A principi del segle XX (1916) podem llegir a la ”Geografia General del Reino de Valencia” de Carreras Candi quan es referix al nostre poble.

”Funciona una escuela para cada sexo, de segunda categoria, en buenos edificios y con asistencia total de 240 niños entre ambos sexos,,

Tenia aleshores Montserrat 579 cases i 2.390 habitants.

ELS EDIFICIS ESCOLARS

Els primers edificis escolars a Montserrat on acudirien aquells 40 xiquets i 30 xiquetes als quals fa referència Madoz al seu diccionari, es trobaven prop de l’esglesia, segons una noticia oral no contrastada documentalment.

En 1889, com deiem abans, s’acaben de construir les ”escoles velles” (carrer Bonaire) que fou el primer edifici escolar pròpiament dit. Sens dubte, una gran obra per al seu temps.

En la memòria escolar realitzada per D. Evaristo Calatayud en 1907/1908 ens relata entre altres coses el següent:

”Dos escuelas existen en el pueblo: una de niños y otra de niñas… estan situadas en un mismo edificio… la vivienda de los maestros y de las escuelas torman un mismo cuerpo de obra”

(Les escoles estaven situades a la planta baixa i les vivendes dels mestres a la primera planta)

”Unas treinta i cinco mil pesetas se invirtieron en la construccón del edificio”

”Partes de que consta la escuela, 1º Cuarto guarda ropa con perchas para dejar las prendas de abrigo, 2º Salón de clase, 3º Cuarto pequeño o pasadizo al retrete”

De 1845 és la primera noticia escrita que hem trobat sobre l’escola a Montserrat. Al ”Diccionario Geográfico-Estadistico e Historico” de Pascual Madoz podem llegir entre altres: ”Montserrat con escuela de niños a la que concurren 40, dotada con 1800 reales, otra de niñas con 30 de asistencia y 1.400 reales de dotación” Tenia aleshores Montserrat 80 cases i 1.171 habitants aproximadament.

Després hem de buscar la refència gràfica a la frança de les ”escoles velles” on hi podem veure la data de 1889, any en el quasi, amb tota probabilitat , acabarien les obres d’aquest edifici que, sens dubte, marcà. uin gran avanḉ respecte a les escoles anteriors.

Em diuen Maria i estudie 1r de Primària al CEIP Evaristo Calatayud de Montserrat. He fet un treball al voltant de la figura del professor Don Evaristo Calatayud. La meua iaia m’ha contat moltes coses d’aquest personatge. Aleshores he escrit en uns fulls la història que em contava la iaia. Espere que vos agrade molt.