L’11 d’abril es va celebrar la primera CONFINT de la província d’Alacant. A la cita, que va tindre lloc a l’Aula de Natura de Monòver, van acudir al voltant de 70 estudiants de diferents edats, des de 5é de primària fins a 1r de batxillerat i Formació Professional. Van assistir en qualitat de representants dels Comités de Sostenibilitat de 14 centres educatius que pertanyen a la Xarxa EAR, i un centre del ‘Programa Agenda2030 Escolar’ d’Albacete. Al costat del professorat acompanyant, prop de 40 docents, van acudir també representants de la Inspecció Educativa, de l’Ajuntament de Monòver i dels CEFIREs d’Alacant i Alcoi.
Amb el lema ‘Som Efecte Papallona’, al llarg de la jornada es van desenvolupar diverses activitats. En primer lloc, van realitzar una fira per a donar a conéixer i potenciar l’intercanvi d’experiències ecosocials transformadores que han materialitzat i protagonitzen en les seues comunitats educatives. A continuació, van aprofundir en la seua formació participant en tallers sobre diverses temàtiques: passejos conscients i convivència, hort, compostatge, biodiversitat i aigua. D’aquesta manera, es van anar nodrint d’idees noves que portaran a les seues respectives escoles i instituts. Va haver-hi temps també per al descans, compartir esmorzar i menjar a l’aire lliure, amb la consigna de la sostenibilitat: aliments saludables, de proximitat i reduint al màxim embalatges i embolcalls: ‘Abans reduir que reciclar’. Durant la vesprada, organitzats en grups que mesclaven edats i centres, van exposar les conclusions de la jornada que havien observat al llarg del dia, mitjançant relatories creatives i variades formes d’expressió: murgues, teatre imatge, mural…
Aquesta iniciativa ha comptat amb la col·laboració de talleristes del Col·lectiu Agriecologia, l’Ajuntament de La Nucia, l’Ajuntament de Monòver i el Centre d’Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana. Les llavors d’aquesta trobada provenen de la Xarxa 2030 promoguda per la Inspecció Educativa que continua donant fruits i també del col·lectiu Obrim que continua facilitant els Comités de Sostenibilitat i aquestes trobades fomentant l’ús de materials i llenguatges creatius que fomenten l’Educació per a la Justícia Global.
El paper dels adults, en qualsevol cas, és secundari; en la conferència es va potenciar el diàleg i apoderament de l’alumnat. Elles i ells eren els encarregats de seleccionar al final del dia, mitjançant el procediment ‘jove tria a jove’, als qui seran els seus representants i participaran en la CONFINT Autonòmica vinculada a ESenRED que està organitzant la Comissió de Sostenibilitat composta per assessors dels CEFIREs. També el professorat va disposar de temps en la jornada per a la formació que requereix l’acompanyament d’aquests processos participatius, les profes volem estar a l’altura i poder seguir l’espenta de l’alumnat, perquè davant la situació d’emergència planetària, les i els joves ens diuen… Sino és ara, quan? Si no som nosaltres qui?
