Job Shadowing en Ilhavo (Portugal). Mª José Payá i Berta (Comerç i Màrqueting) i Lolo (Informàtica).

Durant la setmana del 18 al 23 de febrer, tres docents d’FP de l’IES La Mola es van desplaçar fins a la veïna Portugal per a observar la manera de treballar dels nostres col·legues portuguesos i aprendre de la seua experiència. En concret van visitar els dos centres on treballa la nostra amfitriona Gina Enganyifa, l’escola de secundària i formació professional de Gafanha de Nazaré i l’escola professional de Sernancelhe.

La major part de la seua estada es va centrar en l’Escola de Secundària de Gafanha de Nazaré situada en el terme municipal d’Ilhavo. Es tracta d’un centre de gestió pública de recent construcció (2012) modern i amb unes instal·lacions envejables per la seua amplitud i neteja.

Els principals aspectes que els van cridar l’atenció del sistema educatiu portugués i de la manera de treballar en este centre van ser:

• L’obligatorietat de l’ensenyament fins als 18 anys, repartits en 12 cursos dels quals en eixe centre s’impartia des de 7é fins a 12é, a més de diferents ensenyaments professionals.
  • La duració del que seria el nostre equivalent als cicles mitjans és de tres cursos.
  • Cada curs consta d’un bloc de mòduls de caràcter general i un altre bloc més pràctic centrat en continguts més específics d’esta família professional.
  • Durant els dos últims cursos, realitzen pràctiques en empreses de la zona d’una duració aproximada de dos mesos.
  • L’horari de classes és bastant variable, però inclou sessions de classes tant de demà com de vesprada, per la qual cosa el menjador i la cafeteria es convertixen en una part molt rellevant de la convivència en el centre.
  • Entre classe i classe els alumnes disposen de deu minuts, temps que els servix tant per a poder relaxar-se un poc com per a traslladar-se a la nova aula.
  • La gran majoria de l’alumnat es desplaçava amb bicicleta fins al centre i este disposava d’un projecte propi de reparació de bicicletes.

En la seua última jornada al país veí van visitar un centre gestionat de manera privada però amb finançament públic. A diferència del que a Espanya entenem per centre privat, es tractava d’un institut molt més modest tant en dimensions com en recursos, on solament s’impartia formació professional i amb una gran majoria de població immigrant provinent d’illes africanes de parla portuguesa com Cap Verd o Sao Tomé.

A més de l’enriquiment acadèmic els nostres/as companys/as també han pogut enriquir les seues habilitats lingüístiques i embeure’s de la cultura i gastronomia de la zona, on el bacallà és el producte estrela.