formatiu, que se centraria en sessions formatives per al disseny de projectes i Situacions d’aprenentatge seqüenciades per a l’Aula del Futur. És en esta Fase formativa en la qual més accions hem desenrotllat en este primer any, amb sessions de formació sobre Aula del Futur: què és, com s’estructura, recursos necessaris, estructura de la seqüència de projectes…
Les primeres sessions, desenrotllades durant la 1a Avaluació del Curs 23-24 ens van permetre conéixer estos aspectes i avançar en l’adequació de les nostres seqüències didàctiques a LOMLOE. Ja en la 2a Avaluació les sessions van donar pas a unes Jornades de Bones pràctiques, en un total de quatre #vesprada, en la qual el propi professorat de La Mola va compartir experiències i ferramentes emprades en les seues classes perquè poguérem aprendre els uns dels altres, així com fomentar la col·laboració i coordinació dels diferents Departaments didàctics amb la finalitat de dissenyar Situacions d’aprenentatge interdisciplinaris, un altre dels nostres objectius educatius. I és que, l’Aula Transformadora de La Mola no sé centrarà només en l’ús per part del nostre alumnat, sinó que oferirà un espai als docents, i a la resta de la comunitat educativa de l’institut, per a la cooperació i el desenrotllament d’experiències formatives i divulgatives.
Són destacables les PONÈNCIES dels nostres/as companys/as Yolanda Navarro sobre disseny, edició i impressió 3D; Jose Amorós amb els seus projectes del col·lectiu Obrim, les accions del Comité de sostenibilitat o els Jocs de simulació; Mónica Palacios sobre Estacions d’aprenentatge i la seua experiència a l’aula de Llengua estrangera, però extensibles a qualsevol matèria; José A. Gómez amb el potencial de les ferramentes d’Intel·ligència artificial (IA), perquè el futur ja és #ací; i Rebeca Soler amb l’estratègia del Pensament visual (Visual Thinking) a partir d’experiències en diversos nivells d’ESO i de diversa temàtica. Sens dubte, la meua valoració com a Coordinador del PIIE és que estes sessions han sigut, amb diferència, el millor de la Fase formativa del projecte.
Finalment, en la 3a Avaluació del Curs 23-24 ens centrem en l’Avaluació del procés d’ensenyament-aprenentatge, un pilar clau que va aparellat al canvi metodològic i basat en quatre característiques essencials: el protagonisme de l’alumnat també en la seua avaluació (metacognició, acte i coavaluacions); la seqüència de la mateixa per a fer-la formativa, formadora, contínua i integradora; la diversitat de procediments d’avaluació; i l’ús variat d’instruments de qualificació objectius que contribuïsquen a l’aprenentatge de l’alumnat, a la identificació de necessitats i mancances, a mesurar els seus progressos (el component de millora), així com mobilitzar els sabers bàsics i adquirir i desenrotllar tant les competències específiques de les matèries o àmbits com les Competències clau.
El PIIE Transforma La Mola no ha fet més que començar. Amb les obres de condicionament de l’Aula d’Usos múltiples finalitzades, s’iniciarà la creació dels espais de la nostra nova Aula del Futur, deixant-la llesta per al desenrotllament, creació i difusió de les Situacions d’aprenentatge. Es visualitzaran en breu els resultats de la Fase formativa, continuaran les jornades de Bones pràctiques i intercanvi d’experiències del centre, i a poc a poc arribaran primers projectes amb alumnat.
Avancem a poc a poc en la creació d’este espai d’aprenentatge tan complex i especial, però ho fem amb pas ferm en la transformació metodològica, la coordinació docent i entre departaments didàctics, la implementació de les TIC i tot això amb una fi clara i contundent: millorar l’aprenentatge del nostre alumnat (d’això va la Innovació) i oferir-li els millors recursos i oportunitats per al seu creixement i formació. Seguirem el camí iniciat mantenint presents estos objectius i aquells que l’Equip del PIIE considere oportuns per a continuar avançant, formant-nos i millorant la nostra pràctica docent.