La democràcia és una forma de vida que ha d’impregnar el centre i calar en l’alumnat. L’educació per a la democràcia no s’aconsegueix amb la presentació verbal de continguts i valors, sinó que es viu en totes i cadascuna de les accions de formació, convivència, organització i gestió del centre i d’altres espais educatius. No és possible formar la futura ciutadania sense establir un tracte personal basat en l’acollida, la confiança i l’apoderament que permeti a la joventut construir el seu projecte vital. D’aquesta manera es fomenta una ciutadania compromesa, responsable i participativa. Per últim, l’educació democràtica convida l’alumnat a participar en activitats que permeten viure valors cívics. És oportú programar pràctiques de cura mútua, com l’ajuda entre iguals o la mentoria; de diàleg, com les assemblees de classe o els debats; de cooperació, com l’aprenentatge cooperatiu i el treball per projectes; i altres propostes que cada centre implemente.
La metodologia és oberta, flexible, amb un enfocament globalitzador i aprenentatge significatiu. Es fomentaran metodologies actives que incloguen: racons, tallers, treball en equip, codocència, grups flexibles, desdoblaments, depenent sempre dels recursos personals dels quals disposa el centre. Promoure en el treball de les diferents unitats didàctiques varietat de recursos materials, espais, escenaris, processos cognitius i activitats complementàries.
El Centre estarà obert a innovacions educatives, la qual cosa implica ser receptius amb els nous projectes pedagògics, compartint les experiències, facilitant i fomentant la formació del professorat i utilitzant l’autoavaluació com a instrument d’anàlisi.
L’últim Projecte d’innovació i investigació educativa (PIIE) va ser ” Ràdio Escolar” , amb una durada de 2 cursos escolars. La ràdio escolar de l’Evaristo Calatayud ha estat visitada per 5 centres escolars als cus 2022-23. Ens han vingut a visitar per formar-se escoles de les localitats de Xest, Xirivella, Xiva, Alzira i Callosa d’en Sarrià, dintre del programa iMou-te de Conselleria.
L’educació inclusiva parteix de la base que cada alumna i cada alumne té necessitats úniques i la consideració de la diversitat com un valor positiu que millora i enriqueix el procés d’aprenentatge i ensenyament. S’atendrà la diversitat adoptant mesures tant organitzatives com curriculars que permeten una organització flexible de l’ensenyament, partint d’una avaluació inicial i recollint aquestes mesures dins de les nostres normes d’organització i funcionament
Desenvolupem i potenciem la creativitat, el coneixement i respecte de la nostra cultura, així com una cultura mig ambiental que gènere un pensament crític cap al respecte i cura del nostre entorn natural, social i cultural al llarg de tot el curs en les diverses unitats didàctiques i en les activitats grupals de Centre. Les eixides al nostre entorn més pròxim mitjançant activitats de senderisme ajuda a l’alumnat a desenvolupar una consciència mediambiental.
És fonamental que la família i l’escola tinguen una comunicació fluida i que existisca confiança suficient amb els docents per a expressar qualsevol inquietud que puga sorgir pels seus fills/as.
La relació entre família i escola és fonamental per al desenvolupament de l’alumnat. Tots dos contextos estan lligats i el potencial positiu de tots dos s’amplifica si treballen junts per una mateixa fi: contribuir al desenvolupament físic, emocional i intel·lectual dels xiquets i xiquetes.
Des del nostre PLC es potenciarà l’aprenentatge en les tres llengües castellà, valencià i anglés.
L’aprenentatge del valencià i de la 1a llengua estrangera (anglés) es realitzarà potenciant l’expressió i comprensió oral, especialment en E.I i primer cicle de E.P., amb la finalitat de garantir una formació integral que contribuïsca al ple desenvolupament de la personalitat de l’alumnat i preparar-los en el futur per a l’ús correcte i fluid d’aquesta llengua.
En el nostre centre l’educació emocional és molt important i ha d’integrar-se en l’aprenentatge acadèmic. Això significa que qualsevol ocasió és adequada per a fomentar les competències emocionals en els estudiants. En Ed. Infantil i els primers cursos de primària treballem amb dibuixos i contes d’educació emocional a través dels quals els xiquets/as poden aprendre a identificar i expressar assertivament les seues emocions. Les pel·lícules i curts d’educació emocional també són un recurs excel·lent perquè l’alumnat de 5é i 6é de primària reflexione sobre els seus sentiments i aprenguen a conéixer-se.
El nostre objectiu principal és que l’alumnat i el docent analitzen, reflexionen i debaten sobre tota mena de temes vinculats amb la convivència en el centre i el procés d’ensenyament i aprenentatge. Millorar la convivència i treballar principis coeducatius d’igualtat i inclusió fomentant la participació activa de l’alumnat. Utilitzant un llenguatge inclusiu. Mensualment es reuneixen a l’Assemblea de Delegats i Delegades per fer propostes a les diferents Comissions del centre. Més tard fan arribar la seua veu al Consell Escolar
.
.
Es fomentarà l’educació en valors, el respecte a les normes de convivència, les habilitats socials, l’afectivitat, i la coeducació, com a mesures per al desenvolupament de la personalitat i integració de l’alumnat a través del Pla d’Acció Tutorial i Pla d’Igualtat i Convivència del Centre, incloent en les nostres programacions i unitats didàctiques diferents temàtiques i celebració d’efemèrides.
L’educació afectivosexual forma part del currículum coeducatiu en totes les etapes educatives i té com a objectius afavorir la promoció d’una sexualitat positiva basada en els drets sexuals i reproductius, igualitària i saludable, que respecte la diversitat i evite tot tipus de prejudicis per raó d’orientació sexual i afectiva.
Seguint diferents línies d’actuació com son el Respecte al benestar i protecció dels nens i nenesi el Respecte al foment de la igualtat i coeducació